Blog Coronavirus
Petra Lubbers (Tom Orrow) zoekt support voor sympathiek digitaal idee
De coronacrisis raakt ons allemaal. Mede omdat de scholen weer begonnen zijn, werd recent vooral duidelijk hoe erg deze crisis ook de jongere generatie raakt. Petra Lubbers, partner van digitaal innovatiebureau Tom Orrow is ervan overtuigd dat ondernemerschap en innovatie goed van pas komen om deze groep een handje te helpen. Haar nieuwe blog met oproep, én podcast.
Laatste update: 8 september 2020 16:35
Ik stond met mijn dochtertje van 5 in de Hema. Naast mij stond een moeder met haar dochter van een jaar of 12 schoolspullen uit te zoeken. Als moeders keken we elkaar kort aan. Ik kreeg een live kijkje in de toekomst. Zij een live kijkje in het verleden. Onze blikken wendden net zo snel weer af. We gingen beiden door met het verzamelen en afrekenen van onze spullen.
Armoedefonds deelt fysieke passen uit
Die zelfde avond was er op het Journaal dat het aantal gezinnen dat aanklopt voor steun bij schoolspullen, bijna was verdubbeld dit jaar. Het armoedefonds deelde dit jaar ruim 10.200 speciale fysieke passen uit waarmee kinderen bij winkels als Bruna, Primera of Hema spullen konden kopen. En daarmee zijn ze er nog niet, want er waren ruim 15.000 aanvragen gedaan. En het nieuwsitem wordt nog schokkender als de woordvoerder van het armoedefonds vertelt dat de coronagolf nog moet komen. Alle aanvragen van dit jaar zijn namelijk vóór corona gedaan...
Waarom niet digitaal?
Met open mond zit ik het Journaal te kijken. Maar zoals dat vaak gaat met problemen die ik zie, schiet ik ook meteen in de oplossing modus. Want die ‘passen’ daar zit wel wat in. Maar waarom niet digitaal, als bijvoorbeeld een app (De Coronahelper?!) want dan is het vele malen schaalbaarder en kunnen we er veel meer mensen mee helpen.
Na wat gegoogle kom ik erachter dat er heel veel van dit soort passen zijn. Zo is er bijvoorbeeld ook een winterkledingpas waar ik me nu al goed van kan voorstellen dat hier een enorme run op komt. Als we dan inmiddels in een tweede óf derde golf zitten met een omgekeerde hittegolf.
Wat kunnen we concreet doen?
Stap 1: Aandacht voor dit probleem. De crisis raakt ons allemaal. Maar met name gezinnen met kinderen die het al moeilijk hadden, krijgen het alleen maar moeilijker. En dat is niets om je voor te schamen. Dat moet met goede communicatie kraakhelder worden. We’re in this together!
Stap 2: Aandacht voor de oplossing. Het passensysteem moet in de mindset van alle winkeliers komen. En het digitaal deelnemen moet super-toegankelijk zijn voor alle soorten en maten. Er zou zelfs op buurtniveau een groentenpas moeten kunnen komen voor een groenteman die een handje wil helpen. Maar ook webwinkels in alle soorten een maten moeten kunnen deelnemen.
Stap 3: Verbreden van de mogelijkheden. Misschien zou je het passensysteem ook kunnen koppelen aan restaurants die eten of ingrediënten over hebben. En zo zijn er vast nóg meer mogelijkheden te bedenken waarmee dit idee ook slim bijdraagt aan een fijnere afstemming tussen vraag en aanbod...
Samen de handen uit de mouwen!
Enfin, lang verhaal kort: ik ben ervan overtuigd dat we dit met de juiste ondernemers- en innovatiekrachten kunnen beetpakken en groot maken. Laten we op z’n minst een poging wagen. De Ondernemer heeft reeds medewerking al toegezegd. Dus, denk jij dat je ook goed van pas kan komen bij het groot maken van dit idee? Stuur mij een mail (petra@tom-orrow.nl) en laten we samen de handen uit de mouwen steken.
Petra Lubbers
Managing Director Tom Orrow
Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers bovendien lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.