Podcast Onze Man In Londen

Onze Man in Londen: 'Lockdown zal tot eind december gaan duren'

Samen met de rest van Engeland telt Brexit-expert Lennard van Otterloo niet alleen af naar Brexit, maar ook naar de tweede corona-lockdown. Het is de zoveelste hectische fase die de Engelsen voor hun kiezen krijgen. Wat betekent deze lockdown, hoe verloopt het politieke spel van premier Boris Johnson, hoe acteren niet-Engelse ondernemers in het land nu Brexit écht voor de deur staat en wat zijn de grootste hobbels die Nederlandse ondernemers met Engelse belangen straks moeten nemen? In onze podcast geeft 'Onze man in Londen' tekst en uitleg.

Corona shoppen brexit lockdown londen december

Door de nieuwe lockdown lijkt het erop dat Engeland de feestdagen dit jaar op een andere manier gaat vieren dan normaal. Foto: ANP

Van onze redactie 3 november 2020

Johnson kondigde een tweede lockdown aan na een enorme stijging van het aantal coronabesmettingen. Veel winkels en horeca gaan dicht en de Engelsen is gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Als medeoprichter van het De Ruyter Netwerk voor Nederlandse bedrijven in Londen geeft Van Otterloo aan dat deze maatregelen wisselende effecten op ondernemers hebben. ,,Wat mij opvalt is dat het ene bedrijf met hele creatieve oplossingen komt en het andere langs de afgrond balanceert."

Lockdown verlengen tot eind december

,,Een vriend van mij zit in de stockfotografie, mag de deur niet uit, maar maakt nu foto's van Zoommeetings. Dat loopt als een trein. Kijk je echter naar de horeca, dan zie je dat ondernemers op meerdere fronten worden getroffen. Er is gezegd dat de lockdown tot 2 december duurt. Ik verwacht echter dat het wel eens tot eind december kan duren. Waarschijnlijk komt de piek in het aantal besmettingen pas over vier weken. Het is dan toch gek om precies op dat moment een lockdown op te heffen? Iets wat verschillende ministers ook al door hebben laten schemeren."

Lees ook: Brexit-expert: 'Lockdown maakt chaos op 1 januari alleen maar groter'

Uitblinken met Brexit Impact Scan

Het brengt een hoop onzekerheid met zich mee en hetzelfde geldt voor de gevolgen van Brexit. We vragen Van Otterloo in deze podcast hoe je er als buitenlandse ondernemer in het Verenigd Koninkrijk informatie over ontvangt. ,,Eigenlijk worden we hier niet op proactieve wijze van informatie voorzien. Er komt één keer per maand een brief van de Belastingdienst waarin staat welke zaken er zeker gaan veranderen. Kijk, Nederland blinkt uit met haar Brexit Impact Scan. Waar douane, Belastingdienst en Kamer van Koophandel hier samenkomen om ondernemers gezamenlijk van informatie te voorzien, is er niets in het VK. Die informatie moeten we zelf bij elkaar halen."

,,Wat dat betreft zit de regering in een rare spagaat", gaat Van Otterloo verder. ,,Aan de ene kant moeten ze ondernemers vertellen dat Brexit iets goeds is, maar aan de andere kant is dat moeilijk te verkopen als je ze vervolgens verplicht om allerlei kosten te maken en systemen aan te passen. Een lastige boodschap om uit te dragen."

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startupsector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en hij werkt als strategie-consultant voor technologiebedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) en schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details