Nieuws Retail

Overname HEMA: retailexpert Molenaar positief over voorwaardelijke deal met Van Eerd en Parcom

De Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom zijn met het tekenen van een voorwaardelijke deal weer een stap verder in hun overname van HEMA. Retailexpert Cor Molenaar is positief over het nieuws en geeft duiding bij deze stap in het overnameproces.

Ezra Hakze 21 oktober 2020

HEMA overname tilburg

Foto: ANP

Molenaar zegt blij te zijn dat HEMA met deze overname in handen van Nederlandse partijen blijft, vooral omdat de winkelketen eerder door de mangel van buitenlandse investeerders gehaald is. ,,Ik vind het ook een goede combinatie van een investeerder en een ondernemer,'' zegt Molenaar, verwijzend naar Parcom enerzijds en de familie Van Eerd (eigenaars van Jumbo Supermarkten) anderzijds. Parcom en de Van Eerd-familie zullen ieder over 50 procent van de aandelen beschikken volgens de voorwaardelijke deal.

Leed nog niet geleden

,,Overigens betekent dit niet dat het leed geleden is", voegt Molenaar eraan toe. ,,De uitdagingen van HEMA zijn er nog steeds. De winkel moet zich nu waarmaken en de krachtige positie die zij verloren is terugeisen. Maar de basis van deze deal is goed.''

Met de voorwaardelijke deal hebben de obligatiehouders van de HEMA en de overnamekandidaat ruwe uitgangspunten voor de overname op papier gezet. ,,Dat kan gaan om de prijs, het aantal vestigingen of bijvoorbeeld de directie,'' zegt Molenaar. ,,Ze zijn dus een stap verder, maar het kan allemaal nog stuklopen op details. Dat kan altijd.''

Goed verenigbaar met HEMA

Molenaar stelt zich voor dat Parcom na een overname zich als financier opstelt en de familie Van Eerd het commerciële gedeelte voor zijn rekening neemt. Hij denkt dat de Jumbo-familie goed verenigbaar is met HEMA. ,,De familie Van Eerd heeft natuurlijk een geweldig trackrecord. Jumbo is een sympathiek merk, mede door de sportsponsoring waarin ze actief zijn. Denk aan de Tour de France en het schaatsen. Het is heel logisch dat de Van Eerd-familie nu gaat kijken hoe de merken Jumbo en HEMA aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Misschien komen er wel HEMA-vestigingen in Jumbo-filialen of komt een deel van het HEMA-assortiment ook bij de Jumbo te liggen. Het is allemaal mogelijk.''

Dat Parcom eerder aankondigde zich met HEMA vooral op de Benelux te willen richten, vindt Molenaar ook positief. ,,Hier heeft de consument toch de meeste binding met de HEMA. Met name Nederlandse vrouwen van tussen de 20 en 50 jaar oud winkelen graag bij HEMA. Die doelgroep moet je niet van je vervreemden. HEMA is ook een concept store. Klanten komen er voor de totale beleving, niet per se voor de producten of de prijzen. Ik denk dat Parcom ervoor moet zorgen dat die beleving weer bestendigd wordt.''

Populariteit van HEMA nog altijd groot

Hoe populair HEMA is bij een specifieke doelgroep bleek ook al uit het burgerinitiatief KoopdeHema van stichting HENA (Het Enige Nederlandse Alternatief). Het doel van dit initiatief is om geld op te halen bij particuliere en professionele beleggers en dat in ruil voor aandelen aan te bieden aan de nieuwe eigenaar van de winkelketen. Initiatiefnemer Mei Li Vos zei eerder dat Parcom niet afwijzend staat tegenover dit initiatief.

Molenaar denkt niet dat de invloed van dit burgerinitiatief groot zal zijn. ,,Al brengen ze twee miljoen in. Uiteindelijk is dat maar een kleine bijdrage. Misschien dat ze gaan werken met een loyaliteitssysteem. Dit is vooral een signaal voor Parcom dat veel mensen nog binding hebben met de HEMA en daarom is het ook in hun belang om hier positief op te reageren. Dit is toch de doelgroep van de HEMA.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.