Nieuws Retail
FNV Winkelstraat roept winkeliers op om Black Friday te schrappen
Laat Black Friday dit jaar voorbijgaan. Het is de noodkreet van Linda Vermeulen, bestuurder FNV Winkelstraat, aan politiek en retailers. Het zou volgens haar een kardinale fout zijn als vanaf vrijdag 26 november de winkels gaan stunten. ,,Vorig jaar liepen de besmettingscijfers daarna enorm op.”
Laatste update: 4 november 2021 16:00

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
,,Nu de politiek weer maatregelen neemt tegen de verspreiding van corona moeten we ook de keuze maken om medewerkers van winkels en distributiecentra én de klanten niet bloot te stellen aan deze gigantische drukte”, aldus Vermeulen. Om die reden stuurt zij vandaag een brandbrief naar onder andere INretail en Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad. ,,Grote winkelketens verscholen zich vorig jaar achter de kreet dat zij de 'drukte zouden spreiden', maar in de praktijk bleek dat uit te pakken in een wekenlange drukte in winkels en distributiecentra.”
Volgens Vermeulen slaat de politiek twee vliegen in één klap als het Black Friday skipt: ,,Je voorkomt grote drukte en door deze maatregel hoeft straks niemand zijn herwonnen vrijheden weer in te leveren.”
Lees ook: Black Friday in Verenigde Staten vervroegd uit angst voor lege schappen rond kerst
In Rotterdam hebben de winkeliers in het centrum vorige maand al besloten een streep te zetten door Black Friday. Het verdwijnt echter niet geheel. Dominique van Elsacker, directeur van de Urban Department Store, de ondernemers- en eigenarenclub in het centrum, vertelt tegen het AD dat het nu wordt uitgesmeerd over vijf dagen; Five Day Deals.
De bedoeling is dat alle ondernemers, dus ook de grote ketens, gaan meedoen. En daar wringt de schoen volgens Van Elsacker: ,,De enige die ik niet onder de knop heb zijn de landelijke ketens. In de media wordt Black Friday enorm gepromoot. Daarom hoop ik dat dit ook landelijk wordt opgepikt en iedereen meedoet. Daarmee zetten we in Rotterdam hopelijk de trend voor de komende jaren, zónder Black Friday.’’
INretail pleit voor uitsmeren Black Friday over paar dagen
INretail-directeur Jan Meerman zei eerder tegen De Ondernemer dat hij hoopt dat ‘zijn’ achterban verstandig omspringt met Black Friday. Spreid je kortingsactie over meerdere dagen, luidt dan ook het devies. Meerman: ,,Het moet anders om dezelfde chaos als vorig jaar in de Koopgoot of Kalverstraat te voorkomen. Dat kan door kortingsacties over meerdere dagen uit te smeren en de toeloop van klanten dus te reguleren. Het is goed om te zien dat er al grote ketens zijn die zelfs helemaal afstand nemen van Black Friday. Rituals en Intratuin zijn daar voorbeelden van. Ik verwacht dat deze tendens na verloop van tijd steeds sterker zal worden.”
Het zal niet stormlopen in de winkel en online
Overigens lopen Nederlanders niet warm voor Black Friday. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van techbedrijf Manhattan Associates, blijkt dat slecht 8 procent van plan is om op die dag te gaan winkelen. Ook online zal het volgens het onderzoek niet stormlopen. Zestien procent van de ondervraagden is van plan tijdens Black Friday of Cyber Monday iets te kopen.