Nieuws Retail
City Gin haalt vier investeerders aan boord om groei te versnellen
Met een slimme lokale productherkenning weet City Gin te scoren. Het bedrijf doet lokaal marktonderzoek en maakt daarna unieke Gin-soorten per stad. Het snelgroeiende bedrijf heeft bij vier investeerders geld opgehaald om de groei te versnellen. Het bedrijf heeft inmiddels voor achttien Nederlandse steden en Kaapsstad en Willemstad een gin gedistilleerd. Op dit moment zitten Breda, Leiden en Tilburg in de pijplijn.

Eve Maessen van City Gin. Foto: City Gin
Corona had voor Eve Maessen iets in petto waar ze nu de vruchten van plukt. De 26-jarige ondernemer moest de activiteiten van Tasting Game, naast City Gin een ander bedrijf van haar noodgedwongen afschalen. Ze had ineens tijd en stortte zich op creatieve wijze op gin. ,,Ik ben een echte domeinnaamfreak”, vertelt ze enthousiast over het ontstaan van City Gin. ,,Samen met mijn vader en moeder, ook beide ondernemers, kwam ik tot het idee om voor elke stad een gin te destilleren.”
Om tot de stadsgin te komen laat Eve zo’n honderd mensen uit die geselecteerde stad interviewen. ,,We gaan letterlijk de markt op en vragen wat hét icoon, de kleur, lokale ingrediënten en het verhaal met dialect van de stad zijn. We bekijken voorafgaand waar een gevarieerde tractie is en deze plekken bezoeken we, daarnaast betrekken we lokale ondernemers erbij.”
Lees ook: Hoe het duurzame thee-abonnement van Teazie groeit met nog grotere ambities
Om tot die unieke gin per stad te komen gaat Eve met het resultaat van het onderzoek aan tafel met een distilleerder. ,,Ik weet veel over smaak, paletten en combinaties. Ik maak voor de distilleerder een ‘voorschets’, dit zijn de zes ingrediënten die wij in de gin verwerkt willen hebben. Nooit meer dan zes, omdat het menselijke brein dit niet tegelijkertijd kan verwerken.”
Door een nieuwe manier van distilleren is de gin volgens Eve zachter dan de traditionele ginmerken: ,,De jeneverbessen worden gekneusd en verder gaan er alleen maar natuurlijke ingrediënten in.”
Bij 7 Deugden wordt gin infused blond bier gebrouwen
De kracht van Eve is niet alleen het verbinden van mensen, maar ook het bedenken van concepten. Door de lokale verankering heeft zij ondernemers uit de achttien steden aan zich gebonden. Iedere ondernemer is op een andere manier betrokken. Brouwer Garmt Haakma van de Amsterdamse sociale brouwerij de 7 Deugden vroeg haar om samen een biertje te brouwen: het werd gin infused blond bier. ,,De motivatie van ons is lokaal, duurzaam én sociaal, daarmee maken we echt het verschil. De samenwerking is zo goed uitgepakt dat we een mooie rating hebben op Untappd en we dit concept (City Beer) ook doorpakken voor Maastricht, Rotterdam en Utrecht. Hierbij zal de brouwerij 7 Deugden betrokken blijven. Bij de stad horen ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en door ons krijgt deze sociale brouwerij zo extra werk.”
"Samen met Patisserie Peter Lemmens uit Maastricht ontwikkelden we gin-bonbons"
Andere concepten waar lokale ondernemers mee aansloten zijn thee (City Tea) en bonbons. ,,Samen met Patisserie Peter Lemmens uit Maastricht ontwikkelden we gin-bonbons. Bij de ontwikkeling van gin voor de stad Maastricht kwamen we met deze lokale ondernemer in contact.”
Het bedrijf City Gin heeft ook thee voor steden
Extra werk zal zeker uit de groei komen. Op dit moment is City Gin bezig om te groeien bij Gall & Gall en binnen de travelretail. Ook volgen er nieuwe steden waaronder Leiden, Breda en Tilburg. Om de groei naar retail en andere steden te versnellen werden naast de oprichters vorige week vier investeerders aangetrokken. Zij brengen ervaring, netwerk en geld – Eve noemt het bedrag niet – in. ,,Alle investeerders komen uit een andere branche; financiële, outdoor lifestyle, textielindustrie en elektrische fietsen. Ieder met andere ervaring en kwaliteiten, zowel nationaal als internationaal. Belangrijk als we de echte stap van versnelling en later naar het buitenland gaan maken. Hiermee voorzien, maar als er kansen komen voor een enorme versnelling dan is een tweede financieringsronde mogelijk.”
Lees ook: Trouwe crowdfinanciers helpen brouwerij De 7 Deugden door moeilijke coronajaren