Nieuws Retail

Waarom Rob Schalker winkels blijft openen met A Fish Named Fred

De verf in het nieuwe filiaal van A Fish Named Fred in Haarlem is nog maar nauwelijks opgedroogd en nu al klinken er geluiden over winkels in andere steden. Personeelstekort, recessie, inflatie en leegstand in de winkelstraten? Voor Rob Schalker als founder van het lifestyle/kledingmerk zijn het geen obstakels die de groei van zijn keten in de weg staan.

Robbert Daalder 29 juli 2022

rob-schalker-a-fish-named-fred-marketing

Rob Schalker, founder van A Fish Named Fred.

,,De exacte locaties van nieuw te openen winkels moeten nog gekozen worden, dus laten we het vooral over die in Haarlem hebben." Rob Schalker praat erover alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Letterlijk. Gezien de huidige tijd is het echter compleet gerechtvaardigd om daar vraagtekens bij te zetten. ,,Toegegeven, het vinden van personeel is een lastige. Toch is het ons gelukt om de bezetting in de verschillende A Fish Named Fred-stores met parttimers en fulltimers, die elkaar netjes afwisselen, goed in te vullen. En het enthousiasme van medewerkers over het concept helpt natuurlijk ook om nieuwe mensen aan te trekken."

Het Haarlemse filiaal van A Fish Named Fred.

'Stagiaires zijn niet meer weggegaan'

Rob Schalker heeft het voor elkaar gekregen onder meer 'door genoeg lawaai te maken op social media'. ,,Instagram, LinkedIn, TikTok; we hebben ze allemaal gehad. En ja, dat is voldoende omdat we zien dat mensen graag voor ons willen werken. Geen twee dagen zijn bij ons hetzelfde. Er gebeurt hier altijd wel wat en bijvoorbeeld stagiaires kunnen daar goed over meepraten. De afgelopen jaren zijn er zeven mensen voor hun studie bij ons binnengekomen om vervolgens niet meer weg te gaan. Zo hebben we ook een aantal mensen op kantoor zitten: die ben ik tegengekomen op een beurs, nodigde ik uit op de zaak en zijn niet meer vertrokken.”

"Trendwatchers? Luisteren we wel naar, maar als ze vertellen dat we met z’n allen naar links moeten, gaan wij rechtsaf"

A Fish Named Fred geen onderdeel van 'eenheidsworst'

Met het personeelstekort lijkt de man achter A Fish Named Fred (dat in zo’n dertig landen over de hele wereld winkels heeft) dus goed om te springen. Maar hoe zit het dan met de recessie, inflatie en de leegstand in de winkelstraten? Is die cocktail niet te giftig voor zijn imperium?

Er volgt een duidelijke ‘nee’ uit de mond van Schalker. ,,Wij trotseren deze uitdagingen. Ons merk is namelijk anders dan de rest. Je kunt er vanuit gaan dat 80 procent van de merken alleen maar naar elkaar kijkt. Hetzelfde geldt voor winkeliers. Het boezemt elkaar alleen maar angst in; eenheidsworst dus. En daar doen wij niet aan mee. Ondernemers die in ons merk geloven zien dat ook en durven daardoor in te stappen als drijvende kracht in een partnerstores. Haarlem is daar een mooi voorbeeld van.”

,,Trendwatchers? Luisteren we wel naar, maar als zij vertellen dat we met z’n allen naar links moeten, gaan wij rechtsaf. Dat resulteert onderaan de streep in collecties die dusdanig verschillen van de rest, dat zowel consument als retailer erom staat te springen. Aan deze collecties verbinden we altijd een thema. Deze lente/zomer is dat La Dolce Fretta, puur Italiaans. Het is heel herkenbaar en zorgt ervoor dat men nu al nieuwsgierig is naar het thema voor de winter.”

Ook in het buitenland bouwt Schalker gestaag door

Schalker vertelt dat hij zich simpelweg niet zo druk maakt om de dilemma's waar het gros van zijn collega's uit de branche wél wakker van ligt. ,,Het klinkt misschien blasé, maar het merk A Fish Named Fred doet het gewoon goed. Over de hele wereld. In het buitenland kampen ze met dezelfde problematiek als hier. Toch hebben we recent een brandstore in Kaapstad, Sofia en Noorwegen geopend. Dat zegt genoeg.”

Luister hier naar Sleutel tot Succes, de veelbeluisterde podcastserie met in deze aflevering Rob Schalker als gast. A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

Paul Moers: 'A Fish Named Fred is net wat uitgesprokener dan de rest'

Retailexpert Paul Moers aanschouwt de ontwikkelingen rond A Fish Named Fred met groot genoegen. Net als Schalker is ook hij van mening dat je met een onderscheidend product door kunt gaan met groeien, hoe uitdagend het huidige retailklimaat ook is. ,,Kleding is iets dat we altijd zullen blijven kopen. En kijk je naar dit merk, dan zie je inderdaad collecties die allemaal net wat uitgesprokener zijn dan de rest in dit segment.”

Moers noemt de keten een verrijking voor de Haarlemse winkelstraat. ,,En nee, het is geen slecht moment om een fysieke winkel te openen. Corona, oorlog, een financiële crisis; er is altijd wel iets waardoor je je tegen kunt laten houden. En het is niet zo dat mensen niet meer naar de winkel willen hè. Zolang er maar iets te beleven valt. Rituals en Bijenkorf spelen daar als geen ander op in en het lijkt erop dat Schalker dat ook begrijpt.”

Lees ook: Sem (18) opende een kledingwinkel in coronatijd: ‘De retail is echt aan het inkakken’

'Mensen staan ook nog in de rij op Schiphol'

,,Net zoals dat hij in de gaten heeft dat heus niet iedereen door de inflatie zonder geld zit. Ruim 11 procent inflatie is veel. Toch we kopen nog altijd een IPhone voor 500 euro, besteden we eveneens grof geld voor dat kaartje voor het concert van Simply Red en is de knip blijkbaar ook nog dik genoeg om massaal in de rij op Schiphol te staan.”

,,We zijn nu eenmaal een rijk land”, besluit Paul Moers. ,,En natuurlijk heeft de onderkant van de maatschappij het erg moeilijk, maar de mensen die tot deze groep behoren, zag je toch al nooit in dit soort winkels.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws