Nieuws Retail
Met dit online platform willen ondernemers Sophie en Nina lokale retailers helpen
Nu lokale winkeliers noodgedwongen hun deuren moeten sluiten als gevolg van een wereldwijde pandemie of sinds kort slechts enkele klanten op afspraak kunnen ontvangen, lanceren ondernemers Sophie Tarif en Nina van Boxtel het platform BOETIEK.NL. Het is een zoekmachine die lokale boetieks en retailers steunt in hun online groei.

Sophie Tarif (links) en Nina van Boxtel, de ondernemers achter het platform BOETIEK.NL.
Al jaren stijgt het aantal online aankopen, maar door twee lockdowns en het sluiten van fysieke winkels neemt het percentage online bestellingen in een sneltreinvaart toe. Lokale boetieks, waarbij de focus voornamelijk op het winkelend publiek ligt, hebben het zwaar door de huidige maatregelen. Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten nam sinds maart 2020 met 50 procent af. Door de pandemie is het belang van een online strategie vergroot, omdat het consumentengedrag - waarschijnlijk blijvend - is verschoven naar online shoppen.
Het platform BOETIEK.NL wil deze ondernemers steunen door het lokale aanbod te verzamelen en op één site doorzoekbaar te maken voor consumenten. Daarbij zijn filters beschikbaar om bijvoorbeeld duurzame, circulaire of upcycled producten te vinden.
''De komende tijd zullen we ons richten op het aansluiten van nieuwe partners, het doorontwikkelen van de techniek en het verhogen van onze naamsbekendheid''
Steun voor lokale boetieks, conceptstores en merken van Nederlandse bodem
,,Wij dragen ons steentje bij door lokale boetieks, conceptstores en merken van Nederlandse bodem te steunen bij hun online groei - in een tijd waarin offline shoppen een steeds kleiner aandeel heeft'', aldus Tarif en Van Boxtel.
,,Het is voor boetieks gemakkelijk om zich bij ons platform aan te sluiten. Via WordPress, Shopify of een op maat gemaakte website kun je je productaanbod met enkele muisklikken toevoegen aan BOETIEK.NL. De komende tijd zullen we ons richten op het aansluiten van nieuwe partners, het doorontwikkelen van de techniek en het verhogen van onze naamsbekendheid.”
Lees ook: ABN AMRO: Kledingwinkels hardst door corona geraakt in retailsector
Ondernemers Langenkamp en Petropoulos aandeelhouders van startup
Het jonge bedrijf werd afgelopen oktober opgericht en is sindsdien continu in ontwikkeling. Sinds 1 februari van dit jaar zijn nieuwe aandeelhouders toegetreden, waaronder Peter Langenkamp (oprichter en voormalig ceo van Kleding.nl) en Georgios Petropoulos (oprichter en partner van EEN Media Group).
Van Boxtel was voorheen commercieel specialist bij Kleding.nl. Daar was ze verantwoordelijk voor strategiebepaling, accountmanagement en sales. Tarif vervulde de rol van productmanager voor de Engelstalige sites van Kleding.nl en heeft ervaring met het het bouwen van een online platform, en de samenwerking met ontwikkelaars en specialisten.
Lees ook: 'Hoe en waarom deze slimme tools het klantgedrag binnen mijn fashion-webshop analyseren'