Dankzij de flitsende metershoge visuals in het Amsterdamse NXT Museum had de presentatie van Mollie’s nieuwe Tap-terminal wel iets weg van de lancering van een nieuwe iPhone. Het afgelopen jaar werkten Adriaan Mol en zijn team ook keihard aan een even gelikte gebruikservaring en design. „Dit is de missing link in de markt waarmee we Europa gaan veroveren’’, glundert Mol, die zijn verhaal deed op BusinessWise.
Identiteit en kernprincipes
Zoals veel andere online ondernemers moest betaalspecialist Mollie, dat in de laatste financieringsronde in 2021 liefst 800 miljoen dollar ophaalde, na de coronacrisis even een tandje terugschakelen. Een zeer leerzame ervaring, vertelt Mol nu. „We namen maandelijks vijftig tot zestig nieuwe mensen aan, maar raakten in het proces een beetje onze identiteit en kernprincipes kwijt. Ik moest voor mezelf ook weer even scherpstellen: waar doen we dit ook al weer allemaal voor?”
We namen maandelijks vijftig tot zestig nieuwe mensen aan, maar raakten in het proces onze identiteit en kernprincipes kwijt
Adriaan Mol Founder Mollie
Voor het antwoord op die vraag ging Mol terug naar zijn roots. „Gewoon mooie producten bouwen die eerlijk zijn, goed werken en onze klanten helpen om te groeien. We hebben customer obsession weer teruggebracht in het bedrijf. Tap Terminal is het eerste tastbare resultaat. Letterlijk, want het is direct ook het eerste fysieke product dat Mollie lanceert.”
Lees ook: Ondernemers onderschatten prijsstrategie: ‘Omzet optimaliseren? Verhoog je prijzen’
Mollie lanceert betaalterminal Tap
Tap-terminal betreedt een drukke markt voor Point of Sale (PoS) ‘betaalkastjes’, met naast talrijke lokale partijen ook grote internationale spelers als het Amerikaanse Stripe, het Franse Worldline-Ingenico en het Zweedse Klarna. „Wij hebben héél goed naar het bestaande aanbod gekeken’’, vertelt eveneens aangeschoven Mollie-ceo Koen Köppen, die drie jaar geleden als cto overstapte vanuit Klarna. „Daar zat echter geen enkele échte totaaloplossing bij. Die zijn we daarom zelf gaan bouwen.’’ Nog geen jaar later is de Tap-terminal een feit.
Na een snelle QR-scan integreert de terminal naadloos met Mollie’s bestaande online betaaloplossingen via één API. Gebruikers beheren al hun online en offline transacties eenvoudig in het Mollie-dashboard. Köppen: „Als restaurant of winkel installeer je ook eenvoudig je eigen POS-software (een digitaal systeem dat bedrijven gebruiken om verkooptransacties te beheren en te verwerken, red). De batterijduur is top, de terminal heeft een 4G- én Wifi-connectie, hij is robuust en daarbij ook nog heel betaalbaar.’’
‘Onze groei komt uit grotere klanten met 50 tot 100 miljoen omzet per jaar’
Met 95 euro zonder abonnement, of 45 euro met abonnement, is Tap Terminal inderdaad goed te betalen voor Mollie’s traditionele mkb-doelgroep. Mol: „Natuurlijk is dit ideaal voor een kapper, winkel en restaurant. Die gefragmenteerde markt blijft redelijk stabiel. Onze groei komt nu echter voornamelijk vanuit grotere klanten, die 50 tot 100 miljoen per jaar omzet draaien. Zo bedienen we dus een vrij uniek spectrum aan klanten, met talrijke handvatten voor verdere groei.”
Stijging brutowinst Mollie ruim 30 procent
Dankzij die grotere klanten steeg de brutowinst in 2024 al met ruim 30 procent tot 115 miljoen euro, blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarcijfers. De omzet nam met bijna 30 procent toe tot 214 miljoen euro. „Meer dan de helft van onze omzet komt dit jaar al van buiten Nederland. In absolute getallen is Duitsland momenteel onze grootste groeimarkt. Dankzij de introductie van Tap, en nieuwe kantoren in landen als Italië, Zweden, Portugal en Polen, willen we die groei komende twee jaar versnellen.”
Mollie opende eerder al kantoren in onder meer München, Berlijn, Parijs, Londen en Gent. Daarmee ondersteunt de betaalspecialist de ‘hyperlokale’ werkwijze die een voorsprong moet geven op bijvoorbeeld Stripe. „Ons intensieve lokale klantcontact is onze onuitputtelijke goudmijn”, vertelt Köppen. „Om dat mogelijk te maken zijn we weer gaan werken met kleine teams. Die hebben veel meer verantwoordelijkheid, en kunnen daardoor veel sneller reageren op feedback en suggesties.”
Lees ook: Waar moeten ondernemers voor hun financiering terecht? ‘Vroeger hadden ze meer financiële kennis’
Gefrustreerde ondernemers over werkwijze banken
Naast veel specificaties voor Tap leverde deze werkwijze ook de ideeën voor veel andere diensten. „Wij spraken bijvoorbeeld veel gefrustreerde ondernemers die bij hun bank veel te veel moeite moeten doen voor een lening. Ze vragen zich bijvoorbeeld af waarom ze daarvoor op kantoor moeten langskomen, zes weken moeten wachten tot hun bank met een offerte komt, en na al die moeite vaak toch nog de deksel op hun neus krijgen. Wij zagen ruimte voor verbetering.”
Na een succesvolle Nederlandse en Belgische lancering in 2022 werd daarom Mollie Capital geleidelijk ook in andere Europese markten uitgerold. Ondernemers vragen de lening simpelweg aan vanuit hun dashboard. „En dankzij ons realtime inzicht in de cashflow van de aanvrager kunnen wij direct een vooruitbetaling doen. De afbetaling gaat automatisch met een klein percentage van elke navolgende betaling. Zo kunnen wij onze klanten dus snel op weg helpen met een klein risico.”
Wij zien echt grote mogelijkheden voor de aanscherping van veel ondernemersgerichte financiële diensten
Adriaan Mol Mollie
Lees hier hoe Otrium Mollie Capital gebruikt in hun bedrijfsvoering: Met een AI-prompter en 95 robots gaat Otrium eindelijk richting winst
Ondernemersgerichte aanscherping
Mol en Köppen willen komende maanden meer van dit soort financiële diensten uitrollen, en zo de gewenste Europese groei ondersteunen. Mol – die recentelijk in verschillende AI-startups investeerde – bevestigt dat zijn fintechfirma ‘volop naar datagedreven inzichten kijkt’ om die dienstverlening verder uit te bouwen. ,,Ik wil daar nog niet te veel over zeggen, maar wij zien echt grote mogelijkheden voor de aanscherping van veel ondernemersgerichte financiële diensten.’’
Ontmoet jij Adriaan Mol bij ‘Patrons of Commerce’?
Patrons of Commerce is een mentorprogramma voor jonge groeiondernemers in digital commerce, van ondernemersnetwerk Webhelden en nlgroeit. Bij de kick-off op 19 augustus 2025 zijn 150 founders aanwezig, oprichters van Nederlands grootste merken én die van opvallende jonge ondernemingen. Adriaan Mol is erbij. De lancering vindt plaats in het Pestana Hotel in Amsterdam. Demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans krijgt er het Patrons Manifest overhandigd.
Ben je founder van een merk, webshop, winkelketen of tech-entrepreneur (met minimaal 1 miljoen euro omzet en een team vanaf 4 fte) dan kun je mentee worden. Via het Patrons-programma word je gekoppeld aan ervaren ondernemers die hun kennis en netwerk inzetten om je te helpen schalen. De Mollie-founder en ondernemers als Sharon Hilgers (My Jewellery) en Pieter Zwart (Coolblue) steunen het programma, als mentor of ambassadeur. Doel: duurzame groei, mentale weerbaarheid bij ondernemers én een sterker Nederlands ondernemingsklimaat.
Het Patrons-programma wordt mede mogelijk gemaakt door de bedrijven van Adriaan Mol, Rob van den Heuvel (founder SendCloud) en door Riverty ceo Andreas Barth. Ondernemers kunnen zich als mentor of mentee aanmelden via: www.patronsofcommerce.com