Nieuws Coronavirus

Personal shopping wint aan terrein dankzij coronacrisis

‘Personal shopping’ wint in tijden van corona aan terrein. Bij kledingzaak Ter Horst van Geel in Oisterwijk denken ze er na deze crisis mee door te gaan.

Tom Tacken (AD) 15 april 2020

Mode kledingwinkel retail personalshopping corona

Chantal ter Horst-Graft heeft alle aandacht voor één klant in de winkel. Foto: PixProfs

Harriëtte Schoenmakers had deze week de dameskledingwinkel van Ter Horst van Geel helemaal voor zichzelf. ,,Ik voelde me net een koningin”, vertelt de Oisterwijkse verslag in het BD. ,,Ik ben er al heel lang klant, maar dit was toch wel speciaal. Met koffie werd ik ontvangen. En bij de setjes die ik kocht, kreeg ik nog een bloemetje mee ook.”

Met meerdere operaties achter de rug is Schoenmakers bang kwetsbaar voor het virus te zijn. ,,Ik kom dus liever niet in winkels waar al mensen zijn. Zo’n persoonlijke afspraak is dan perfect.”

''Om niet te lang in een lege winkel te hoeven staan, hebben ook wij onze openingstijden ingekort. Maar dat geeft ‘s ochtends en ‘s avonds ook ruimte voor persoonlijke afspraken''

Eric ter Horst, Ter Horst van Geel

Vip-shoppen

‘Personal shopping’ is de trend. Maar Eric ter Horst, die samen met zijn vrouw Chantal de winkel aan de Dorpsstraat in Oisterwijk voert, spreekt liever van ‘vip-shoppen’. ,,Je kunt een klant echt alle aandacht geven. Ik denk dat we hier ook wel mee doorgaan als deze coronacrisis voorbij is.”

Vooral in de mode en de schoenen merkten winkeliers een drastische terugloop van klanten toen corona om zich heen ging grijpen. ,,Om niet te lang in een lege winkel te hoeven staan, hebben ook wij onze openingstijden ingekort. Maar dat geeft ‘s ochtends en ‘s avonds ook ruimte voor persoonlijke afspraken. In het begin moesten klanten daaraan wennen, maar we zitten nu toch al gauw op zes afspraken per dag.”

Negen paskamers

Roosteren, met afgebakende tijdblokken, is wat Ter Horst betreft niet aan de orde. ,,De klant mag zolang in de winkel blijven als ze wil. Mocht de afspraak met een andere overlappen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Onze winkel is ruim opgezet en we beschikken over negen paskamers. Uiteraard nemen we de anderhalve meter in acht en desinfecteren we de hele dag door.”

Volgens Frits Knibbeler, als centrummanager de belangenbehartiger van de middenstand, is ‘personal shopping’ gemeengoed aan het worden. ,,Maar je ziet ook bij de horeca nieuwe dingen ontstaan. Een Indonesisch afhaalrestaurant dat nu ook met lunches is begonnen. Zaken in het hogere segmenten die het thuisbezorgen, inclusief wijnkaart, hebben ontdekt.”

''De klant mag zolang in de winkel blijven als ze wil. Mocht de afspraak met een andere overlappen, dan hoeft dat geen probleem te zijn''

Eric ter Horst, Ter Horst van Geel

Ter Horst van Geel en andere kledingzaken zijn door corona ook setjes bij de mensen thuis af gaan leveren. ‘Ben je niet in de gelegenheid naar de winkel te komen, dan geven wij graag een outfit bij je af om vrijblijvend te passen’, adverteert de winkel. ,,Je moet onder deze omstandigheden creatief zijn”, beseft Ter Horst.

Maar voor Harriëtte Schoenmakers, die overigens ook nog een paasbrunch bij restaurant SEC bestelde, is thuis passen geen optie: ,,Ik wil door een winkel heen kunnen struinen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.