Nieuws Maatregelen

Igor breekt lans voor horecabranche en publiceert verhelderende video

Met het afkondigen van de avondlockdown hebben demissionair premier Mark Rutte en coronaminister Hugo de Jonge bepaald geen vrienden gemaakt in de horeca. Opnieuw zal men bijzonder vindingrijk moeten zijn om personeel aan boord te houden of in het slechtste geval het hoofd boven water te houden. Igor Langeveld heeft als eigenaar van Meraqi Restaurant genoeg van de onzekerheid die de coronamaatregelen met zich meebrengen en maakte een video waarmee hij een lans breekt voor de horeca.

Robbert Daalder 1 december 2021

Persconferentie rutte 26 november omt nieuwe maatregelen avondlockdown igor meraqi

Igor Langeveld met zijn gezin. Op de achtergrond het personeel van Meraqui Restaurant. Foto: RAZND

Dagelijks verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de coronamaatregelen en de effecten ervan. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

Lees ook: Teruglezen: de persconferentie van 26 november

Het is woensdagochtend wanneer onze redactie de volgende mail met het onderwerp 'Stop de leegloop' van Igor ontvangt.

Beste redactie,

Mede door het beleid van dit demissionaire kabinet zien wij dat de complete horeca kapot gaat. Voorafgaand aan de coronacrisis was er natuurlijk al een flink tekort aan medewerkers, maar dat is nu alleen maar erger geworden. We merken dat het opnieuw platleggen van de horeca veel van onze werknemers zwaar valt. Waar ze tijdens eerdere lockdowns veerkrachtig waren, lijken ze nu steeds stiller te worden.

Voor ons wordt het ook steeds moeilijker om alles aan ze uit te moeten leggen; op het ene moment hebben we ze hard nodig en op het andere moment moeten we ze weer afbellen. We zijn bang ze de horeca door deze onzekerheid uiteindelijk zullen verlaten. Dat is erg vervelend omdat het een ontzettend grote uitdaging is om iedereen in te werken en om als team op elkaar ingespeeld te raken. Om daar aandacht voor te krijgen, hebben wij een pakkend filmpje gemaakt.

Hopelijk willen jullie het delen. Groet, Igor.

Lees ook: Willemsen (KHN): 'Dit is werken met een pappen-en-nathouden-scenario'

Ondanks dat de tekstuele inhoud van het bericht van Igor volledig helder is, wordt tijdens de redactievergadering - die op dat moment nog gaande is – besloten om de video te publiceren, maar ook om contact op te nemen met de afzender. Eenmaal aan de lijn met Igor wordt het nog maar eens duidelijk dat hij zich serieus zorgen maakt over de toekomst van zijn personeel én dat van de horeca.

Video tegelijkertijd met ingaan avondlockdown op social media gepubliceerd

Het maken van onderstaande video kon volgens hem dan ook geen seconde langer wachten. ,,Vrijdagavond na de persconferentie kwamen mijn vrouw en ik op het idee, zaterdag heb ik meteen het marketingbedrijf gebeld, dat dezelfde dag nog kwam filmen. Daarna is het direct gemonteerd zodat het meteen om 17 uur op social media verscheen. Inderdaad, precies toen de avondlockdown begon.”

"Mijn medewerkers stonden hier afgelopen vrijdag tijdens de persconferentie van Rutte met de tranen in de ogen. Een deel van hen denkt er serieus over na om de horeca definitief te verlaten"

,,Ik heb hier veertien fulltimers in dienst die ik gedurende de eerste lockdown gelukkig allemaal aan boord heb kunnen houden”, vertelt de horecaondernemer die actief is in het Gelderse Beneden-Leeuwen. ,,Tijdens de tweede lockdown hebben we het team ook grotendeels bij elkaar weten te houden, maar nu het voor de derde keer raak is, zijn de gevolgen groter. Er is hier een aantal jongens bij wie de moed in de schoenen begint te zakken. De ene wordt binnenkort vader en de ander heeft last van stressaanvallen die ontstaan door de grote onzekerheid. Mijn medewerkers stonden hier afgelopen vrijdag tijdens de persconferentie van Rutte met de tranen in de ogen. Een deel van hen denkt er serieus over na om de horeca definitief te verlaten.”

Lees ook: Won Yip verwacht kaalslag bij ondernemers: 'Het is gewoon op'

Wachten tot de volgende persconferentie is geen optie

Igor verwacht dat de huidige maatregelen in ieder geval nog tot half januari zullen blijven gelden en Kerst dus als meest interessante periode van het jaar serieus op de tocht staat. Om nog maar eens inzichtelijk te maken wat het kabinet zonder een beleid voor de lange termijn binnen deze branche teweeg brengt, vertelt de eigenaar van Meraqi dat hij de knoop zelf maar vast heeft doorgehakt en in de aanloop naar deze feestdagen focust op take-away.

,,De eerstvolgende persconferentie staat gepland voor 17 december”, verklaart hij. ,,Een week tot Kerst. Dat is voor ons toch veel te kort om nog beleid op te kunnen maken? We moesten een keuze maken om niet voor verrassingen komen te staan en dus hebben we vanochtend besloten voor take-away te gaan. Dit moment is alleen al noodzakelijk vanwege de grote schaarste aan verpakkingsmateriaal. Een gigantische teleurstelling voor ons personeel. Zij willen het liefst mooie gerechten maken, nog mooiere borden versieren en onze gasten in de watten leggen. Ze hebben de buik meer dan vol van het inpakken van bezorgmaaltijden.” Tekst gaat verder onder de foto.

Igor Langeveld: ,,Onze mensen willen het liefst mooie gerechten maken, nog mooiere borden versieren en onze gasten in de watten leggen. Foto: RAZND

Lees ook: Ondernemer Herman Hell: coronaprobleem ligt niet bij de horeca, de oplossing dus ook niet

Belangrijk dat iedereen ziet wat huidige maatregelen met horeca doet

,,Iedere horecaondernemer heeft met deze problemen te maken”, besluit Igor. ,,En daarom heb ik deze video niet voor mezelf gemaakt, maar voor de hele branche. Het is belangrijk dat iedereen ziet wat het huidige coronabeleid met ons doet. Wat sluiting om 17 uur met je personeelsbestand doet. Veel mensen hebben namelijk geen flauw idee.”

De video van Igor is tijdens het schrijven van dit artikel 140 keer gedeeld op Facebook, 17.000 keer bekeken op Instagram en op LinkedIn zo’n 12.000 keer.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws