,,Ik ben vaak best expliciet,’’ zegt Femke Hogema, eigenaar van Profit First Professionals, lachend. ,,Sommige mensen zijn het daarom bij voorbaat oneens met wat ik vertel, omdat ze me te ‘Amerikaans’ vinden. Dat beschouw ik maar als compliment. We kunnen namelijk wel wat leren van de Amerikaanse mindset.’’
Wat Hogema op 7 november als één van de meer dan dertig sprekers te vertellen heeft op Work Smarter – hét inspiratie- en netwerkevenement voor ondernemers en accountants – zal met name boekhouders, accountants en businessexperts als muziek in de oren klinken: namelijk hoe zij met minder klanten tóch meer geld overhouden. ,,Ik wil ze ervan doordringen dat ze zelf invloed hebben op hun werkplezier, en zelfs op hun inkomen en vrije tijd. Al deze dingen beginnen bij het maken van andere keuzes. En dat begint bij de vraag: wat wil ik nou eigenlijk?’’
Driestappenplan
Verhoogde stress en minder werkplezier vanwege hoge werkdruk kunnen tot een burn-out leiden. Bovendien krijgen je klanten niet de aandacht die ze verdienen. In drie stappen legt Hogema uit hoe je als accountant uit de ratrace kunt stappen en meer tijd en ruimte voor jezelf kunt maken.
,,Tijd is geld, zeggen ze niet voor niets. Stap één is daarom: duur genoeg worden. Dat klinkt tegenstrijdig, maar als jij minder klanten bedient voor een gemiddeld hoger tarief, hoef je minder hard te werken voor hetzelfde – of zelfs meer – geld. Dat betekent natuurlijk wel dat je meer waarde moet leveren, zodat je hogere tarief ook gerechtvaardigd is. Hoe? Los de echte problemen van je klanten op. Dat lukt niet als je enkel administratieve diensten blijft leveren.’’
Stap twee: zorg dat je je klanten opvoedt, zegt Hogema. ,,Daarmee bedoel ik: vertel je klanten op welke manier jij graag met hen wilt werken om samen het beste resultaat te halen. Wanneer en hoe ze hun stukken moeten aanleveren, bijvoorbeeld. Als ze zich niet kunnen scharen achter jouw voorwaarden, neem dan afscheid van elkaar. Wees niet bang dat je zo klanten kwijtraakt, accountants komen om in het werk. Bovendien zitten er ook vaak PITA-klanten tussen, zoals ik die noem: pain-in-the-assklanten. Die ben je liever kwijt dan rijk. Je zal zien dat je meer tijd overhoudt voor de wél leuke klanten die bereid zijn meer te betalen omdat jij van meer waarde bent.’’
Stap drie, tot slot, is efficiency. ,,Hoe maak je goed gebruik van systemen en processen, en hoe zet je AI en ChatGPT in?’’
Het Grote Hoe-Monster
Zo makkelijk als Hogema het vertelt, zo lastig blijkt het voor veel accountants om deze stappen in de praktijk te brengen. ,,Wanneer ze zichzelf de vraag ‘Wat wil ik nou echt?’ hebben gesteld, komt de volgende horde: ze vragen veel te snel: hoe dan? Het Grote Hoe-Monster staat voor veel mensen, ook accountants, keuzes maken in de weg. Maar elke beklimming van een hoge berg begint met een eerste stap, de obstakels onderweg merk je wel als je bezig bent. Dat vergt enige mindset-training, maar de kunst is om niet te ver vooruit te denken. Eerst doen wat vandaag kan, morgen is morgen.’’
Niet volgen, maar leiden
Dat ook accountants soms mee rennen in de ratrace, is minder verwonderlijk dan het lijkt: ,,Ze hebben te maken met veel invloeden van buitenaf. Zoals de overheid die regels verandert; deadlines; klanten die een huis kopen en nú snel cijfers nodig hebben; elk kwartaal omzetbelasting, en daarnaast vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting. Ze volgen vaak de waan van de dag, terwijl ik denk dat ze meer leiderschap kunnen tonen. Een manier kan zijn door na te denken wat het echte probleem van je klant is, en welke oplossing jij daarvoor kunt leveren. Het argument ‘Daar heb ik geen tijd voor’ is onzin. Als je als accountant geen tijd creëert voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling, blijf je mee rennen in de ratrace.’’
Dat kan efficiënter dan veel accountants denken. ,,Neem de overstap van eenmanszaak naar een bv. Meestal gebeurt dat uurtje-factuurtje: elke keer met een klant zitten en het proces steeds stap voor stap begeleiden. Maar je kunt er ook een product van maken dat je aanbiedt. Leg uit dat het eindresultaat zal zijn dat de bv kwalitatief goed zal zijn opgericht, en dat daar tien stappen voor nodig zijn die je in een pakket aanbiedt. Door je werkzaamheden zo te ‘productificeren’, creëer je schaalbaarheid. Leid je klanten door te achterhalen wat ze echt nodig hebben, en laat ze vervolgens zien hoe jij met jouw product hun problemen kunt oplossen. Daar begint volgens mij goed ondernemerschap mee.’’
Work Smarter is hét inspiratie- en netwerkevent voor ondernemers en accountants. Dit jaar komt het event op 7 november opnieuw naar de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Een unieke kans om te leren van de meer dan 30 inspirerende sprekers met diverse expertises. Ontdek samen met de honderden andere aanwezigen hoe jij slimmer kunt werken en hoe je groei mogelijk maakt voor jouw bedrijf!
Bekijk hier de voorwaarden.