Bekijk de video:
,,Meneer en mevrouw, wacht u even hier buiten, over enkele minuten hebben wij zitplaatsen voor u.” Zo worden bezoekers over een of twee maanden bij McDonald's en veel andere restaurants in Nederland wellicht ontvangen. ,,Zeg maar het Amerikaanse wait to be seated-principe”, vertelt Erwin Dito, algemeen directeur van McDonald’s Nederland, aan het AD.
McDonald's Gelredome: 'wachtverzachters'
Als mensen binnen zijn, legt een medewerker het nieuwe bestelproces uit. Bij de McDonald's naast het Gelredome in Arnhem valt te zien hoe dat verloopt. ,,Zo werken we met wat we ‘wachtverzachters’ noemen: leuke teksten op de vloer of door mensen al hun menu te laten samenstellen via de app. Ook kunnen ze bijvoorbeeld met een qr-code een spelletje downloaden op hun mobiel.”
Lees ook: Horeca Nederland: anderhalve meter-protocol voor 70 procent horeca niet rendabel
Voorbeeldrestaurant voor gehele horeca
Gasten kunnen vervolgens met een maximaal aantal mensen aan een tafeltje plaatsnemen, dat veilig is afgeschermd en schoongemaakt, licht Dito toe. ,,Dat is afhankelijk van waar het kabinet en RIVM fiat voor geven.” Vrolijke pijlen op de vloer markeren de routes. Door deels de treinopstelling van een vierzitter te kiezen en dan plexiglazen afscheidingen achter de leuningen te plaatsen, kan de anderhalve meter afstand veilig omzeild worden. ,,Op die manier zouden we tot wel 60 tot 65 procent van het normale aantal mensen kunnen huisvesten. Werk je niet met plastic schermen dan kun je hoogstens een kwart van je gasten kwijt.”
Met het voorbeeldrestaurant wil McDonald's nadrukkelijk zijn verantwoordelijkheid nemen in deze coronacrisis. Niet alleen ten opzichte van de eigen restauranthouders en 20.000 man personeel, maar voor de gehele zittende horeca, die zijn omzetten sinds medio maart zag kelderen.
,,Met 250 restaurants zijn wij één van de grote spelers in Nederland. Wij willen graag meedenken hoe de horeca weer open kan op een wijze die veilig is voor zowel personeel als gasten.”
Lees ook: Horeca Nederland staakt overleg met vakbonden
'Hoe voorkom je dat uit eten gaan te klinisch wordt voor mensen?'
De komende weken worden andere horecaondernemers uitgenodigd om een kijkje te nemen in Arnhem. McDonald's claimt nadrukkelijk niet de wijsheid in pacht te hebben. ,,Bedoeling is om als horeca van elkaar te leren. Wij hebben er niks aan als we als enige open kunnen, we moeten het samen doen.”
Zelf is McDonald's nog niet content met alle oplossingen, die een speciaal team afgelopen maand bedacht. ,,Horeca draait om gastvrijheid en beleving. Ga je het eten aan tafel brengen of niet?” Dito begint een college over hoe je looplijnen van gasten en personeel uit elkaar houdt. ,,We kiezen er nu voor om eten en drankjes op een serveerwagentje te zetten en die de laatste meters naar de tafels te rollen. Echt ideaal is dat echter niet.”
Het is de lastigste taak in de nieuwe coronaproof-maatschappij, zegt Dito. ,,Kijk, een restaurant anderhalve meterproof maken is één ding. Maar uit eten gaan moet vooral leuk zijn. Een bezoek aan McDonald's helemaal. Hoe voorkom je dat het te klinisch wordt voor mensen?”
‘Zet neer, stap weg, pak over’
Niet alleen het zitgedeelte moet op de schop, minstens zo belangrijk is de keuken. ,,Bij drukte liepen daar bij ons wel twintig tot dertig mensen door elkaar. Het kostte even om dat aan te passen.”
Inmiddels heeft de dynamische keuken plaatsgemaakt voor een statische bezetting. ,,Personeel blijft nu op 1,5 meter afstand. We werken daarbij in zones volgens het devies ‘zet neer, stap weg, en pak over’. Voordeel is dat hygiëne bij McDonald's als Amerikaans bedrijf altijd al in het dna zat. ,,In feite moeten we die frequentie verdubbelen.”
Lees ook: Patrick Wessels over statements AH en McDonald's in dagbladen: 'Sterk en betrokken'
McDonald's hoopt landelijk 1 juni deuren te openen
Afhankelijk van de komende jaar geldende coronavoorschriften gaat McDonald’s al zijn restaurants ombouwen naar het nieuwe concept. Daarbij krijgen veel filialen ook een apart meeneem-loket (‘Take Out’). Momenteel draaien veel van de 250 vestigingen een fractie van hun reguliere omzetten. Restaurants met een drive doen het nog het beste. Heropening komt dus als geroepen. Algemeen directeur Dito hoopt op 1 juni. ,,Op zijn vroegst. Er zijn nog enkele feestdagen, zoals Hemelvaart en Pinksteren die altijd voor veel drukte in de horeca zorgen. Ik vermoed dat het kabinet eventuele versoepeling daar overheen tilt.”
Is er momenteel minder werk voor medewerkers, in de nieuwe anderhalve metersamenleving verwacht McDonald's juist extra personeel nodig te hebben. ,,Je hebt mensen nodig om gasten te ontvangen, te begeleiden en alles extra te desinfecteren.”
Lees ook: Restaurantketen De Beren: van coronadip naar groei met overname twintig restaurants