Nieuws Maatregelen

QR-regels overal nét even anders: zo handelt horeca in de praktijk

De horeca is sinds vorig weekend verplicht om een coronacheck te doen. Wie geen PCR-test of herstel- of vaccinatiebewijs heeft, kan fluiten naar zijn cappuccino, broodje zalm of tomatensoep. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Een rondgang langs een aantal horecagelegenheden.

Ard Schouten en Indra Jager (AD) 2 oktober 2021

Qr regels verwarring praktijk horeca

Verslaggevers van het AD namen de proef op de som in een café in Wijk bij Duurstede, een wegrestaurant aan de A12, een fastfoodtoko in Leidsche Rijn en in winkelcentrum Overvecht. Foto: ANP

Mevrouw Van Wageningen (74) is blij dat ze haar dagelijkse loopje naar winkelcentrum Overvecht weer heeft, nu de Covid-maatregelen zijn versoepeld. Ze zit binnen bij een bakker aan de cappuccino en zit duidelijk om een praatje verlegen. Normaal drinkt ze een kop koffie bij de Hema, zegt ze, maar tegenwoordig kiest ze voor dit plekje. ,,Of een koffiecafé hiernaast.’’

Verschillende regels zorgen voor verwarring

Want hier heeft ze ‘geen gedoe met de corona-app’, vertelt ze in gesprek met AD. ,,Mijn telefoon is zo’n bakbeest, ik heb niet zo’n modern ding.’’ Dat je bij het ene kopje koffie wél en bij het andere géén coronacheck moet doen, is even opvallend als verwarrend, vindt ze. Zeker omdat de drie gelegenheden vrijwel naast elkaar zitten en dezelfde service bieden. Maar toch verschillen de regels omdat de één als restaurant wordt gezien en de anderen niet. ,,Ik snap het verschil écht niet. Regels zijn prima, maar dan moeten ze wel duidelijk zijn.’’

Het is een vaak gehoorde kreet bij deze rondgang. Want wie aanschuift bij een wegrestaurant zoals La Place bij De Meern hoeft tot hoorbare verbazing van veel klanten niks te overleggen. Omdat hier een uitzondering geldt (restaurants bij op- en afritten hoeven geen codes te scannen, red.) terwijl fastfoodketens in de buurt wél weer uitgebreide checks doen. En bij allebei kun je even uitgebreid eten.

Een kwart van de klanten weggestuurd

Bij Kentucky Fried Chicken in Leidsche Rijn wordt, als we een half uurtje aanschuiven, een kwart van de klanten weggestuurd omdat ze geen coronaccheck-app kunnen laten zien. Een bouwvakker op zoek naar een lunch is het daar mee oneens, hij vraagt zijn maten eten voor hem mee te nemen. ,,Da’s nu even het gemakkelijkste, maar ze missen op jaarbasis heel wat omzet, als ik hier niet meer vreet.’’ De KFC-medewerker, ze heeft scandienst, is onverbiddelijk. Hij moet buiten blijven. ,,Ik weet van de regels, maar ik dacht: ik probeer het. Niet dus. En dat voelt niet oké, maar wat moet je?’’

Lunchen en dineren zonder coronacheck-app: uit eigen onderzoek blijkt dat het langs de snelweg gewoon kan. Foto: Ruud Voest

Lees ook: Kabinet akkoord met polsbandjes coronacheck

Scannen van QR-code 'moet nog even in systeem komen'

In Wijk bij Duurstede duurt het in een plaatselijk café best lang voor de QR-codes worden gescand. Het is gezellig druk in lunchtijd, maar nadat er een tafeltje is toegewezen, is er geen blijk van interesse om codes te scannen. Na vijf minuten, wanneer de bediening een cappuccino opneemt, wordt er toch gevraagd of de QR-code al is gescand. ,,Sorry, het moet nog even in ons systeem komen’’, lacht de serveerster schuldbewust. Ze moeten nog even inkomen, maar de coronacheck is een minder grote last dan ze van tevoren hadden gedacht, vertelt ze. ,,We waren bang dat het veel discussies zou opleveren, maar het valt allemaal mee.”

Dat lijkt logisch, want tien minuten daarna komen er drie ouderen binnen. Ze stappen al wat vertwijfeld naar binnen, één vrouw in elkaar gedoken achter de andere twee. Dit keer wordt er wél meteen om de QR gevraagd. ,,Die heb ik niet”, zegt de in elkaar gedoken vrouw, al met de deurklink in de hand om het café weer te verlaten. ,,Heeft u coronagerelateerde klachten?” vraagt de bediening. ,,Nee”, is het antwoord. Dat is voor hen genoeg om het gezelschap toch naar een tafeltje te begeleiden. En zo gaat het overal op een andere manier. Regels zijn regels, maar ze zijn overal nét even anders. En dat wekt, zo blijkt, verwarring.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws