Nieuws Retail

Waarom Perry Sport na 155 jaar vertrekt uit Amsterdamse Kalverstraat

Perry Sport & Adventure zal begin augustus na ruim 155 jaar verdwijnen uit de Amsterdamse Kalverstraat. Met name de hoge kosten van vastgoed zijn voor de keten een reden om te vertrekken van deze, voor het merk, historische locatie. Volgens Cor Molenaar, onze retailexpert, moeten retailers en vastgoedeigenaren zich het volgende afvragen: ,,Hoe zijn we in staat om de klant te motiveren om weer naar de stad te komen?’’

De Ondernemer / ANP 29 juni 2021

Perry Sport na 155 jaar uit Kalverstraat

Perry Sport & Adventure was ruim anderhalve eeuw gevestigd in de Amsterdamse Kalverstraat. Foto: Perry Sport & Adventure

Perry was de enige multibrand- en functionele sport- en outdoorwinkel in de drukste winkelstraat van Nederland. In deze door (fast) fashion gedreven winkelstraat komt de formule niet langer volledig tot haar recht. De veranderende rol van fysieke winkels, de verschuiving van offline naar online winkelen, de bezoekersontwikkeling van met name de A1-winkelstraten in Nederland en de hoge kosten van vastgoed zijn de redenen voor de retailer om te vertrekken. JD Sports, de Britse sneakerformule, zal haar intrek nemen in het pand waarmee de markante locatie wel binnen de JD Group blijft.

Winkelen als vrijetijdsbesteding verandert naar functioneel winkelen

Hoogleraar Cor Molenaar geeft aan dat we ons te veel blindstaren op het verleden en te weinig naar de toekomst kijken. ,,Als je naar het verleden kijkt, houden we vast aan huurtarieven die gebaseerd zijn op de ontwikkelingen van het verleden. Het ‘verleden’, neem bijvoorbeeld 2019, kende andere omstandigheden dan in 2021. Om nu vast te houden aan de omstandigheden van 2019 vind ik fout. Vastgoedeigenaren en retailers moeten samen om de tafel om te bespreken hoe ze de consument weer naar de winkelstraat krijgen.’’

Molenaar benadrukt dat we zijn gaan kopen op internet omdat we thuis moesten blijven. ,,Ook zijn we onze sociale contacten anders gaan inzetten dan in het verleden. Een winkel is functioneel geworden, het gaat niet langer om vrijetijdsbesteding. Dit betekent in de praktijk dat we naar de winkel gaan om doelbewust iets te kopen. De consument zal minder rondkijken en komt minder snel thuis met extra items. Dit betekent dat de omzet van de retailers verder onder druk komt te staan en dat ze naar hun kosten moeten gaan kijken.’’

‘’In Amsterdam worden toeristen juist geweerd om te komen winkelen door hoge parkeerkosten"

Cor Molenaar, econoom en bijzonder hoogleraar

Huisvestingkosten van retailers

Molenaar ziet verschillende mogelijkheden voor retailers om de kosten te verlagen: ,,Denk aan goedkoper personeel, de voorraden aanpassen of kritisch kijken naar huisvestingkosten.’’ Voor de huisvesting adviseert hij retailers zich het volgende af te vragen: ,,Hoe zijn we in staat om de klant te motiveren om weer naar de stad te komen? Dit betekent dat er goede winkels en leuke klanten moeten komen. Zo kunnen de winkels een eerlijke boterham verdienen. Ook ligt er een rol voor de gemeenten om te zorgen dat de winkelgebieden goed bereikbaar zijn voor de mensen.’’

Lees ook: Discussie over herstelplan: 'Problemen onder de motorkap nog altijd aanwezig'

Gemeente deels verantwoordelijk voor retailers en vastgoedeigenaren

Molenaar: ,,In Amsterdam is het lastig dat de toeristen die naar de winkels moeten komen juist geweerd worden door zoiets als hoge parkeerkosten. Het werpt barrières op om naar de stad te gaan. Het is dan volkomen logisch dat bijvoorbeeld een Perry Sport aangeeft de huur niet meer te kunnen betalen. Hierin is Perry Sport zeker niet de enige. De problemen van de ene winkelier zijn de problemen van de andere winkelier. En wat weggaat uit de winkelstraat komt niet meer terug.’’

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws