Blog

Warner Philips: hoe en waarom je als ondernemer zorgvuldig je investeerder kiest

Afbeelding: Shutterstock
Afbeelding: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Spoiler alert: ik ben een vroege-fase-investeerder, dus dat kleurt mijn perspectief!

Als ondernemer ben je dus ofwel actief een nieuwe funding aan het voorbereiden (pitch deck, data room etc.), ofwel aan het ophalen, of je bent het actief weer aan het uitgeven om te bewijzen dat je plan klopt … ‘Always Be Closing New Clients’ (ABC) wordt dan ‘Always Be Fundraising’ (ABF). En dat alles, zodat je in een volgende ronde weer meer geld kunt ophalen, maar dan tegen betere voorwaarden.

Investor market

Althans, dat is waar je op hoopt. En dat is niet zo gek. Jarenlang was er sprake van een ‘Zero Interest Rate Period’ (ZIRP). Het was echt een ‘founders’ market waarbij investeerders over elkaar heen struikelden om te investeren en zichzelf flink aan het promoten waren. Maar tegenwoordig zijn de tijden en rollen omgedraaid. We leven nu in een ‘investor’ market. De hand zit weer op de knip en iedereen is wat voorzichter (of misschien wel angstiger?) om te investeren.

Lees verder onder de advertentie

En dat is, als je het mij vraagt, een goede ontwikkeling. Zoals de legendarische CEO van Intel Andy Grove al zei (in mijn vrije vertaling): ‘In a crisis, bad companies die, good companies survive. And great companies thrive’. Er komt dus weer meer ruimte, aandacht en dus geld beschikbaar voor de betere ondernemers. Maar dat betekent ook dat ondernemers weer harder moeten werken om investeerders aan te trekken. Tegelijkertijd moeten ze ook kritisch blijven.

KIJK OOK naar Warner Philips in De grote Inspiratieshow met Roelof Hemmen. Goed doen én geld verdienen kan uitstekend samengaan, vertelt hij daarin onder meer. En: over het uitdagen van het grote Philips van zijn familie.

Blijf kritisch!

Dat het moeilijker is om geld binnen te halen, betekent namelijk niet dat je als ondernemer minder kritisch moet zijn. Misschien denk je dat je je niet kunt veroorloven om investeerders af te wijzen – je hebt tenslotte maar één goede investeerder nodig – maar met de verkeerde in zee gaan kun je je nog minder veroorloven.

Lees verder onder de advertentie

Het is daarom van essentieel belang dat je goed nadenkt over wat jij als ondernemer nodig hebt en wat voor type investeerder daar het beste bij aansluit. Wat kunnen ze je – naast financiële ondersteuning – nog meer bieden? Voor jonge ondernemers kan het bijvoorbeeld slim zijn om een actieve investeerder aan zich te binden om zo ‘1st rodeo’ fouten te vermijden. Een investeerder die je kan helpen met je strategie, product, new business. Of alles wat met mensen, recruiting en leiderschap te maken heeft. Andere ondernemers zijn ervaren en zoeken juist een investeerder die weliswaar betrokken is, maar vooral niet te veel in de weg loopt.

Een relatie met een VC duurt langer dan een huwelijk

In Amerika zeggen ze weleens cynisch dat de gemiddelde relatie met een VC langer duurt dan een gemiddeld huwelijk. Zoek je partner dus met zorg uit! Is er ook een persoonlijke klik? En heb je dezelfde horizon? Als jij bijvoorbeeld pas over tien jaar of langer je bedrijf wilt verkopen, ga dan niet in zee met een investeerder wiens horizon maar vijf jaar is. Kijk daarnaast ook kritisch of de investeerder mee kan gaan in de financieringsbehoefte die jouw onderneming heeft. Dat wil zeggen, ofwel dat deze mee kan door-investeren, dan wel zal zorgen dat je de extra investeerders vindt die de volgende rond(es) financieren.

LEES HIER de eerdere expertblog van Warner Philips, ‘Investeren in de mentale gezondheid van je werknemers loont'.

Lees verder onder de advertentie

Geld is niet goed of slecht

Slimme ondernemers doen er daarnaast ook goed aan om te kijken of een investeerder aligned is met jouw missie en waarden. Zoals een van mijn impact-leermeesters William McDonough, grondlegger van het cradle-to-cradle-gedachtegoed mij heeft geleerd: “CO2 is niet goed of slecht. Het hangt ervan af waar het is en wat je ermee doet, want te veel CO2 in de atmosfeer is slecht, maar tegelijkertijd geeft het wel voeding voor bossen en is daardoor ook weer goed.” Deze uitspraak is ook van toepassing op geld. Geld is niet goed of slecht. Het hangt ervan af wat je ermee doet. En dat is dan ook precies de reden waarom steeds meer ondernemers en investeerders heldere impactdoelstellingen voor zichzelf opstellen. In mijn optiek is dat zelfs de meest basale drijfveer van een ondernemer, namelijk ‘the why’!

Kortom: kies je investeerder zorgvuldig. Doe je due diligence, bel ondernemers die al met hen gewerkt hebben, en zorg dat de investeerder bij jou en je impact past. Want met de juiste investeerder kun je sneller, groter, en met meer impact groeien.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.