Nieuws Retail

Black Friday: déze kortingen zijn in trek bij jouw klanten

Consumenten zijn zich massaal aan het oriënteren op een (online) aankoop tijdens Black Friday, zo meldt vergelijkingssite Kieskeurig. Wel stellen veel klanten de aankoop nog uit tot Black Friday zelf. Betaalbedrijf Klarna meldt wélke kortingen het nu het beste doen: 'twee halen, één betalen' is bijvoorbeeld in trek.

Van onze redactie 26 november 2020

Consumenten op Black Friday-koopjacht in Rotterdam. Foto: ANP

Vorige week vrijdag noteerde de vergelijkingssite Kieskeurig.nl al een toename in verkeer van 80 procent ten opzichte van een normale vrijdag. Ook in de dagen daaropvolgend verwelkomde Kieskeurig iedere dag meer bezoekers dan op dezelfde dagen vorig jaar.

,,We zien enerzijds een veel grotere groep dan vorig jaar nu al overgaan tot een aankoop, maar wat opvalt is dat procentueel een nog grotere groep zich duidelijk nog in de oriëntatiefase bevindt. Ze vergelijken producten, prijzen of stellen een prijsalert in, maar klikken vervolgens (nog) niet in groten getale door naar een webshop om het product daadwerkelijk aan te schaffen,” aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.

Beste deals op Black Friday zelf?

Het meeste verkeer ziet Kieskeurig.nl terechtkomen op de Black Friday-dealpagina, waarop alle producten staan die procentueel het meest in prijs zijn gedaald. ,,Hieruit blijkt dat de consument wel echt op zoek is naar de beste deal, maar dat toch nog een groot gedeelte verwacht dat op Black Friday zelf of op de avond ervoor nog betere deals voorbij gaan komen. Ook kan het zijn dat het product nog niet in de actie is bij de winkel waar ze het product bij voorkeur willen kopen,” aldus Kuiper.

Lees ook: INretail: winkeliers gaan Black Friday veilig spreiden over langere periode

Twee derde van de onlineshoppers gevoelig voor kortingen

Ook uit de cijfers van betaalbedrijf Klarna blijkt dat Nederlanders die online winkelen gevoelig zijn voor specifieke kortingen, zo meldt ANP. Klarna ondervroeg duizend Nederlandse onlineshoppers. De deals die het meest in trek zijn, zijn twee halen, één betalen, een vaste basiskorting op één product en stapelkorting op meerdere producten. Vrouwen vinden deze kortingen aantrekkelijker dan mannen.

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels krijgen consumenten van het kopen van een product met korting een ‘winnaarsgevoel’, een gevoel ‘het systeem' te slim af zijn en het kunnen vertellen van een succesverhaal. ,,Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans."

''Als veel mensen in een rij staan voor een winkel, moet het wel goed zijn en volgen we elkaars gedrag''

Kitty Koelemeijer, Nyenrode Business Universiteit

Kuddegedrag en jagersinstinct van consumenten

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, noemt de opwinding van de jacht, het kuddegedrag van mensen en Hollandse zuinigheid ook factoren die psychologisch meewerken. Ze geeft het fenomeen sociaal bewijs als voorbeeld: ,,Als veel mensen in een rij staan voor een winkel, moet het wel goed zijn en volgen we elkaars gedrag. Daarnaast wordt het als een deugd gezien om zo min mogelijk voor iets te betalen."

Naar verwachting verdubbelt de omzet van de onlineverkopen van koopjesfestijnen Black Friday op 27 november en Cyber Monday op maandag 30 november, voorspelde kortingsplatform voor webwinkels Bonusway eerder.

Lees ook: Bring Back Friday: IKEA bindt strijd aan tegen stuntprijzen Black Friday

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.