Branded content

Hans van Manen (JRE-Jeunes Restaurateurs): ‘Echt ondernemen is iets teruggeven’

Aangeboden door Save the Children
Hans van Manen, CEO van JRE-Jeunes Restaurateurs. Hans van Manen, CEO van JRE-Jeunes Restaurateurs. Foto: Jeroen Appels
Hans van Manen, CEO van JRE-Jeunes Restaurateurs. Foto: Jeroen Appels
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Zijn overtuiging sluit goed aan bij de visie van JRE-Jeunes Restaurateurs, een internationale vereniging van jonge topchefs en restaurateurs: ondernemen met vakmanschap, creativiteit en oog voor elkaar. „We zijn een non-profitorganisatie die jonge ondernemers ondersteunt”, legt Van Manen uit. „Niet met uniforme regels of recepten, maar door kennis te delen, samen te werken en elkaar te inspireren.”

Toen in 2022 de oorlog in Oekraïne uitbrak, besloot JRE niet langs de zijlijn te blijven staan. Vanuit diezelfde ondernemersgeest werkte de vereniging samen met Save the Children om kinderen in nood te helpen.

Als er dan iets speelt waarbij je iets kunt betekenen, dan doe je dat gewoon

Verantwoordelijkheid nemen

Bij JRE-Jeunes Restaurateurs draait alles om gastronomie, gastvrijheid, innovatie en duurzaamheid. Maar voor Van Manen gaat het verder. „Mensen die in de wereld van gastvrijheid werken, hebben het vaak al in zich om te helpen. We werken hard, met veel toewijding, en staan altijd klaar om het anderen naar de zin te maken. Als er dan iets speelt waarbij je iets kunt betekenen, dan doe je dat gewoon.”

Lees verder onder de advertentie

Dat gevoel van verantwoordelijkheid werd extra tastbaar toen JRE-Jeunes Restaurateurs een internationaal congres in Berlijn voorbereidde. Terwijl honderden chefs zich verheugden om elkaar weer te ontmoeten, brak aan de andere kant van Europa oorlog uit. „Iedereen herinnert zich de beelden van gezinnen met koffers op stations, zonder eten of onderdak. Dat contrast voelde niet goed.”

Het congres werd afgeblazen. In plaats daarvan besloten ze hun energie te steken in iets wat ze het beste kunnen: koken.

We wilden iets doen dat verder ging dan directe hulp. Iets dat echt past bij wie we zijn

Hulp aan de volgende generatie

Sommige chefs stonden letterlijk op stations in Berlijn te koken voor mensen die niets meer hadden. Van Manen: „Dat zit in ons vak: als er hulp nodig is, gaan we aan de slag.”

Lees verder onder de advertentie

Na die eerste spontane hulpacties groeide het besef dat ze méér konden betekenen. „We wilden iets doen dat verder ging dan directe hulp. Iets dat echt past bij wie we zijn: een vereniging van jonge ondernemers met oog voor de toekomst. Kinderen zijn de volgende generatie, zij zijn letterlijk de toekomst. Dus als je iets wilt betekenen, dan begin je daar.”

Waarom Save the Children

De keuze voor Save the Children voelde daarom vanzelfsprekend. „Zij helpen kinderen in nood, wereldwijd, en doen dat op een manier die dichtbij voelt”, vertelt Van Manen. „Wij richten ons dagelijks op groei, ontwikkeling en het overdragen van kennis en passie aan jonge chefs en talenten. In dat opzicht voelde de samenwerking als een natuurlijke verbinding, een vorm van solidariteit van generatie op generatie. Hun werk draait om voedsel, veiligheid en onderwijs, de basis van een menswaardig bestaan. Daarmee sluiten hun waarden naadloos aan bij die van ons.”

Daarnaast speelde vertrouwen ook een belangrijke rol. „We wilden geen politiek statement maken, maar wel zeker weten dat onze steun goed terechtkwam. We hebben onze partner Mastercard gevraagd welke organisatie bij JRE zou passen, en zij wezen ons op Save the Children. Dat voelde meteen goed.”

Save the Children bood daarbij waardevolle mediaondersteuning en hun missie en expertise vormden voor ons de morele en inhoudelijke basis van de actie. „Het gaf betekenis aan wat we deden: we wisten voor wie en waarom we het deden.”

Lees verder onder de advertentie

Met de gezamenlijke campagne zamelden de aangesloten restaurants geld in voor kinderen die door de oorlog in en rond Oekraïne in nood waren geraakt. In totaal werd 45.000 euro opgehaald. „Het voelde niet als een donatie, maar als iets wat we echt samen deden”, blikt Van Manen terug.

Iets terugdoen

De samenwerking liet voor Van Manen zien hoe krachtig het is als organisaties elkaar versterken. „Save the Children liet ons ook zien welke impact de actie had. Dat gaf binnen JRE het gevoel dat we onderdeel waren van iets groters.”

Hij vindt dat ondernemers, en in het bijzonder horecaondernemers, een bijzondere positie hebben om iets terug te doen. „We werken in een wereld waar gastvrijheid vaak samenkomt met luxe en staan daardoor dicht bij gasten die iets extra’s willen en kunnen doen. Juist daarom is het belangrijk om af en toe stil te staan bij wie die luxe niet heeft. Begin klein, kijk wat bij je organisatie past, en doe wat je kunt. Iedere stap telt.”

Lees verder onder de advertentie

Doe mee

Save the Children biedt wereldwijd hulp aan kinderen in nood. Dankzij ondernemers wordt directe hulp mogelijk. Lees er hier meer over.