Nieuws Coronavirus

Patrick Wessels: 'Besluit winkeldeuren te sluiten staat voor betrouwbaarheid en daadkracht'

IKEA, de Bijenkorf, WE Fashion, Zara, C&A, Footlocker, Lego, H&M - het is een greep uit de winkels die voorlopig niet meer open gaan. Het sluiten van de winkeldeuren gebeurt vrijwillig en het lijkt er op dat meer winkelketens hetzelfde besluit gaan nemen. ,,Door de deuren te sluiten straal je uit er bovenop te zitten. Dat creëert inderdaad betrouwbaarheid en straalt daadkracht uit", stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Van onze redactie 18 maart 2020

Winkelstraat tilburg corona

Het aantal passanten in winkelsteden nam in twee weken tijd gemiddeld met bijna 60 procent af - en het moge duidelijk zijn waarom. Foto: ANP.

DAGELIJKS OP NEW BUSINESS RADIO: CORONA UPDATE VOOR ONDERNEMERS

Driemaal daags, te beluisteren op New Business Radio(.nl) onze Corona Update. Om 8.00, 12.00 en 17.00 uur is er nieuws, informatie en advies voor ondernemers over de coronacrisis en het bedrijfsleven. Terugluisteren van alle uitzendingen kan via DEZE link.

Het aantal passanten in winkelsteden nam in twee weken tijd gemiddeld met bijna 60 procent af - en het moge duidelijk zijn waarom. Uit onderzoek is duidelijk dat meer dan de helft van de ondernemers tussen de 60 en 100 procent van zijn voor nu gebruikelijke omzet mist.

'Is het veilig als ik naar de winkel ga?'

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels 'staat een beetje dubbel' in de keuze die veel grote winkelketens maken om in elk geval tot 6 april gesloten te blijven. ,,Enerzijds wil je de richtlijnen van het RIVM en de overheid volgen, voor maximale duidelijkheid. Als consument wil je maar één ding weten: is het veilig als ik naar de winkel ga. Aan de andere kant toont het sterke maatschappelijke betrokkenheid. En is het in de praktijk bijzonder rustig in de niet-noodzakelijke winkels."

,,Bovendien, we kunnen ook online precies kopen wat we nodig hebben, iets dat consumenten toch al meer doen nu we worden gevraagd vooral binnen te blijven en sociale contacten te mijden. Het is daardoor hét moment waarop consumenten snappen waarom je als winkel of keten de stap zet", aldus Wessels.

Voorkomen van problemen en merkschade

Bouwmarkten en tuincentra ervaren momenteel topdrukte, maar 'uiteindelijk zal toch iedere keten gaan sluiten', voorspelde retaildeskundige Kitty Koelemeijer bij de NOS. HEMA zegt dat juist níet te doen, in elk geval zolang de regering dat niet verplicht. ,,Wij vinden dat we een grote maatschappelijke rol te vervullen hebben. Wij verkopen voedsel en andere eerste levensbehoeften en willen dat kunnen blijven doen."

Patrick Wessels: ,,Merken willen voorkomen dat er problemen en merkschade ontstaan wanneer je juist te weinig hebt gedaan. Door de deuren te sluiten straal je uit er bovenop te zitten. Dat creëert inderdaad betrouwbaarheid en straalt daadkracht uit. De tijd van onderschatten is voorbij, waardoor het voor veel consumenten in de lijn der verwachting ligt."

'Druk op het kabinet'

Patrick Wessels (foto hieronder) stelt dat 'het wel een nadeel is dat op deze manier de druk toeneemt op het kabinet, om meer maatregelen in deze richting te nemen'. ,,Zoals ook de sluiting van de scholen niet door deskundigen werd geadviseerd, maar door het land werd opgedrongen."

Patrick Wessels platform

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.