Nieuws Horeca

Deze ondernemers openden een winkel na coronasluiting van horecazaak

Wat kan wel? Die vraag stelden horecaondernemers Frank Tulp van eetafé Het Rechthuis in Mijdrecht en Ruud Warmerdam van Wijnbar&Zo uit Alphen zichzelf. Hun horecazaken zijn vanwege het coronavirus gesloten, maar stilzitten is er niet bij. Beiden openen een winkel. Tulp begint een ‘Plop-up-store’ met bieren, wijnen en tapas. Warmerdam opent Wijnwinkel&Zo.

Rosanne Kok (AD) 26 oktober 2020

Ruud Warmerdam wijnbar

Ruud Warmerdam van Wijnbar&Zo heeft nu een winkel genaamd Wijnwinkel&Zo. Foto: Peter Franken

Afhalen en bezorgen wil Frank Tulp van Het Rechthuis niet en zijn initiatief Het Rechthuis On Tour, waarbij hij in een foodtruck eten bereidde voor de deur van mensen thuis, bleek vooral een ludieke actie. ,,Financieel zette dit geen zoden aan de dijk, maar we bleven wel zichtbaar”, zegt hij tegen AD.

Plop-up store vol wijn en bier

Nu bedacht hij de ‘Plop-up store’; een tijdelijke winkel met honderdvijftig soorten wijn en driehonderd soorten bier. Die komt niet in het eigen restaurant, maar in een leegstaand winkelpand in winkelcentrum De Passage in Mijdrecht. ,,Naast zwak-alcoholische dranken als wijn en bier, verkopen we ook tapas’’, legt hij uit. ,,Je moet ons zien als een mooie traiteur; een winkel vol delicatessen.’’

Deze stap is voor de horecaondernemer geen bezigheidstherapie. ,,Zeker niet’’, zegt hij. ,,Sterker nog, ik ga ervan uit dat we dit een halfjaar kunnen doen. We zetten in op de feestdagen; ik kan me niet voorstellen dat de horeca dan al open is. Wij gaan feestpakketten verkopen en luxe borrelplanken. Als het een succes wordt, houden we de winkel er gewoon naast. Als ons restaurant straks weer open mag, krijgen we het nog druk…’’

Magazijn naar de winkel verplaatsen

In Alphen krijgt Wijnbar&Zo van Ruud Warmerdam tijdelijk een ander jasje. ,,Naast mijn wijnbar had ik al een wijngroothandel, dus ik ben gewend om wijnen te verkopen’’, legt Warmerdam uit. ,,Daar komt nu dus een particuliere markt bij. Eigenlijk verplaats ik gewoon mijn magazijn naar de winkel.’’ De opgewekte ondernemer ziet alleen maar voordelen van zijn tijdelijke switch. ,,Een extra winkel in het centrum is altijd goed. Dat zorgt voor meer leven. Bovendien kan ik op deze manier mijn twee fulltimers aan het werk houden. Dat vind ik ook belangrijk.’’

Naast het grote assortiment wijnen, gaat Wijnbar&Zo ook ‘fingerfood to go’ verkopen. ,,Lekkers uit de frituur, maar ook borrelplanken en flammkuchen. We moeten het nu thuis maar gezellig maken hè?’’ Ook voor Warmerdam is deze stap geen noodsprong. ,,Ik zie het als een extraatje’’, zegt hij. ,,Ik ga ervan uit dat we tot het eind van de jaar de winkel behouden en er daarna wellicht een combinatie van kunnen maken. Deze periode biedt ook kansen.’’

"Wij gaan feestpakketten verkopen en luxe borrelplanken. Als het een succes wordt, houden we de winkel er gewoon naast"

Frank Tulp, eigenaar eetcafé Het Rechthuis

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet meer ondernemers die binnen de opgelegde beperkingen met creatieve oplossingen komen. ,,Ze zoeken naar mogelijkheden om te blijven ondernemen en hun gasten beleving en gastvrijheid te laten ervaren’’, licht een woordvoerder van KHN toe.

Overstap van horeca naar winkel kan niet zomaar gemaakt worden

Toch kan niet iedereen ‘zomaar’ de overstap maken van horeca naar winkel. ,,Volgens de Drank- en Horecawet is de verkoop van afhaal-alcohol vanuit de locatie waarvoor je een ‘Drank en Horecavergunning voor verkoop van drank voor consumptie ter plaatse’ hebt, verboden”, vervolgt de woordvoerder. ,,De verkoop van flessen wijn of bier voor thuisgebruik kan wel als je dat vanuit een aparte ruimte doet die niet onder die vergunning valt. Voor verkoop van sterke drank is altijd een slijterijvergunning nodig.”

Daarnaast wijst KHN op de bestemming die op het pand rust. ,,Een ondernemer kan niet zomaar switchen van horeca naar retail en weer terug. Daarom raden we hen aan de plannen af te stemmen met de gemeente. In deze tijden hopen wij, en hebben we ook gemerkt, dat meer gemeenten met horecaondernemers meedenken en kijken wat er mogelijk is.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.