Nieuws Horeca
Koffiebrander Paul Sharo (Man Met Bril Koffie) start koffiehotel in Rotterdam
No guts, no glory, kan de slogan van Paul Sharo zijn. De eigenaar van Man Met Bril Koffie in Rotterdam heeft zich dapper door de coronaperiode heen geslagen en begint nu een koffiehotel. Hij financiert dat voor een klein deel met het uitgeven van aandelen en het starten van crowdfunding. Vermogende investeerders zorgen voor de rest van het geld.
Laatste update: 2 mei 2022 10:40

Oprichter van Man Met Bril Koffie Paul Sharo. Foto: Studio Unfolded/Man Met Bril Koffie
Aan het riviertje de Rotte wordt in de wijk Crooswijk een oud woonblok met negen panden gerenoveerd. Als dit project volgend jaar klaar is, start Paul Sharo met het inbouwen van een hotel, restaurant en zijn koffiebranderij.
Hij lacht onvervalst Rotterdams als hem de vraag wordt gesteld, dat je lef moet hebben om zo kort na coronapandemie deze stap te maken. Misschien ben ik wel blind voor het gevaar, zegt hij, om daarna serieus de strategie uit te leggen.
Lees ook: Hoe koffiemakers BeanBrothers, Man Met Bril Koffie en Bocca Coffee proberen te overleven
,,Waar we nu zitten (Hofbogen, red.) komen we ruimte tekort, dat is best irritant. We serveren er niet alleen geweldige koffies en lunches aan onze klanten, maar branden daar ook onze bonen. We leveren inmiddels aan zo’n 150 gelegenheden onze bonen. Al een paar jaar liepen we daarom met het idee om groter te gaan. We willen met de branderij in de stad blijven, dichtbij de mensen die onze koffiedrinken.”
Lees hier ook het ándere verhaal: Linda droomde van een eigen koffiehotel in Rotterdam totdat...
Koffiehotel van Man met Bril past in gastvrijheidsmodel
Man Met Bril Koffie heeft zich inmiddels in de haarvaten van het culturele leven van de stad verankerd. Het starten van het koffiehotel volgend jaar is daar een logisch vervolg op. ,,Als ik in een buitenlandse stad ben, wil ik koffiedrinken bij de leukste koffiebar. Daar hoor en lees ik wat er in die stad te doen is. Met onze koffiebar in de Hofbogen begonnen we die functie steeds meer te vervullen; ons gastvrijheidsmodel. Ik onze optiek past daar dan ook uitstekend een hotel, met de mogelijkheid om er ook wat langer te verblijven, bij. Na de coronaperiode is dit een mooie afleiding.”
"Met het nieuwe koffiehotel hebben we er een extra verdienmodel bij"
Crowdfunding en aandelen uitgeven
Sharo noemt geen investeringsbedrag, maar het koffiehotelproject loopt in de miljoenen euro’s. ,,We hebben een heel loyale fanbase en zijn een gezonde onderneming. Tien procent van de investering willen we binnenhalen met een crowdfundingsactie. Daarnaast willen aandelen uitgeven die moeten gaan naar onze betrokken klanten. Verder financieren we het uit de kasstroom en door leningen. Met het nieuwe koffiehotel hebben we er een extra verdienmodel bij.”
Met de komst van het koffiehotel ondervangt Sharo de uitdaging van het binden en boeien van barista’s. ,,Het is gedurende corona geen probleem geweest om mensen vast te houden, maar voor de toekomst willen we een aantrekkelijke werkgever blijven. We creëren nu een plek voor het uitwisselen van kennis tussen nieuwe barista’s en collega’s die er al langer werken. Afgelopen maand heb ik aan 27 medewerkers hun salaris overgemaakt. We bouwen aan een community door in het koffiehotel ook zaken voor de buurt te organiseren.”
Lees ook: Door coronacrisis veroorzaakt koffiesucces lijkt maar niet ten einde te komen