Nieuws Coronavirus

Nederlandse consument meest solidair met lokale bedrijven tijdens crisis

De consument is zich meer verbonden gaan voelen met de lokale gemeenschap. Een studie van PayPal tijdens de crisis in dertien Europese landen laat een belangrijk keerpunt zien in het koopgedrag onder Nederlanders - met name als het gaat om solidariteit met lokale bedrijven. We lopen zelfs voorop, zo is vandaag duidelijk geworden.

Van onze redactie 1 juli 2020

Winkelen ondernemers steun consument corona

Er is ook na de lockdown (zoals hier in Elburg) flink meer steun van de consument richting ondernemers. Foto: ANP

Terwijl de loyaliteit aan grote merken tijdens de lockdown is gebleven, waren het de lokale kleine en middelgrote bedrijven waarvan de Nederlandse respondenten zeiden het belangrijk te vinden hen ondersteuning te bieden, zo vertelt het onderzoek dat PayPal heeft uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos.

63 procent van de consumenten zei vaker dan normaal bij kleine bedrijven te hebben gewinkeld tijdens de lockdown. Nederland staat met dit percentage aan kop, in vergelijking met andere Europese landen. In Duitsland zei 57 procent bijvoorbeeld vaker lokaal te shoppen, en in België was dat 56 procent.

Steun bedrijven na lockdown

Met het beëindigen van de lockdown lijkt deze steun voor de lokale economie en voor de lokale bedrijven niet te zijn gestopt. 51 procent van de Nederlandse respondenten heeft namelijk aangegeven ook na de lockdown vaker lokale en regionale producten te willen kopen, 16 procent geeft aan dit ook daadwerkelijk te gaan doen.

''Door de lockdown geven zowel bedrijven als consumenten nu de voorkeur aan contactloze betalingen, waarmee anderhalve meter-maatregelen makkelijker kunnen worden gevolgd''

Onderzoek PayPal en Ipsos

Door de lockdown geven zowel bedrijven als consumenten nu de voorkeur aan contactloze betalingen, waarmee anderhalve meter-maatregelen makkelijker kunnen worden gevolgd. De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft betalingen gedaan via mobiele of online platforms (85 procent). 28 procent koos ervoor om online betaalmethoden te gebruiken. 41 procent van de millennials geeft zelfs de voorkeur aan online betalingsdiensten, tegenover 18 procent van de 55-plussers.

Nieuwe betaalmethoden

62 procent van de ondervraagden is bereid om nieuwe betaalmethoden uit te proberen in hun favoriete winkels. 41 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan contactloze betaalmethoden om het invoeren van hun pincode te vermijden. Ook digitale betaaldiensten waren populair tijdens de lockdown: Bijna 42 procent van de Nederlandse bevolking gaf aan deze voor de pandemie te gebruiken.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.