Aangeboden door Sexytoyland

Branded Content Branded Content

In elk nachtkastje seksspeeltjes; erotiekwebsite Sextoyland vaart er wel bij

De wereld van sexuall welness is booming. Sextoyland groeit jaar op jaar door deze ontwikkeling en de coronamaatregelen zorgen ook nog eens voor een versnelling. De erotiekwebsite ziet dat door lockdowns erotische artikelen, die met een app op afstand bestuurd worden een vlucht neemt. ,,Onze website is een snoepwinkel om het seksleven te verrijken".

Van onze redactie 1 februari 2021

Sextoyland lingerie

Ondernemer Gert Bakker begon op zijn zolderkamer in 2007 met de online verkoop van erotische producten. Zijn eerste webshop was gericht op de gayscene. Inmiddels runt hij vanuit het centrum van Emmen een imperium dat bestaat uit tientallen gespecialiseerde webshops in bijvoorbeeld lingerie, herenondergoed en met als Sextoyland.

'Deze markt is uiterst concurrerend'

,,Op deze website kan de consument zo’n 26.000 items vinden om het seksleven te verrijken”, vertelt Stephan Weide. Bij E-Supplies, de parapluorganisatie over alle websites heen, is hij onder andere verantwoordelijk voor de online marketing en het beheer van de websites. Zijn jaarlijkse marketingbudget gaat bijna geheel op aan het zorgen dat de consument als eerste zijn websites vindt en er ook koopt. ,,Er wordt behoorlijk wat tijd en energie gestopt aan het dagelijks optimaliseren van de websites. Verder adverteren we bijvoorbeeld op diverse platformen om ons aanbod breder te kunnen aanbieden. Dat is noodzakelijk, omdat deze markt uiterst concurrerend is.”

,,De markt voor erotische artikelen voor mannen en vrouwen is continue in beweging. De prijzen moeten scherp zijn en op de websites moeten de nieuwste seksspeeltjes staan"

Erotiekmarkt is volwassen geworden

Inmiddels is de erotiekmarkt een volwassen industrie geworden. Dat bleek wel toen begin dit jaar investeerder Waterland Private Equity Investments EDC Retail, bekend van Easytoys en Pabo, en Eropartner Distribution, één van de grootste Europese groothandels in erotiekproducten, liet fuseren. Het doel van Waterland is er de grootste erotiekhandelaar van Nederland van te maken en top drie-speler in Europa. Met een kapitaalinjectie moet het bedrijf verder groeien. Volgens het Financieele Dagblad hebben de bedrijven een gezamenlijke omzet van circa 105 miljoen euro.

Weide ziet Sextoyland in Nederland een derde plek innemen met als doel dit jaar weer verder te groeien. Het nieuwe powerhouse in de erotiek inhalen ziet hij niet gebeuren, ‘maar wel het verdubbelen van de omzet'.

Volgens hem is er genoeg ruimte om te groeien. Het gaat echter niet vanzelf, stelt Weide. ,,De markt voor erotische artikelen voor mannen en vrouwen is continue in beweging. De prijzen moeten scherp zijn en op de websites moeten de nieuwste seksspeeltjes staan. We kunnen echt niet achterover hangen. We moeten meegaan met de bewegingen van de markt.”

"Toen ik in 2012 hier begon was er meer sprake van een taboe. In de loop van de tijd is dat stapje voor stapje verdwenen"

Taboo winkel sextoyland3

Taboe op sekspeelgoed aan het verdwijnen

Voor investeerder Waterland mag het taboe zijn opgegeven, maar is dat ook het geval voor de Nederlandse consument? Stephan Weide ziet dat langzaam verdwijnen. ,,Toen ik in 2012 hier begon was er meer sprake van een taboe. In de loop van de tijd is dat stapje voor stapje verdwenen. De films van Fifty Shades of Grey was voor velen een trigger om een aankoop te doen van bepaalde type speeltjes die in deze films werden gebruikt. Ook het Seksdagboek van Heleen van Royen heeft er voor gezorgd dat mensen met een ander oog naar speeltjes zijn gaan kijken. Hoe vaker dit soort films en boeken verschijnen, hoe normaler wij het beginnen te vinden. Over tien jaar is het grotendeels verdwenen verwacht ik, en is het heel normaal om een speeltje of lingerie te bestellen om vrijen nog leuker en fijner te maken.”

Bestellen achter de pc is makkelijk. Discreet worden de producten de volgende dag door PostNL of Trunkrs voor nog dezelfde dag besteld. Het opvallende is dat de 65+'er zich behoorlijk roert, meldt Weide. ,,De consument tussen 25 en 34 jaar bestelt het meest, maar de 65+'er staat echt op nummer twee en laat 18- tot 24-jarigen achter zich die hekkensluiter zijn. Wat de mensen van middelbare leeftijd bestellen? Gewoon, latex kleding, sexy lingerie of een vibrator.”

Corona zorgt voor flinke groei

De e-commerce-platformen van E-Supplies vertoonden na de eerste televisietoespraak van premier Mark Rutte over de coronamaatregelen, vorig jaar 16 maart, een verrassende dip. Veel tijd om na te denken had Weide en zijn collega’s niet. Een maand later bleken de erotische producten niet aan te slepen. ,,Normaal vormt december met zijn Black Friday en kerst de piek voor ons, maar nu begon deze al maanden eerder. De consument zat thuis en bracht veel meer tijd met elkaar door. Het was goed voor onze business. Gelukkig komen niet al onze producten uit China. Doordat wij ook Europese leveranciers hebben, konden we blijven leveren.

,,Wat zie ik als ontwikkeling? Door corona heeft Sextoyland een ferme groei doorgemaakt. Waar de consument veel van bestelt zijn de speeltjes, zoals een vibrerend eitje die met een app zijn te besturen. Zo kunnen koppels in deze anderhalve metersamenleving toch genot aan elkaar beleven.”

Taboo winkel sextoyland2