Nieuws Maatregelen

Hubert de Leeuw (Audax): 'Lockdown wordt logistiek onderschat door Den Haag'

Eerst leek het winkelen op afspraak te worden, maar het werd open tot 17:00 uur. Hubert de Leeuw is opgelucht, maar ook waakzaam voor een volgende lockdown en de impact voor zijn winkelketen Audax, moederbedrijf van onder meer AKO en Bruna. ,,Voor onze logistiek is dat een enorm gedoe, wat enorm wordt onderschat in Den Haag."

Van onze redactie 14 januari 2022

Audax ako bruna hubert de leeuw

Op doordeweekse dagen verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over onder meer de coronamaatregelen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

Lees ook: Persconferentie Rutte-Kuipers: Winkels tot 17 uur open, horeca nog tot zeker 25 januari dicht

De Leeuws bedrijf Audax was deze week niet te missen. In alle landelijke dagbladen stond een oproep aan het kabinet om zijn winkels als essentieel te zien. Van diezelfde overheid heeft hij geen reactie gehad, van zijn achterban des te meer. ,,Winkeliers en uitgevers vonden het positief dat een bedrijf een lans probeert te breken voor de essentialiteit van lectuur. Maar er was ook frustratie dat de omzet naar de supermarkten gaan. Die bieden niet alle titels, dus je krijgt een beschadigd aanbod", aldus De Leeuw in het radioprogramma ‘Na Rutte en Kuipers’, georganiseerd door De Ondernemer en New Business Radio.

In buurlanden worden lectuurwinkels als essentieel gezien, maar toch moest De Leeuw wederom op de bres springen voor zijn sector. ,,Waarom moeten we dat nog onderbouwen? In heel Europa zijn we essentieel en daarbij zijn de meeste winkels een servicepunt."

NOW dekt niet alle kosten

De Leeuw is opgelucht dat die discussie voorlopig niet meer gevoerd hoeft te worden, maar hij is waakzaam voor een volgende lockdown. ,,Op het journaal hoor ik ze zeggen dat we over twee weken misschien weer dichtmoeten. Er is nog zo veel onzekerheid. Voor onze logistiek is een lockdown een enorm gedoe. Dat wordt enorm onderschat in Den Haag."

,,We zitten in een dalende markt en digitaal neemt de overhand", duidt De Leeuw. ,,Maar door corona en lockdowns krijg je een schokeffect en dat is moeilijk op te vangen voor een onderneming. We worden er wel elke keer beter in, maar de kosten die wij moeten slikken zijn enorm. Zelfs de NOW, die op omzet gebaseerd is, dekt niet alle kosten."

Steunmaatregelen moeten beter worden afgestemd op de branche

Daarom vindt De Leeuw dat er in Den Haag beter moet worden gekeken hoe processen werken in bepaalde branches. ,,Neem dat omzetcriteruium. Wij hebben veel omzet, maar een lage marge. Een lockdown van twee weken brengt ons niet boven die 20 procent omzetverlies, maar we verliezen wel elke week een half miljoen. Daarom moeten de steunmaatregelen beter worden afgestemd op de branche. Ik denk zelfs nog dat het de overheid geld bespaart."

Een verbeterpunt volgens De Leeuw voor de volgende persconferentie? De communicatie. ,,Als men donderdag had aangekondigd dat we zaterdag open konden, dan lag mijn zaak mooi vol. Nu lukt dat niet."

Het complete interview met Hubert de Leeuw luister je terug in het audiobestand bovenin dit artikel.

NA RUTTE EN KUIPERS' - napraten met ondernemers over de persconferentie op New Business Radio.

Direct na de persconferentie van vrijdagavond 14 januari vroegen we ondernemers en branchevertegenwoordigers naar hun eerste reacties op de coronamaatregelen. In de uitzending onder meer Ed Bindels, Gonny Eussen, Han de Hair, Niel van Hoff, Hubert de Leeuw, Jan Meerman, Frank Oostdam, Fred Rutgers, Cristel van de Ven, Jacco Vonhof, Won Yip, Hans Biesheuvel en Patrick Wessels. Podcasts van die gesprekken vind je terug op onze homepage.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws