Nieuws Bedrijfsoverdracht

Hoge prijzen verleiden ondernemers hun bedrijf te verkopen

Steeds meer ondernemers zetten hun bedrijf te koop om te profiteren van hoge prijzen op de overnamemarkt, zelfs als ze dat in eerste instantie niet van plan waren. Ook opvallend: de kopers komen vaker uit het buitenland. Zo blijkt uit een analyse die adviesbedrijf EY voor het FD heeft gemaakt.

De Ondernemer 18 mei 2019

Overname bedrijven deal economie

Hoewel er veel minder bedrijven te koop staan dan er kopers zijn, daalt het aantal transacties niet. De markt is zo goed dat ondernemers die voorheen niet wilden verkopen dat nu wel doen, waardoor het aantal overnames op peil blijft, zo blijkt uit een analyse die adviesbedrijf EY voor het FD heeft gemaakt van meer dan tweeduizend overnames tot een waarde van 500 miljoen euro in de afgelopen drie jaar.

Het blijft enorm druk op de overnamemarkt

,,De omstandigheden voor overnames zijn gunstig", zegt Jeroen Valk, hoofd van de afdeling fusies en overnames van EY. Lenen is goedkoop en er zijn veel partijen met overvolle kassen op zoek naar rendement. Dat leidt tot een markt met heel veel vraag en weinig aanbod.

Die situatie zou moeten leiden tot een daling van het aantal transacties, zoals op de huizenmarkt is gebeurd. ,,We waren voorbereid op een afkoeling van de markt", zegt Valk. ,,Maar het blijft ontzettend druk. Dat heeft een hele klassieke reden: nu de markt goed is, zijn er ondernemers die hun geluk willen beproeven. Ze denken dat ze een goede prijs kunnen krijgen."

Bedrijven in tech, media en telecom meest gewild

Kopers jagen met name op bedrijven in de technologie-, media- of telecomsector. Veel bedrijven hebben te maken met snelle technologische veranderingen en zijn daarom op zoek naar technische kennis en werknemers. Die kunnen ze zelf proberen aan te trekken, maar het gaat sneller als ze een bedrijf met de gewenste kennis overnemen.

De hoogste prijzen worden betaald voor bedrijven met een stabiele en voorspelbare kasstroom. Voor dergelijke overnames is relatief makkelijk financiering te vinden.

Buitenlandse kopers azen op Nederlandse bedrijven

Het aantal kopers uit het buitenland nam de afgelopen vier kwartalen toe, van 74 naar 101. ,,Dat komt enerzijds omdat er meer buitenlandse private equity-partijen in Nederland actief zijn", zegt Valk. Daarnaast ziet hij ook dat bedrijven uit het buitenland op zoek gaan naar branchegenoten of leveranciers in Nederland om over te nemen.

Kopers uit het buitenland zagen ze vóór de financiële crisis maar heel af en toe bij Marktlink, een adviesbureau dat bemiddelt bij bedrijfsverkopen tot 200 miljoen euro. Nu is het aandeel buitenlandse kopers tussen de 30 en 40 procent, schat managing director Ferry Nahon. Hij ziet veel kapitaalkrachtige partijen uit Azië op zoek naar mooie mkb-bedrijven, maar ook kopers uit Europa die de markt afstruinen.

Hoogtepunt van de economie

Nahon signaleert zowel een stijging in het aantal verkoopmandaten als in het aantal ondernemers dat verkoop overweegt en een kopje koffie komt drinken. ,,Die ondernemers denken: we zitten op het hoogtepunt van de economie. Er komt misschien een dipje aan. Dan is het nu een gunstig moment om te verkopen."

Ondernemers denken: we zitten op het hoogtepunt van de economie. Er komt misschien een dipje aan

Ferry Nahon, managing director Marktlink