Hoe kun je een besluit nemen als je het net niet over hetzelfde onderwerp hebt. Hoe kun je vergaderen als je net even een andere definitie gebruikt? Hoe kun je een exact doel bepalen zonder dat je beide dat exacte doel bepaald. En meestal komt het wel ‘ongeveer’ goed. Je kunt het vergelijken met een reis. Jullie komen inderdaad beiden aan in Italië, maar de een in Rome en de ander in Sicilië. Da's toch lastig als je elkaar de hand moet schudden.
Het mooie is, er is een simpele oplossing. Zeg gewoon wat je bedoelt. Dat is nog eens een sterk voornemen voor dit nieuwe jaar. En om jullie op weg te helpen, een Top 23 kantoorjargon... En: wat er eigenlijk mee wordt bedoeld en wat je dus beter duidelijker kunt zeggen.
Zoals bijvoorbeeld deze...
• Daar ga ik op kauwen
• Ik weet het antwoord nu niet
• Ergens een klap op geven
• Ik hoor wat je zegt, maar
Meer dan twintig jaar geleden schreven we al veel over de snel veranderende wereld, tien jaar geleden ook, vijf jaar geleden ook en nu ook. Het is niets nieuws. Ik verbaas mij serieus hoe vaak ‘verandering’ wordt genoemd in businesspublicaties, politiek en in trainingen, en bij studenten. Iedereen komt maar met die oude mantra: de wereld veranderd en we leven in een steeds sneller veranderende wereld.
De fetisj gaat erg ver:
Iedereen doet alsof verandering onverwacht komt, in plaats van je logische verstand gebruiken, dat het is wat het is.
Het schrijft verandering niet toe aan een onafwendbaar karakter van tijd maar aan bepaalde nieuwe ontwikkelingen zoals technologie en globalisering.
Verandering wordt gezien als iets wat vatbaar is voor interventies in plaats van een spontaan vloeiend verloop.
... en deze dan...
• Iets over de vakantie heen tillen
• Iets over de schutting gooien
• Een ander met werk opschepen
• Ergens op schieten
Verandering is een hip woord, en helemaal van deze tijd én toch ook: tijdloos. Bij het managen van verandering wordt altijd (typisch) gekeken naar veranderingen aan én bij zichzelf. Dus in plaats van het managen van de grote veranderingen in economie en technologie wordt er gekeken naar het management van organisatie-reacties (terughoudend of proactief). Met andere woorden: verandermanagement richt zich op het veranderen van zichzelf als reactie op de veranderende omgeving. En organisaties die niet veranderen overleven niet.
We leven in een tijd van ongehoord veel veranderingen... toch?
Er zijn een aantal redenen om sceptisch te zijn: de eerste is dat we geloven dat we in een tijd leven van ongehoord veel veranderingen. Maar feit is dat dit al jaren en jaren zo is. Het verleden lijkt alleen stabieler te zijn voor ons omdat het ‘bekend' is. Want als je teruggaat in de tijd kun je nog wel meer perioden voorstellen die ongelooflijk veel verandering inhielden: het vallen van het Romeinse Rijk, de kolonisatie van Amerika, de Renaissance, Reformatie, Verlichting, Industriële Revolutie, de wereldoorlogen...
Het gaat er dus niet om óf verandering voorkomt, wat de echte vraag is, is hóe verandering wordt aangehouden in bepaalde culturele en historische settings.
Ga hier maar eens lekker over breinborrelen. Ja, nu begin ik ook al...
Top 23 kantoorjargon
in een voor ieder willekeurige volgorde
Daar ga ik op kauwen
Ik weet het antwoord nu niet
Ergens een klap op geven
Iets beslissen of besluiten
Ik hoor wat je zegt, maar
Ik ben het niet met je eens
Parkeren
Ik kom of we komen hier later op terug
Iets over de vakantie heen tillen
Ik heb last van uitstelgedrag/ik durf nu niet te beslissen/ ik wil dit eigenlijk niet en hoop op ‘van uitstel komt afstel’
Iets over de schutting gooien
Een ander met werk opschepen
Ergens op schieten
Ergens naar kijken en je mening over geven
Iets tegen iemand aan houden
Iemand's mening vragen
Meeting
Afspraak/samenkomst/bijeenkomst
Bila
Afspraak met een ander persoon/collega
Stand up
Bericht over de laatste stand van zaken
Schakelen
Juri Hoedemakers - Drs. Hofnar
Bewaker van de werkelijkheid & uitdager van de status quo
Juri Hoedemakers (35) is op de Erasmus Universiteit aan het promoveren op de (comeback van de) hofnar. Hij heeft er de scriptieprijs gewonnen over de waarde van de hofnar in moderne organisaties, wat resulteerde in het boek 'Gezocht: Hofnar'. Dat bereikte plek 3 in de top 100 en werd in 2022 genomineerd als Managementboek van het Jaar. Juri geeft regelmatig lezingen bij bedrijven en andere organisaties, is veelgevraagd gastspreker op (digitale) evenementen. In de functie van hofnar is hij aangesteld bij AFAS Software, Monta, i4talent en Archipel Zorggroep. Vorig jaar startte hij het Het NarrenGilde, gericht op het opleiden en plaatsen van hofnarren/profnarren door heel Nederland. Zijn missie: de comeback van de aloude hofnar als instituut in de maatschappij.
Meer informatie op www.drshofnar.nl en www.narrengilde.nl.
Kantoorjargon: bonus!
Benodigde mensen betrekken om jouw doel te bereiken
Laaghangend fruit
Meest naar de hand liggende oplossingen/Makkelijkste manier om het doel te bereiken.
Lijntje uitgooien
Mensen benaderen
Call
Telefoontje
Conference call
Telefoontje met meerdere mensen/telefonische bijeenkomst
Mensen mens
Ik ben gelukkig geen alien/ ik houd niet van dieren
Stip aan de horizon
Doel
Papa dag
Vrije dag (want als het goed is ben je iedere dag papa)
Heidag
Overleggen met dikke lunch en aan het einde alcohol (meestal niet op een hei)
Snel veranderende wereld
Inschieten
Inplannen
Eigenaarschap
Doe gewoon je werk
Lees hier een van de eerdere expertblogs van Juri Hoedemakers -Van inflatie naar creatie: de kansen voor jouw personeel