Branded content

Financiële gezondheid is als een fruitshake

 
Dirk Mulder Dirk Mulder Foto: ING
Dirk Mulder Foto: ING
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

December is voor consumenten een heerlijke feestmaand: Tijd om de teugels te laten vieren, de fruitshakes te parkeren en onbezorgd te genieten van overconsumptie en elkaar. Voor ondernemers is het een heel andere maand, schrijft Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING, in zijn expertblog.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemers beleven de decembermaand periode doorgaans anders dan de consument: ze willen vooral financieel gezond blijven en grijpen de decembermaand met beide handen aan. Hun maandenlange voorbereidingen, investeringen en organisatorische inspanningen moeten zich nu gaan uitbetalen en ondertussen moeten ze vooruitkijken, want hoe houden ze hun business ook in het volgende jaar financieel vitaal? Dat is een flinke uitdaging. Denk aan de naweeën van de coronaperiode, de inflatie en het nijpende personeelstekort, waardoor het rendement onder hoogspanning staat.

Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING en heeft uitgebreide kennis op het gebied van ondernemen in de retailsector.

‘Een buffer is je EHBO-kit’

‘Wat nu?’ vroeg retail-ondernemer Sjoerd mij laatst. De moed was hem in de schoenen gezonken en een reservepotje voor lastige tijden had hij niet, terwijl dat het eerste is wat je als ondernemer nodig hebt. Gelukkig kon Sjoerd op korte termijn bij zijn familie en vrienden terecht voor een financiële injectie. Dat was prettig, maar daar was hij op de lange termijn niet mee gered. Sterker nog, leningen en investeringen vanuit de privésfeer kunnen vervelende, emotionele gevolgen hebben.

Lees verder onder de advertentie

Maar goed, wat zijn de alternatieven? Welke stappen moet je nemen om nieuwe klanten en inkomsten te werven? Er zijn allerlei mogelijkheden om je financiële gezondheid te verbeteren. Op de korte termijn kan je al wat noodmaatregelen nemen. Ga bijvoorbeeld eens met je debiteuren bellen om te kijken of ze bereid zijn eerder te betalen. Maar kijk ook eens kritisch naar je voorraadbeheer; waar kan je (financiële) ruimte vrijmaken? Kan je slow sellers de deur uitdoen? Kan je contracten met leveranciers versoepelen of reduceren?

Voor meer tips en informatie: klik hier. 

‘Niet met oogkleppen op je product pushen’

Als sector specialist kijk ik liever naar de vitaliteit van ondernemers op de lange termijn. Ik kan oprecht vrolijk worden van ondernemers met visie, die weten waar de consument behoefte aan heeft, die relevant en marktgericht opereren. Ondernemers die hun propositie blijven testen en toetsen en in staat zijn om flexibel met de markt mee te bewegen, genereren doorgaans veel meer rendement dan ondernemers die productgedreven en met oogkleppen op hun waar proberen te slijten.

Laat ik de ondernemers achter The Good Roll even als voorbeeld nemen. Dit bedrijf ontwikkelt toiletpapier van bamboe of honderd procent gerecycled papier. Met de helft van hun winst bouwen ze toiletten in Ghana. Deze ondernemers hebben niet alleen een schitterende missie, maar óók een steengoed verhaal waarmee ze bij het publiek drie miljoen euro ophaalden.

‘Bel die expert gewoon op, drink samen een kop koffie’

Daarmee wil ik zeggen dat een goed businessplan, maatschappelijke betrokkenheid én een stevig verhaal het verschil kunnen maken. Niet alleen bij het publiek, maar ook bij investeerders. De beste fruitshake voor ondernemers? Ga niet op je zolderkamer zitten sleutelen aan dat perfecte plan, maar ga de deur uit en schroom niet om contact te leggen met mensen die je op jouw ondernemersreis verder kunnen helpen.

Of dat nou financieel adviseurs zijn, collega-ondernemers of creatives. Officieel heet dat netwerken. Ik noem het liever contact maken. Er zijn ondernemers die daar huiverig voor zijn en zich bezwaard voelen zomaar iemand te bellen voor advies. Totaal onnodig, want in werkelijkheid vinden mensen het stiekem heerlijk om hun expertise te delen en je verder te helpen. Maak een afspraak, drink een kop koffie en wissel van gedachten en wie weet hoe je er volgend jaar rond de feestdagen bijzit.

Lees verder onder de advertentie

Voor meer tips en informatie: klik hier.

Bekijk hier de voorwaarden.