Nieuws Maatregelen

Kappers over mondkapjesplicht: 'Ik ben er nu wel klaar mee'

Wel of geen mondkapje in de kapsalons? Volgens de coronamaatregelen die demissionair premier Rutte en minister De Jonge tijdens de coronapersconferentie aankondigden is het straks weer verplicht. Maar wat denken de kappers daar zelf van?

Robbert Daalder 3 november 2021

Kappers mondkapjesplicht persconferentie 2 november mark rutte hugo de jonge maatregelen besmettingen

Foto ter illustratie, deze personen staan los van het artikel. Foto: Shutterstock.

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 2 november

Zzp-ondernemer Ramona van der Belt bezit een kapsalon in de binnenstad van Alkmaar. ,Ik verplicht het mijn klanten straks niet om een mondkapje te dragen”, zegt ze. ,,Ze mogen het zelf bepalen. Willen ze graag dat ik er eentje draag? Prima. Vinden ze het niet nodig? Ook goed. Zolang ze het maar eerlijk zeggen wanneer ze coronaklachten hebben. Dan gaat er een streep door de reservering. Verder geloof ik het allemaal wel. Het blijft alleen vervelend dat de overheid voor mij bepaalt wat er in mijn eigen ruimte wel en niet mag. Dit is geen supermarkt waar honderden mensen komen, maar een klein kapsalonnetje waarin ik één-op-één aan het werk ben.”

'Ik ben er wel klaar mee'

Collega-kapster Sonja Prenen uit Breda stelt: ,,Ik ben er, net als de meeste mensen, wel klaar mee. Maar ook ik zal me er straks wel weer in moeten schikken, want het is niet anders. Maar tijdens de afgelopen periode waarin we ze niet hoefden te dragen, heeft hier echt nooit een besmetting plaatsgevonden".

Thuiskapster Mariska Taks weet nog niet zo goed wat ze met de strengere coronamaatregel aan moet. ,,Tijdens de laatste keer dat we hiermee te maken hadden, waren er veel klanten die het vreemd vonden om in hun eigen huis een mondkapje te moeten dragen. En dat begrijp ik heel goed. Bovendien is het qua besmettingen in de afgelopen periode zonder mondkapje ook altijd goed gegaan. Er zijn tijdens corona maar iets van drie klanten geweest die het prettiger vonden als we een mondkapje zouden dragen. Dat op een kleine vijftig klanten per week.”

"Hoe behandel je iemands baard terwijl er een mondkapjesplicht geldt?

Margot Donders, hoofd marketing bij Rob Peetoom

Nog even snel zonder mondkapje langs de barbier

Een telefoontje richting de heren van het Rotterdamse Schorum brengt een ander fenomeen aan het licht. Hier worden geen regels genegeerd, maar alle zeilen bijgezet. ,,Wij hebben nu echt geen tijd om je te woord te staan. Het is hier momenteel gierend druk. Iedereen wil snel nog even geholpen worden voordat het mondkapje weer op moet. Ik ga je dus ophangen, fijne dag!”

Hoewel het aantal extra reserveringen op dit moment nog niet is geëxplodeerd, verwacht ook Taks dat er een toename van het aantal thuisklanten zal komen nu de drempel van de kapsalon door de maatregelen mogelijk is verhoogd. ,,Vorige keer was dat namelijk wel degelijk het geval. Mensen ontweken de openbare ruimtes en steunden mij omdat kappers toen helemaal niet mochten werken. Ondanks dat dat nu niet het geval is, verwacht ik wel dat mijn telefoon de komende tijd wat vaker zal gaan.”

Lees ook: Retail negatief verrast door mondkapjesplicht, topman WE Fashion: 'Hinderlijk voor medewerkers'

Kappers kunnen werkzaamheden beter uitvoeren zonder mondkapje

Margot Donders van het kappersbolwerk Rob Peetoom zegt deze ontwikkeling ook waar te nemen. ,,Het is op woensdag altijd al erg druk bij ons, maar vandaag nog net iets drukker dan normaal. Voor de komende dagen hebben we eveneens een flink aantal reserveringen ontvangen. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van de klant kijken, maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die toch snel nog even zonder mondkapje geknipt willen worden nu het nog kan. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Je wilt elkaar nu eenmaal goed kunnen zien tijdens het knippen. Bovendien kunnen onze kapsters hun werk het beste uitvoeren zonder mondkapje.”

,,Toch respecteren wij de getroffen maatregelen”, verzekert ze. ,,Met ruim 280 medewerkers en elf filialen waarbij dagelijks honderd klanten langskomen, heb je een verantwoordelijk naar de samenleving. Wij genieten grote naamsbekendheid en hebben dus een reputatie hoog te houden. Hoe die kleine driehonderd medewerkers tegenover de maatregelen staan? Het lijkt me vanzelfsprekend dat de meningen uiteen lopen. Het valt ook niet mee om acht uur per dag met een mondkapje op te moeten werken, maar als bedrijf houden we ons gewoon aan de maatregelen. Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar datgene wat ze je bij Schorum hadden verteld als ze wél tijd voor je hadden", besluit Donders gevat. ,,Want hoe behandel je iemands baard terwijl er een mondkapjesplicht geldt?”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws