Nieuws Retail

Hoge korting! Tegen inkooprijs! Alleen nu! Exclusief! Speciale aanbieding!

Black Friday. Nimmer was er meer over te doen dan in dit toch al bijzondere jaar. Wel aan meedoen of juist niet, is het gunstig voor de omzet op langere termijn, doe ik er qua veiligheid goed aan voor mijn klanten, enzovoorts... En: Black Friday is allesbehalve voorbij. Op deze pagina vind je de best gelezen artikelen - met alle voors en tegens - over het fenomeen dat in 2015 vanuit de VS is overgewaaid naar ook ons land.

Van onze redactie 27 november 2020

Amsterdam, Black Friday 2020. Topdrukte in de binnenstad, waar dringende adviezen om niet meer te komen winkelen, anderhalve meter afstand te houden en/of mondkapjes te dragen niet door iedereen gehoord (b)leken te zijn. Foto: ANP.

Hoe je beter kunt inspelen op consumentengedrag rond Black Friday, aldus Patrick Wessels

Is Black Friday voor jou nog niet voorbij? Dan zijn deze tips van consumentenpsycholoog Patrick Wessels absoluut bruikbaar. Hoe laat je jouw aanbod opvallen en haal je het meeste uit zulke actiedagen? En hoe kun je ervoor zorgen dat de winkelervaring veilig verloopt? Beter inspelen op het consumentengedrag rond Black Friday? Lees hier zijn adviezen, plus de handige infographic.

... en in Rotterdam moesten de winkels op Black Friday Night dicht

,,De winkeliers hebben er alles aan gedaan om het goed te laten verlopen, maar het was gewoon veel en veel te druk. Mensen denken dat regels niet voor hen gelden, maar alleen voor anderen”, zegt de woordvoerder van burgemeester Aboutaleb in Rotterdam. Zijn besluit: sluiting van de winkeldeuren. Lees en kijk mee.

Black Friday: déze kortingen zijn in trek bij jouw klanten

Consumenten hebben gewacht op Black Friday - of straks nog Cyber Monday - met hun aankopen, weet vergelijkingsite Kieskeurig.nl te melden. Betaalbedrijf Klarna meldt wélke kortingen het nu het beste doen: 'twee halen, één betalen' is bijvoorbeeld in trek. Hoe dat zit? Lees mee.

'Black Friday? Wij zetten website dan offline'

Drie Amsterdamse bedrijven maakten een eigen statement rondom Black Friday: zij zetten hun webshop juist een dag lang offline. ,,Black Friday als event is een uiting van de consumptiemaatschappij", zegt mede-oprichter Hendrik van Benthem van regenjassenmerk Maium. ,,Door het hele jaar heen wordt veel overgeproduceerd en op het eind van het jaar moeten veel grote merken en bedrijven van hun handel af. Zeker als de winstmarge groot is, kun je de overproductie altijd nog tegen korting verkopen. Er wordt dan ook weleens gezegd: als je korting geeft, was je prijs te hoog. Wij zijn een klein bedrijf en we zijn tegen korting, want we vinden ons product de prijs waard." Via deze link lees je het complete verhaal van de drie ondernemers.

INretail: 'Bepaal zelf als ondernemer wat jij belangrijk vindt voor je klanten'

De voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls riep winkels eerder op te stoppen met acties rondom Black Friday en vroeg grotere detailhandelszaken om mensen vooral online te bereiken. Harry Bijl, retailexpert en innovatiemanager bij INretail, vertelt in deze podcast onder meer: ,,Bepaal zelf als ondernemer wat jij belangrijk vindt voor je klanten. Maak daar je eigen keuzes in. Dat willen wij niet doen en dat moeten we ook niet willen doen. Maar: er ligt een hele grote uitdaging als je kijkt naar veilig winkelen’’.

'Laten we van Black Friday een White Friday maken. Nog het héle jaar'

Het móet anders, juist dit jaar, vindt De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek. In vier stappen maken we van Black Friday een White Friday die dan overigens tot eind dit jaar duurt. Zijn oproep aan consumenten is onder meer: ga naar winkels in de buurt, koop daar alles wat je wel en niet nodig hebt maar zie af van de korting. Gun die ondernemer dat beetje extra marge. Hier lees je alles over de vier stappen, waarom én hoe die te zetten.

FNV: overslaan, die Black Friday

FNV Handel riep begin deze maand de detailhandel op om Black Friday compleet over te slaan. De vakbond stelde 'de volksgezondheid niet ook in de uitverkoop te zetten' en vindt Black Friday onverenigbaar met de huidige coronamaatregelen. ,,Alle medewerkers die kunnen werken werken mee en in sommige winkels staan zelfs dranghekken om de toestroom van klanten goed te begeleiden. Ook in de distributiecentra is het een drukte van jewelste." Via deze link lees je hun motivatie.

Bewuste keuze: bij Specsavers geen Black Friday

,,Niet alleen december is voor ons belangrijk, het gehele laatste kwartaal is essentieel. In november is het Black Friday, in december spreken mensen hun ziektekostenverzekering aan. Die drukte willen we zoveel mogelijk spreiden. Daarom hebben we nu al besloten dit jaar geen Black Friday te organiseren. Het voelt niet goed om in deze tijd met aanbiedingen heel veel mensen in een korte periode naar de winkel te trekken.” Lees het hele interview met Specsavers-directeur Remko Berkel hier.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.