Branded content

Zie je op tegen de digitalisering van je bedrijf? Op deze manier is het zo gepiept

 
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Dat je je onderneming ook digitaal moet voorbereiden op de toekomst weten de meeste ondernemers wel. Maar hoe doe je dat precies? En wanneer? Naast het runnen van je bedrijf blijft er vaak maar weinig tijd over om je te verdiepen in kwesties als cybersecurity, hybride werken en digital marketing. Het goede nieuws: dat hoeft ook niet.

Lees verder onder de advertentie

Remco Kers - verantwoordelijk voor innovatie binnen het mkb-segment bij Vodafone Business - legt uit hoe je je bedrijf digitaliseert zonder dat het jou extra tijd kost - en het je nog geld oplevert ook. Het korte antwoord: vanaf 16 oktober mag je het denkwerk lekker overlaten aan de expert van het Gratis Ondernemers Advies.

Voordelen digitalisering

Hoe graag je het ook voor je uit schuift, uiteindelijk komt geen enkele ondernemer in Nederland onder de digitalisering uit, begint Kers. ,,Vanuit de overheid wordt het mkb aangemoedigd te digitaliseren. Duurzame groei moet komen uit bedrijven die een plan hebben voor de toekomst. Die robuust en flexibel zijn. Maar waar grote bedrijven dat kunnen overlaten aan de specialisten van hun IT-afdeling, heeft 70 procent van het mkb geen eigen IT-manager - en dus geen tijd en geen idee hoe ze het moeten aanpakken.’’

En dat terwijl de voordelen van een futureproof bedrijf groot zijn. Kers: ,,Bedrijven die dit goed begrijpen, zijn flexibeler, wendbaarder en kunnen makkelijker op- en afschalen. Daardoor zijn ze succesvoller én: winstgevender.”

Lees verder onder de advertentie
Remco Kers Remco Kers Foto: Notjustcontent
Remco Kers Foto: Notjustcontent

Betrouwbare partner

Wendbaarder, winstgevender: je vraagt je af waarom veel mkb-ers het digitaliseren dan toch laten liggen. ,,Het ontbreekt veel ondernemers aan tijd én aan een betrouwbare partner om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan,” zegt Kers. ,,Ik sprak laatst een ondernemer die vrij rap groeide van vijf naar vijftien medewerkers. Het efficiënt inregelen van bedrijfsprocessen, de veilige opslag van klantdata, online marketing, security: het werd opeens allemaal relevant, maar hij had geen idee waar hij moest beginnen.’’

En die ondernemer is niet de enige. ,,We hebben gemerkt dat veel ondernemers vragen hebben als: ‘Hoe zorg ik voor meer verkeer op mijn website?’, ‘Ik hoor iedereen over SEO, wat is dat - en hoe kan ik ermee beginnen?’ en ‘Ben ik verplicht ja te zeggen tegen een werknemer die thuis wil werken?’ En natuurlijk zijn er veel vragen over cybercrime, en vooral: het voorkomen van een hack en meer vragen over ‘spearphishing.’’

Geen ‘one size fits all’

Het zijn heldere en relevante vragen, maar blijkbaar is het voor ondernemers toch lastig om ze te beantwoorden - en die digitale transformatie in te zetten. Kers ,,De vragen mogen dan heel concreet zijn, dat geldt niet voor antwoorden. Er is geen one size fits all-oplossing. Elk bedrijf is anders en heeft dus ook andere handelingen nodig om te digitaliseren. Een advocatenkantoor met acht werknemers is iets totaal anders dan een taxibedrijf met acht chauffeurs. Daarom is er ook geen standaard digitaliseringsplan.’’

Precies om die reden is het Gratis Ondernemers Advies ontwikkeld: gratis adviesgesprekken met een onafhankelijke expert die luistert naar je vragen en uitdagingen, en samen met jou naar oplossingen die precies passen bij jouw bedrijf en branche. Zo wordt die digitaliseringsdrempel ineens een stuk minder hoog, niet?

Succesformule

Dat die persoonlijke benadering en de samenwerking met een onafhankelijke expert leiden tot oplossingen die werken, is in het buitenland al bewezen. ,,In Engeland werken ze al langer met onafhankelijk adviseurs, en daar worden goede resultaten mee geboekt.”

Lees verder onder de advertentie

Heb jij vragen over digital marketing, online marketing, security en hybride werken? Vodafone Business is jouw partner in progress. Vanaf 16 oktober kunnen alle ondernemers van Nederland een afspraak maken voor Gratis Ondernemers Advies met een onafhankelijke expert.

Bekijk hier de voorwaarden.