Nieuws Bedrijfsoverdracht
'Een overname is vaak een proces van jarenlang contact.' Deze succesvolle fusie is een lichtend voorbeeld
,,We zeiden vaak gekscherend: Chris zorgt voor de orders en gooit ze over de schutting, en Henri draait ze door het bedrijf en zorgt dat de centjes binnenkomen. Maar zo ging het precies!" Nu hun bedrijf Luxform Lighting, specialist in buitenverlichting, is overgenomen door merkenplatform Arli Hemsson kunnen eigenaren Chris Groothuizen en Henri van Bruggen het rustiger aan gaan doen. 'Een ideale deal, voor beide partijen' vindt Fredrik Jonker van Marktlink, die de fusie heeft begeleid.

Chris Groothuizen (links) en Henri van Bruggen (rechts), verkopend eigenaren van Luxform.
Een goede klik
Eind december is het zover: na 17 jaar samenwerken trekken eigenaren Chris Groothuizen en Henri van Bruggen zich terug uit hun bedrijf Luxform Lighting, specialist in buitenverlichting. Dat zal voor beiden even wennen zijn, denkt Van Bruggen. ,,Luxform is in 1976 opgericht door mijn neef, die zich oorspronkelijk richtte op binnenverlichting van wagenwielen uit het Oostblok en lampenkapjes en dergelijke. In 1992 verlegde hij de focus naar tuin- en buitenverlichting. In dat jaar kwam ik er werken als financiële man. Dat liep goed, toen in 2005 de telefoon ging. Het was Chris: of wij geïnteresseerd waren in een samenwerking met Intermatic, de Nederlandse tak van Intermatic America, een van de grootste fabrikanten van landschapsverlichting ter wereld."
"Als je voorverkopen te laat op gang komen door de ontwikkeling van de overname, loop je achter de feiten aan. Daar moet je op anticiperen"
Groothuizen: ,,Daar werkte ik net een paar maanden als algemeen directeur, na omzwervingen in Zuid-Amerika en Duitsland, met de opdracht om op de Europese markt een bedrijf te zoeken met laagspanningsproducten en daarmee een organisatie op te bouwen. Luxform stond op mijn lijstje, en vanaf het eerste gesprek was er een goede klik. Dat is altijd een goed uitgangspunt voor een prettige samenwerking en vertrouwen, en binnen 6 maanden was het geregeld. We kregen een grote zak geld om het merk te ontwikkelen en gingen van start."
Van Bruggen: ,,Chris werd ceo, en ik kwam weer op de loonlijst. Alles ging voorspoedig, tot de bankencrisis van 2008. Intermatic kwam in financieel zwaar weer terecht en moest de Europese verlichtingstak afstoten, en benaderde Chris om het bedrijf over te nemen. In 2009 hebben we samen een management buy-out gedaan en de schouders eronder gezet. Het was het begin van een twaalf jaar durende, succesvolle samenwerking. De laatste jaren hebben we flink geïnvesteerd in distributiekanalen, branding en productvernieuwing, waardoor we enorm zijn gegroeid."
De verkoop van jouw bedrijf is een keuze die je niet zomaar maakt. Het is voor veel ondernemers immers de deal van hun leven! Nieuwsgierig waarom andere ondernemers die stap hebben gezet? Lees de vier meest genoemde redenen >
De juiste partner
Aan die succesvolle samenwerking komt dit jaar een einde. Merkenplatform Arli Hemsson, bekend van merken als Cinderella, Damai en Fairybell, bleek de ideale partner om de groei van Luxform Lighting te continueren, zegt Fredrik Jonker van Marktlink Fusies & Overnames, die beide partijen bij elkaar bracht. ,,Zo'n overname is vaak een proces van jaren. Ik ken Chris al sinds 2012 van internationale beurzen waar we elkaar tegenkwamen, en we hebben daarna altijd contact gehouden. We spraken vijf jaar geleden al eens vrijblijvend over wat er allemaal komt kijken bij het verkoop-gereedmaken van je bedrijf, en nu bleek de tijd rijp om daar echt werk van te maken."
Groothuizen: ,,Uit ons jarenlange contact bleek wel dat Marktlink de juiste partner was. Ook nu was er weer een goede klik. Natuurlijk waren er hobbels op de weg, maar onze verwachtingen zijn door Marktlink goed gemanaged. Zo'n overname is geen broodje dat je even bij de bakker koopt, er komen belangrijke zaken aan bod. Ik deed marketing, sales en productontwikkeling, dus de meeste klantencontacten zaten bij mij, terwijl Henri de finance en supply chain deed en zorgde dat alles geregeld werd. We zeiden vaak gekscherend: Chris zorgt voor de orders en gooit ze over de schutting, en Henri draait ze door het bedrijf en zorgt dat de centjes binnenkomen. Maar zo ging het precies! Van die klanten moest ik nu afstand nemen, stappen ondernemen om de organisatie in de breedte te versterken, extra mensen aannemen, nieuwe functies creëren, zodat de overdracht soepel verliep."
"De laatste jaren hebben we flink geïnvesteerd in distributiekanalen, branding en productvernieuwing, waardoor we enorm zijn gegroeid"
Van Bruggen: ,,Ik was al die jaren het financiële geweten, en ben nu ook onderdeel van de herstructurering. Ik blijf nog een poosje om te ondersteunen, maar als alle poppetjes staan na de integratie kijken we over een halfjaar hoe het erbij staat. Ik heb er alle vertrouwen in."
Dat goede gevoel heeft Jonker ook. ,,Het proces tussen beide partijen verliep uitstekend, Chris en Henri zijn heel prettig om mee samen te werken. Hun onderneming was ook goed gedocumenteerd, waardoor de juiste informatie snel boven tafel kwam. Heel transparant, dan kom je niet voor verrassingen te staan. De basis van een succesvolle overname is een realistisch vertrekpunt. Chris en Henri mochten van Marktlink verwachten dat wij de markt kennen om een succesvolle transactie af te ronden. Wat zijn partijen bereid te bieden? Dat proces gaan we samen in, zodat je tijdens de zoektocht naar de juiste koper de keuze hebt uit meerdere biedingen."
Zonnige toekomst
De zoektocht eindigde bij Arli Hemsson, dat al eerder interesse had getoond toen Luxform nog met meerdere partijen in het proces zat. Met de partij waarvoor in eerste instantie gekozen was liep het spaak, waarna Jonker alsnog contact zocht. ,,Ik zeg altijd: 'Een deal is pas afgerond als het geld op de bankrekening staat.' Wij hadden in de wandelgangen al gehoord dat Arli Hemsson nog interesse had, dat vergemakkelijkte het proces. In september 2021 hebben we ze benaderd, in november was de deal rond."
De verkoop van jouw bedrijf is een keuze die je niet zomaar maakt. Het is voor veel ondernemers immers de deal van hun leven! Nieuwsgierig waarom andere ondernemers die stap hebben gezet? Lees de vier meest genoemde redenen >
Groothuizen: ,,De verlichting van Luxform is natuurlijk seizoensbusiness: tuinverlichting begint in januari, terwijl in juni de kerstverlichting aan de beurt is. We hebben de eerste maanden van dit jaar nog flink doorgewerkt, en zijn daarna aan de slag gegaan met de integratie. Als je voorverkopen te laat op gang komen door de ontwikkeling van de overname, loop je achter de feiten aan. Daar moet je op anticiperen. De oorlog in Oekraïne heeft niemand zien aankomen, en ook de gestegen energieprijzen hebben invloed op de consument. Op de korte termijn houdt die dus nog even de hand op de knip, maar ik weet zeker dat het op de lange termijn goed gaat komen met het bedrijf."
Van Bruggen: ,,We laten alles goed achter, maar de werkoverdracht zal wel vreemd voelen voor de mensen. Ze moeten eraan wennen dat Chris en ik hier straks niet meer zijn. Ondanks onze verschillende karakters waren we een goed duo dat elkaar goed aanvulde. Maar nu komt er een nieuwe directie, die ook weet wat ze doet. Dus ondanks de onzekerheid van deze tijd weet ik zeker dat de combinatie van Luxform en ArliHemsson winstgevend gaat worden."
Dat staat ook voor Jonker buiten kijf: ,,Het is een ideale deal, voor beide partijen. Op de markt heb je geen invloed, dat weten ze allebei. De huidige markt is niet representatief, die zal op de lange termijn bijtrekken. Natuurlijk lopen bij een overname niet alle belangen parallel, maar als alle partijen aan tafel het een goede deal vinden, geeft ons dat bij Marktlink ook een goed gevoel. De korte termijn biedt ook kansen om strakker te integreren, en ik zie bovendien overnamekansen van bedrijven in de markt die het nu moeilijk gaan krijgen. De toekomst ziet er zonnig uit."