Aangeboden door Rabobank

Branded Content Branded Content

Biologische telers van WeGrowOrganic winnaars Sterke Schakels met Field to Fork

WeGrowOrganic heeft de titel Sterke Schakels in de wacht gesleept. De biologische teler uit Zeewolde kreeg van de vijfkoppige jury de meeste punten. Sterke Schakels is een samenwerking tussen De Ondernemer en Rabobank.

Van onze redactie 18 november 2021

1 Attachment 1

De winnaars van de Sterke Schakels WeGrowOrganic, met uiterst rechts boven Ellen Hoog mede-eigenaar Wouter Snippe. Foto: Hannie Verhoeven

Eigenaren Thijs Geerse en Wouter Snippe telen en verwerken sinds 2001 een breed scala aan biologisch producten. De twee ondernemers geloven sterk in een korte keten tussen teler en het bord bij de consument. Zij noemen hun aanpak Field to Fork. Daarom sorteren, verwerken en verpakken ze op hun eigen sorteerbedrijf én verkopen ze zelf, via een breed Europees netwerk van afnemers. Dankzij deze korte lijnen weten Geerse en Snippe exact welke kwaliteit ze bieden en kunnen ze snel schakelen.

De jury: ,,Het herinrichten van voedselketens is wereldwijd een van de belangrijkste topics. Dit bedrijf laat op een mooie manier zien dat je dit soort grote doelen heel goed van onderaf kunt opbouwen. Zij zijn door gewoon te beginnen in staat geweest de keten echt in te korten, waardoor er ook een betere verdeling van inkomsten kan ontstaan en er dus meer geïnvesteerd kan worden in de kwaliteit van het product. Ze groeien letterlijk en figuurlijk organisch."

Lees ook: Mirelle Pennings (Rabobank) over Sterke Schakels: ‘Als coöperatieve bank steunen wij innovatie in bedrijfsketens’

Innovatieve bewaartechniek

Om Field to Fork te kunnen realiseren werken Geerse en Snippe samen met telers, opslag en afnemers. Ze hebben niet alleen de keten verkort en daardoor ook nog eens minder uitval, maar hebben ook geïnvesteerd in een innovatieve bewaartechniek waardoor bepaalde Nederlandse producten het hele jaar door kunnen worden aangeboden. Wouter Snippe over het winnen van Sterke Schakels: ,,Nu kunnen we nog beter gericht de supermarkten laten weten dat ze met ons zaken moeten gaan doen.”

Casper Kromkamp, directeur van de EkoPlaza in Almere, neemt producten van WeGrowOrganic af en vult aan: ,,Het uiteindelijke doel van WeGrowOrganic is dat veel meer supers dit ook gaan doen en niet alleen maar zeggen dat ze groen zijn.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws