Laatste update: 31 december 2022 10:15
Eindejaarsverhalen 2022
Met een serie van zeven ondernemersinterviews blikt De Ondernemer terug op een boeiend 2022. Klik op een naam hieronder en lees ook dat Eindejaarsverhaal.
1 - Erik-Jan Ginjaar, Postillion Hotels
2 - Frederiek Waninge, House of Fred/Cozy Pillow
3 - Won Yip, horeca-topondernemer/Dragons' Den
5 - Eric van Eerdenburg, Mojo/Lowlands
Eenkledingboetiek in hartje Utrecht combineren met een hotel: FrederiekWaninge bedacht het. In 2019 startte ze aan de Steenwegkledingboetiek House of Fred. Een paar maanden later volgde op deverdiepingen erboven hotel Cozy Pillow met zes kamers en een zevendekamer in een werfkelder aan de Oudegracht. Die combinatie bleek eenschot in de roos. Voor veel mannen werd het de favoriete winkel vanvrouwenkleding: hier kon je tenminste aan de bar een kopje koffie ofeen heerlijk glas wijn drinken enhoefde je niet meer naast het pashokje te wachten. Daarbij loste zeook een andere probleem op: de leegstand boven de winkelpanden.
Frederiekkon haar ei kwijt in haar onderneming. Creatief kleedde ze de kamersaan en de boekingen stroomden binnen. Maar toen kwam corona en werdalles anders.
Ik heb een meisjesdroom gerealiseerd, maar kwam er ook achter dat het niet helemaal het pad is dat ik heb te lopen
,,Hetgekke is, corona maakte ook creatief. Ik ga als ondernemer aan als ikcreatief kan zijn en me bezig kan houden met de strategie. Skin inthe game. Dus zochten we het schemergebied op. Er stond nergens in deregels dat je geen kleding kon passen in de hotelkamers. Dus deden wedat. Of we sopten met alle winkelmedewerkers de hotelkamers. We warenvoelden ons nergens te groot voor."
,,Maartoch, ik had er heel veel stress van. Doordat ik nog maar korttevoren was begonnen met de onderneming, kwam ik voor geen enkelsteunfonds in aanmerking. Maar ik had wel verplichtingen.Verhuurders, personeel dat ik moest doorbetalen. Mijn geld zat in devoorraad. Thuis had ik kleine kinderen, maar mama was dag en nachtbezig met de zaak."
Mijn gevoel zei: het is goed geweest. Voor alles is een tijd
,,Eerderwas mijn plan om 'Fred' en Cozy Pillow ook in andere steden op tezetten. Daar houd ik van: dingen bedenken, er een goed team bijzoeken en het dan in de wereld te zetten. Corona dwong me er tochanders naar te kijken. Wil ik dit wel? Is dit waar mijn hart snellervan gaat tikken?"
Lees ook: Om CTB bedreigde Postillion-directeur Ginjaar: 'Bij een nieuwe coronacrisis zou ik hetzelfde doen'
,,Mijngevoel wist het antwoord al. Ik ben een ondernemer die vooral opgevoel afgaat. Data zijn fijn, ik ga daar goed op, maar vooral ommijn gevoel te onderbouwen. En dat gevoel zei: het is goed geweest.Vooralles is een tijd. Ikben ondernemer en geen echte retailer. Ik verveel me snel en hetmomentum voor het opschalen van de onderneming was voorbij. Alles inme zei dat dit deel van de reis erop zat."
'Ik vroeg of ze wisten wat ik eigenlijk wilde bespreken'
,,Dangaat het bij mij snel, hoor. Ook dat is ondernemen: snel handelen alsje een beslissing hebt genomen. Het was in de kersttijd. Eigenlijkprecies een jaar geleden. We gingen weer een lockdown in en ik was erklaar mee. Met Omoda had ik altijd goed contact. De samenwerking gingal jaren terug; de tassen van mijn label Merel by Frederiek lagen inde winkel. De afspraak vooreenkop koffie in Zierikzee was zo gemaakt. Na een fijn gesprek vroeg ikof ze wisten wat ik eigenlijk graag wilde bespreken."
,,Ikga mijn zaak verkopen en ik denk dat jullie de beste kandidaat zijn, zei ik. Omdater binnen Omoda een nieuwegeneratie haar intrede heeft gedaan, moest het voorstel uiteraardeerst intern worden besproken. Het daarop volgende contact was gelukkigpositief. Omoda is een ondernemend familiebedrijf en houdt ook vansnel schakelen. Met als gevolg dat we begin maart een deal met elkaarsloten, met als overname datum 1 april."
Inmiddels kan ik die onzekerheid omarmen. Ben ervan overtuigd dat dit soort periodes nodig zijn om je naar een volgende fase in je leven te brengen. Alsof je bergen moet overwinnen om in het volgende groene, vruchtbare dal te komen
,,Daaropvolgde een rare tijd. Tot juni zou ik bij de winkel betrokkenblijven. Eigenlijk sta je langs de zijlijn als je de zaak hebtverkocht. Er kwamen besluiten voorbij waarvan ik dacht: hoe dan? Erworden besluiten genomen waarje geen invloed meer op hebt. Het is logisch, maar het voelt ook heelgek."
,,Daarnazouden we een maand op vakantie gaan, maar datliep door privé-omstandighedentoch anders. Het leven is niet maakbaar. Het blijft overigens eenharde boodschap voor wie denkt dat het wel zo is. Liefde, gezondheid,vaardigheden en kennis, die echt gelukkig maken, zijn toevallig ofniet, niet te koop."
Een ondernemer kijkt naar hoe hij waarde in een onderneming kan creëren
Nadie heftige tijd zat ik ineens thuis, met een lege agenda. Ik weetniet hoe andere ondernemers dat doen, maar ik voelde wel een leegte.Niet van een nederlaag, want zo ervaar ik het helemaal niet. Ik hebeen meisjesdroom gerealiseerd, maar kwam er ook achter dat het niethelemaal het pad is dat ik heb te lopen. Datik even niets te doen had, was ook goed. Ik had tijd voor mijn gezin en ben veel gaan sporten. Maar mijn drive was weg. Daarzit je dan. Nog best jong en wat ga je dan doen? Waar ben je goed in?Waar gaat nu je hart nog van branden?
Lees ook: 2022 rollercoaster voor Won Yip: 'Veel mensen hebben niets geleerd van corona'
,,Dat is nog best een puzzel. Inmiddels kan ik die onzekerheid omarmen. Ben ervan overtuigd dat dit soort periodes nodig is om je naar een volgende fase in je leven te brengen. Alsof je bergen moet overwinnen om in het volgende groene, vruchtbare dal te komen. Ik ben als zelfstandige gaan werken, maar dat is toch anders. Zo heb ik tenminste ervaren. Je kijkt naar declarabele uren, terwijl een ondernemer kijkt naar hoe hij waarde in een onderneming kan creëren."
,,Ik heb ontdekt dat daar mijn kracht ligt. Als ik iets zie, dan kijk ik wat ik er meer mee kan. Ik geloof in het investeren in draagkracht. Binden en boeien. Bij binden gaat het om een band of verbinding creëren, bij boeien gaat het om de aandacht vasthouden."
Met ondernemende blik naar het nieuwe jaar
,,Van de verkoop heb ik geen spijt. Ik denk dat ik het ook economisch op het juiste moment heb gedaan. Natuurlijk wist ik toen niet wat eraan zat te komen. Een energiecrisis, inflatie. Langzaam maar zeker voel ik dat ik weer energie krijg. Het heeft even geduurd, maar ik voel de energie en drive weer komen. Dat mijn onderzoeksperiode, want zo voel ik het, weer gaat uitmonden in nieuwe projecten. Het gaat weer stromen en ik kijk met een ondernemende en enthousiaste blik naar nieuwe jaar."
,,Hoe2023 gaat zijn? Als het gaat over mijn gezin, dan zie ik dat er meerrust komt na deze turbulente periode. Daar verlangen we wel naar. Envoor mezelf zie ik dat er weer ruimte komt voor iets nieuws. Op ditmoment staan er al twee nieuwe concepten in potlood op papier, die nog handen en voetenmoeten krijgen. Dat kan zo maar gebeuren. Dat je tijdens het wandelenineens een ingeving krijgt. En dan ga ik daarmee aan de slag. Daarhoef ik niet meer aan te twijfelen. Ik heb al vaak genoeg laten ziendat dat in me zit."