Nieuws Bedrijfsoverdracht

Dit is waarom de Russen de Brabantse groenten van HAK overnemen

Ze hebben pasta's, gedroogde worstjes en alle denkbare soorten zoetigheid. Verkocht onder dik 40 merknamen in 35 landen. Aan die verzameling voegt de KDV Group nu het oer-Hollandse HAK toe. Hoe komen de Russen in het kleine Giessen terecht?

Roy van der Lee (AD) 13 juli 2021

Het korte antwoord op die vraag is simpel: groei. De KDV Group, ooit begonnen als groothandel in zonnebloempitten en andere zaden, is na een aantal overnames in de afgelopen jaren de top 100 van grootste private bedrijven in Rusland binnengeslopen. Na succes in vooral Oost-Europa en China richt het concern nu de blik op de rest van de wereld. Vorige maand werd al een snoepjesfabriek overgenomen in de Verenigde Staten. Nu zet het bedrijf voor het eerst voet op West-Europese bodem.

Dan is Nederland een meer dan logische keuze, vindt professor Hans van Koningsbrugge. ,,Op landbouwgebied zijn we een grootmacht. En bij zo'n miljoenendeal zal ons gunstige vestigingsklimaat ongetwijfeld een rol hebben gespeeld", zegt de hoogleraar Geschiedenis en Politiek van Rusland aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Historisch gezien hebben Nederland en Rusland een goede band, dat geldt al een stuk minder voor de Duitsers. En de Britten zijn sinds Brexit natuurlijk een geval apart"

Het Russische Unilever?

Door z'n omvang en vele soorten producten klinkt KDV misschien als het Russische Unilever, maar die vergelijking is niet helemaal op z'n plek. Zo verkoopt KDV, dat vrij vertaald staat voor 'Zoetwarenhuis Vostok', geen shampoo of wasmiddel. En doet het de oogst, productie en verkoop zoveel als mogelijk zelf. Juist omdat het de hele keten in handen heeft, kan de KDV Group relatief goedkoop produceren. Je kan dan ook geen Russische supermarkt binnenlopen zonder op hun wafels of zoute visjes te stuiten.

Maar zo bekend als het bedrijf in eigen land is, is het hier nog lang niet. Zelfs HAK kende het concern nog niet zo goed toen de eerste gesprekken over de overname begin dit jaar begonnen, moet een woordvoerder bekennen. Maar een match is er volgens hem zeker. Zowel HAK als de KDV Group wil immers groeien met plantaardig eten. In de Benelux, maar zeker ook in Duitsland. Daar timmert HAK sinds 2017 al stevig aan de weg. Het bedrijf groeit daar naar eigen zeggen ieder jaar met dubbele cijfers.

De slagkracht van de Russen komt het bijna honderd jaar oude familiebedrijf uit Giessen bij de volgende groeistappen goed van pas. Tegelijkertijd is het voor KDV lastig om helemaal op eigen houtje de gigantische Duitstalige markt te bestormen, al was het maar door de sancties die de EU en Rusland elkaar na de annexatie van de Krim oplegden. Groenteconserven zoals die van HAK zitten bovendien nog niet in het portfolio van de Russen. De twee vullen elkaar dus goed aan.En dat is best bijzonder. Want zo vaak gebeurt het niet dat een Nederlands bedrijf in Russische handen komt. ,,Het geeft wel aan dat de Russische economie weinig divers is", zegt Van Koningsbrugge. ,,Het draait vooral om gas, olie en erts. De handel in andere goederen is beperkt. Er zijn simpelweg minder bedrijven die in Nederland een overname kunnen doen dan in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland."

De Russische bedrijven die we hier wél kennen, zoals banken en gasbedrijven, hebben niet altijd de beste reputatie. Bijvoorbeeld door nauwe banden met het Kremlin. Zaken die volgens de hoogleraar niet of nauwelijks spelen in de voedingsbranche. Daar komt nog eens bij dat Denis Sjtengelov, de steenrijke oprichter van het concern, al jaren in Australië woont.

,,De meeste commerciële bedrijven hier willen ook gewoon geld verdienen en goed zaken doen", vult Rusland-correspondent Joost Bosman aan. ,,En ze zullen zich in Nederland aan onze regels moeten houden. Een privaat bedrijf wordt pas interessant voor Putin als het heel, heel groot wordt. Dat lijkt me hier niet aan de orde."

De top van HAK doet er volgens Van Koningsbrugge verstandig aan zich te verdiepen in de zakelijke cultuur van Rusland, voor zover dat nog niet gebeurd is. Die dicteert dat het eerste contact vaak erg formeel is, maar daarna al snel vriendschappelijk wordt. ,,Wat wrijving houd je altijd. Kijk maar naar het onzalige huwelijk tussen Air France en KLM. En dat is met de Fransen die we zo goed denken te kennen."

Borsjtsj

De gemiddelde werknemer moet helemaal niets van de overname merken. HAK blijft gewoon HAK, belooft een woordvoerder. Dus geen borsjtsj in de kantine of Russische kentekens in het straatbeeld. Andersom bestaat er een theoretische kans dat de Nederlandse groenten over een tijdje in de Russische schappen eindigen. Handel wordt immers een stuk eenvoudiger als beide partijen op papier Russisch zijn, weet Van Koningsbrugge.

De plaatselijke Martine Bijl kan dus vast voorzichtig gaan oefenen op de slogan Vy dolzjny jest ovosjtsjie HAK.