Nieuws Bedrijfsoverdracht

Groeien? Doe als De Toekomst en neem een bedrijf over

Communicatiebedrijf De Toekomst heeft al verschillende bedrijven overgenomen. Recent kocht het AH Design, een bedrijf in reclamebelettering. ,,Die expertise hadden we zelf niet in huis'', vertelt directeur Nic Roos.

René Bogaarts | Foto: Angeliek de Jonge 5 september 2017

Detoekomst ANGELIEK DE JONGE2

Reclamebelettering besteedde het bedrijf al vaak uit aan AH Design. ,,Dus toen de eigenaar vroeg of ik de meerwaarde zag van het samengaan van onze bedrijven, heb ik niet getwijfeld. Nu kan AH Design uitbreiden dankzij ons netwerk en kunnen wij gebruik maken van hun expertise. We hebben hun team inmiddels uitgebreid en zij leren onze mensen de fijne kneepjes van het vak.''

Medeverantwoordelijk

Roos heeft ervoor gezorgd dat de voormalige eigenaar van AH Design bij De Toekomst betrokken blijft. ,,We hebben hem een goed contract aangeboden, waarin hij medeverantwoordelijk is voor het succes. Aan de hand daarvan wordt ook het overnamebedrag betaald'', zegt hij. De voormalige eigenaar heeft er alle baat bij dat de zaken goed blijven draaien en beleeft volgens Roos plezier aan de grotere groep collega's en nieuwe mogelijkheden.

Bij De Toekomst, dat in handen is van Nic Roos en diens broer, vader en oom, werken zo'n veertig mensen. De omzet schommelt rond de vier miljoen euro. De prijs van AH Design is vastgesteld op basis van de omzet en een schatting van de toegevoegde waarde. ,,Het gaat steeds moeilijker met de print-industrie, dat is algemeen bekend, maar wij maken winst'', vertelt Roos.

Cultuurverschillen

In de loop der jaren heeft Roos gemerkt hoe belangrijk cultuurverschillen zijn. ,,Meestal gaat het goed. We hebben een leuk team en goede arbeidsvoorwaarden. Toen wij een paar jaar geleden een ander familiebedrijf overnamen, zei de eigenaar meteen dat hij nog maximaal een half jaar wilde blijven. Hij bleef uiteindelijk negen maanden en we overleggen nog steeds drie keer per jaar. Familieleden die in het bedrijf werkten, hebben het bij ons nu prima naar hun zin.

Nee durven zeggen

Soms zijn cultuurverschillen echter niet te overbruggen. Het overnameproces in goede banen leiden, lukt niet altijd. Als het goede mensen zijn, is het jammer, maar we laten ons er niet door weerhouden. Wij blijven zoeken naar groeimogelijkheden, autonoom of via overnames.''

We hebben de voormalige eigenaar een goed contract aangeboden, waarin hij medeverantwoordelijk is voor het succes

Nic Roos, directeur De Toekomst