Nieuws Retail

Winkelpand verduurzamen en uitbreiden met appartementen: de keuzes van Thom Broekman

Wie straks door de Lange Elisabethstraat – de drukste winkelstraat van Utrecht - loopt, kan er niet omheen: herenmodezaak Thom Broekman, met 185 jaar een van oudste kledingwinkels van de stad, ondergaat vanaf februari 2023 een gigantische renovatie.

Jeroen Kreule 4 november 2022

Broekman mode utrecht

Wouter en Daan Broekman voor hun winkelpand in Utrecht-centrum, dat een grote verbouwing annex renovatie te wachten staat. Foto's: Ruud Voest.

De voorgevel blijft staan, maar de rest gaat nagenoeg volledig op de schop. De sloopwerkzaamheden nemen ongeveer drie maanden in beslag. De winkel verhuist op 1 februari naar een tijdelijk onderkomen aan de Steenweg, ook worden veertien nieuwe, duurzame appartementen gerealiseerd, vertellen de broers Daan en Wouter Broekman.

Samen met hun zus Pauline zijn ze eigenaar van Thom Broekman én De Rode Winkel aan de overkant, de grootste spijkerbroekenwinkel van Europa. ,,Het familiebedrijf bestaat 185 jaar, wij zijn de zesde generatie. En we maken ons op voor nog eens 185 jaar’’, zegt Daan. In totaal heeft het bedrijf 40 mensen in dienst.

"We gaan voor minimaal energielabel A, dus zo duurzaam mogelijk. Dat zijn we aan onze stand verplicht"

Van groot winkelpand naar winkel met appartementen

Eerlijk is eerlijk: wie nu herenmodespeciaalzaak Thom Broekman – omsloten door de Lange en Korte Elisabethstraat en Achter Clarenburg in het centrum van Utrecht – binnenwandelt, even rondsnuffelt en hoort dat het gehele pand nagenoeg in zijn geheel op de schop moet, zal vooral denken: niks mis mee, hoezo? Bovendien is de winkel twee jaar geleden nog flink onder handen genomen. Wouter Broekman hoort het wel vaker, maar renovatie is echt nodig.

,,Optisch is er niks aan de hand, dat ben ik met je eens. Maar als je boven een knikker op de vloer legt, rolt hij vanzelf weg. Het dak lekt. En zo kan ik nog wel een aantal gebreken noemen. Dit pand – met energielabel F - is meer dan honderd jaar oud en bestond vroeger uit acht of negen kleine pandjes.’’ Daan knikt. ,,Ook wilden we graag een aantal appartementen realiseren. De vraag naar woningen is groot, dus we voorzien in een behoefte. En op deze manier kunnen we de binnenstad een klein beetje aantrekkelijker en leefbaarder maken. We dachten ook: als we het aanpakken, dan in een keer goed. We gaan voor minimaal energielabel A, dus zo duurzaam mogelijk. Dat zijn we aan onze stand verplicht.’’

De eerste en tweede verdieping van het illustere Thom Broekman-pand, momenteel in gebruik als kantoor- en magazijnruimte, krijgen een woonfunctie. Hier worden veertien appartementen gerealiseerd, variërend van zo'n 40 tot 70 vierkante meter. De toekomstige huurders krijgen onder andere de beschikking over een gezamenlijke binnentuin met uitzicht op de Domtoren en een inpandige fietsenstalling.

De karakteristieke gevel aan de Utrechtse Lange Elisabethstraat wordt gerestaureerd en blijft dus behouden. Het betonnen karkas van het winkelgedeelte Achter Clarenburg blijft staan, maar krijgt een compleet nieuwe gevel. De eerste en tweede verdieping – momenteel in gebruik als kantoor- en magazijnruimte – krijgen een woonfunctie. Ook wordt een extra laag toegevoegd. Er komen veertien appartementen tussen 40 en 70 vierkante meter. De huurders van ‘De Elisabeth’ – zo gaat het woongedeelte heten - krijgen de beschikking over een gezamenlijk binnentuin met uitzicht op de Domtoren, een eigen ingang en een inpandige fietsenstalling. Het pand krijgt zonnepanelen en wordt aangesloten op stadsverwarming. Ook wordt regenwater hergebruikt. Thomas Kemme is de architect. Barten Groep uit Houten is aangetrokken als aannemer. Dit bedrijf werkt al jaren samen met de familie Broekman. Als alles volgens planning verloopt, kan het geheel in het derde kwartaal van 2024 worden opgeleverd.

Herenmodezaak Thom Broekman verhuist intussen naar een monumentaal pand aan de Steenweg 42-44. Wouter: ,,Het is een prachtig pand tegenover de Hema. Verbon Interieurs en Massimo Dutti hebben er in het verleden in gezeten, maar het pand staat al drie jaar leeg.’’ Hartstikke zonde, vult Daan aan. ,,Voor ons is het een ideaal pand en qua volume min of meer gelijk. Het past goed bij onze uitstraling en de kleding die we verkopen.’’

"Het gaat goed met de stad. Kijk naar het vernieuwde Hoog Catharijne. De horeca doet goede zaken, er zijn meer hotels bij gekomen. Je ziet ook dat toeristen steeds langer blijven"

Broekman: Utrechts familiebedrijf uit 1837

Het waren Johannes en Annaatje Broekman die in 1837 een kleermakerij annex fourniturenwinkel aan de Lange Elisabethstraat 13 begonnen. Mensen konden er onder meer terecht voor stoffen, knopen en garen. Het pand was overigens als in 1834 gekocht, aldus Wouter. Naast kleermakerij specialiseerde de winkel zich in beroepskleding voor onder meer ziekenhuispersoneel en ambtenaren. Ook boeren die wekelijks naar de veemarkt op het Vredenburg kwamen, kochten er hun werkkleding. In 1912 werd een nieuwe winkel geopend, aan de overkant: Gebr. Broekman Heerenmode. Hier konden Utrechters terecht voor ‘het zondagse pak’, dus nette kleding. Daan, Wouter en Pauline zijn de zesde generatie die aan het roer staan. Ze hebben hart voor de (binnen)stad en doen er als familie alles aan om het zo mooi en leefbaar mogelijk te houden. Wouter: ,,Het gaat goed met de stad. Kijk naar het vernieuwde Hoog Catharijne. De horeca doet goede zaken, er zijn meer hotels bij gekomen. Je ziet ook dat toeristen steeds langer blijven. Niet een, maar twee of drie nachtjes. De Vuelta was een groot succes. En we merken dat er steeds meer Amsterdammers naar Utrecht komen om te winkelen: ze vinden het prettig hier en worden niet als toerist behandeld.’’

Volgens Daan zien veel mensen de stad als theater. ,, Ze willen rondlopen en mensen en etalages kijken. Veel mensen komen naar de binnenstad zonder al te veel geld uit te geven. Sommigen nemen hun eigen boterhammen mee. Hartstikke leuk. Tijdens piekweken zijn er 200.000 passanten, dat is echt heel veel. Aan ons de taak om ze naar binnen te halen en kleren te verkopen.’’

Lees ook: Retailbranche: 'Pak macht grote online platformen aan, anders geen bruisende winkelstraat'

De Rode Winkel: grootste spijkerbroekenwinkel van Europa

De werkkledingwinkel groeide uit tot de grootste spijkerbroekenwinkel van Europa en heet nu De Rode Winkel. Thom Broekman, de opa van Daan en Wouter, was een van de eerste retailers in Nederland die spijkerbroeken van Levi’s verkocht.

Wouter: ,,Spijkerbroeken zijn ontstaan als werkkleding, maar werden langzamerhand een fashion item. Helemaal toen James Dean en Marilyn Monroe ze gingen dragen. Het grappige is: mijn opa heeft zelf nooit een spijkerbroek gedragen. Simpelweg omdat hij ze niet lekker vond zitten.’’ De Rode Winkel heeft zo’n 9000 spijkerbroeken op voorraad. Daans favoriete spijkerbroek? De Kuyichi Jim. ,,Kuyichi maakt prachtige duurzame broeken. En het is ook nog eens een Utrechts bedrijf.’’ Wouter is vooral gecharmeerd van spijkerbroeken van Jacob Cohen, een Italiaans premium label. ,,Ze zitten heel comfortabel en worden slechts op enkele plekken verkocht. Ja, ook bij ons.’’

"Tijdens de coronapandemie is de online verkoop flink toegenomen, maar de fysieke winkels blijven voor ons heel erg belangrijk. Soms lopen hier wekelijks 200.000 mensen door de straat"

Meest bekeken online pagina: trouwpakken

Bijna alle kleding die De Rode Winkel en Thom Broekman in de fysieke winkels verkopen, is ook via de webshop te koop. Daan: ,,Tijdens de coronapandemie is de online verkoop flink toegenomen, maar de fysieke winkels blijven voor ons heel erg belangrijk. Wat ik net al zei: soms lopen hier wekelijks 200.000 mensen door de straat. Zoveel bezoekers heeft de webshop niet. Webshop en winkel vullen elkaar heel goed aan.’’

Neem de verkoop van trouwpakken, aldus Daan. ,,Bijna niemand koopt online een trouwpak. Toch wordt juist die pagina op onze website het meest bekeken. Wat gebeurt er vervolgens? Dat mannen de winkel binnenlopen en op hun smartphone een foto van het pak laten zien wat ze graag tijdens hun huwelijk willen dragen. Ik vind het eigenlijk niet zo’n mooi woord, maar klanten willen beleving. En die vinden ze in onze winkels. En met de renovatie van Thom Broekman – en een gloednieuw concept - kunnen we straks weer heel lang vooruit.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws