Nieuws Horeca

Populariteit maaltijdbezorging na pandemie zeker nog geen verleden tijd

De explosieve groei van maaltijdbezorging, die door corona een vlucht nam omdat de horeca moest sluiten, zet ook na de pandemie door. In de eerste zes maanden van dit jaar haalden maaltijdbezorgers ruim twee keer zoveel omzet binnen ten opzichte van een gemiddelde maand in 2019, becijferde ABN Amro op basis van transactiedata en consumentenonderzoek.

Redactie/ANP 6 augustus 2021

Verkeerstraining pizzabezorger dominos

Verkeerstraining aan een nieuwe maaltijdbezorger van Domino's. Foto: Joris van Gennip

In april vorig jaar, toen de pandemie net uitbrak, verdubbelde het aantal bezorgmaaltijden in vergelijking met dezelfde periode in 2019, zowel via platforms als bij restaurants, zo blijkt uit het onderzoek van de bank. Door de versoepelingen eerder dit jaar is er wel een en ander veranderd. Zo zijn de uitgaven in restaurants voor het eerst sinds de versoepelingen weer boven het niveau van 2019 en bezorgen restaurants weer minder.

Restaurants begonnen tijdens de pandemie met bezorgen omdat ze geen gasten mochten ontvangen. Sinds begin juni mag dat laatste weer wel. De bank verwacht dat maaltijdbezorging buiten platforms, zoals Thuisbezorgd.nl, Deliveroo of Uber Eats, de komende jaren zal dalen.

''Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden''

Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Retail en Leisure ABN Amro

ABN Amro: verschil in het bestellen van maaltijden tussen leeftijdsgroepen

De bank signaleert ook een verschil in het bestellen van maaltijden tussen leeftijdsgroepen. Veel ouderen van de duizenden mensen die de bank ondervroeg zeggen liever direct bij een restaurant te bestellen dan via een platform. Bij met name jongeren groeit de populariteit van het neerleggen van een vast bedrag per maand voor bijvoorbeeld wekelijkse menu's, dus een abonnementsvorm op maaltijden. Bijna de helft van de ondervraagde consumenten zegt interesse te hebben. Ruim een derde geeft aan dat er daarvoor genoeg variatie in het menu moet zitten. Waar de maaltijden bereid worden, doet er voor het merendeel van de ondervraagden niet toe.

Lees ook: Wie wacht er op de (zoveelste) flitsbezorger?

Zorgen over de verkeersveiligheid door de opkomst van flitsbezorgers

Ook de snelheid is belangrijk, geeft de helft van de ondervraagden aan. Bijna vier op de tien consumenten verwachten dat de bestelling binnen een half uur bezorgd is. Wel zijn er zorgen over de verkeersveiligheid. Dat komt volgens de bank door de opkomst van flitsbezorgers. Door grote tijdsdruk ontstaan onveilige verkeerssituaties.

,,Regulering en betere arbeidsomstandigheden zijn erg belangrijk om de groei van het aantal bezorgers in goede banen te leiden", zegt Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Retail en Leisure van ABN Amro. Zij verwacht dat het tekort aan bezorgers de komende jaren verder oploopt door de groei in de bezorgmarkt.

Lees ook: 1,1 miljard euro aan maaltijden thuisgebracht: bezorger streeft afhaalrestaurant voorbij

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws