Blog Coronavirus
Judith Eyck (Vakanties.nl): ‘Mijn afstand maakt zware beslissingen lichter’
Ga je na drie jaar keihard werken aan je eigen online reisbureau zelf een keer op vakantie, kom je halverwege in een corona-lockdown terecht. In Argentinië. Het overkwam Judith Eyck, ceo van Vakanties.nl. In haar eerste blog voor De Ondernemer vertelt zij over de veerkracht van haar team en hoe je kunt meedoen op 10.000 km afstand.
Laatste update: 25 maart 2020 09:36

Judith Eyck, oprichter van Vakanties.nl, in Argentinië.
Bijna 3 jaar geleden heb ik Vakanties.nl opgericht. Net als bij iedere andere ondernemer zit het vanaf dat moment dag en nacht in mijn hoofd. Nachtenlang piekeren over mogelijke verbeteringen en overdag met oneindige energie het team en het bedrijf laten groeien tot waar we nu staan.
Als mens wil ik alles uit het leven halen: tijd voor een pauze en een prachtige reis. Vanaf 1 februari tot en met 1 mei door Patagonië, Argentinië, Bolivia en Peru. Mijn bedrijf staat supersterk en kan ook zonder mijn aanwezigheid wel even verder onder leiding van Elwin, de CTO. Ruim zes weken geleden begin ik vol vertrouwen aan mijn reis.
Lees ook: Ceo Vakanties.nl tijdens rondreis zelf in lockdown Argentinië
Opgesloten in Mendoza
Het coronavirus haalt me in en sluit me op in Mendoza, Argentinië. We zien het gevecht tegen het virus in Europa en besluiten snel een appartementje te huren om te voorkomen dat we in een hotelkamer worden opgesloten. Dezelfde dag worden wij in verplichte quarantaine geplaatst. De maatregelen volgen elkaar in Argentinië snel op, het hele land zit binnen enkele dagen op slot.
Daar zit je dan, op meer dan 10.000 kilometer afstand. Terwijl je bedrijf, je team, je branche in een ongekende crisis terecht komt. Het woord ‘frustratie’ komt niet eens in de buurt van wat ik nu voel. Maar dan sluit ik aan bij de digitale vrijdagmiddagborrel van mijn team en voel ik hoe strijdvaardig ze zijn. Eigenlijk voel ik vanaf dat moment alleen maar trots. We gaan dit redden!
'Op een enkele’ azijnpisser’ na heeft iedereen begrip voor de situatie
We bellen iedere klant persoonlijk na
Inmiddels zijn bijna alle klanten met vertrek binnen nu en enkele weken volledig op de hoogte van onze aanpak. Op een enkele’ azijnpisser’ na heeft iedereen begrip voor de situatie. We bellen iedere klant persoonlijk na, want juist in tijden van onzekerheid is persoonlijk contact enorm belangrijk. Een monsterklus, maar het team werkt 7 dagen per week om dit te realiseren.
Het mooie aan een startup is dat je hele team betrokken is. Niemand werkt tot de klok 5 uur slaat, iedereen werkt tot we sterk genoeg staan. Ik besef eigenlijk dat het gevoel waarmee ik vertrok - 100 procent vertrouwen in het team - alleen maar sterker is. Daarom probeer ik me juist niet te bemoeien met de dagelijkse operatie. Dat veroorzaakt alleen maar ruis. Ik blijf op afstand, letterlijk en figuurlijk. Met deze afstand help ik juist zware beslissingen lichter te maken.
Naar Amsterdam
Volgende week zondag vertrekt onze vlucht vanaf Buenos Aires naar Amsterdam. Mijn reis eindigt hier helaas definitief. Ik had verwacht met frisse energie en nieuwe inzichten thuis te komen. In plaats daarvan kom ik thuis met de wetenschap dat ik nooit meer nachtenlang hoef te piekeren over de voortgang van Vakanties.nl. Dat zit wel goed!
Beluister hieronder de eerdere reactie van Judith, via WhatsApp vanuit Argentinië, in onze driemaal daagse Corona Update op New Business Radio: