De overnames in Hollywood en Silicon Valley zorgen regelmatig voor spectaculaire headlines. De grote media- en techbedrijven kijken daarbij niet op van een miljard meer of minder.
Maar ook kleine en middelgrote bedrijven krijgen vroeg of laat te maken met geïnteresseerden. Want als je een mooi bedrijf opbouwt, snel groeit en een bijzonder product of dienst aanbiedt, gaat dat niet onopgemerkt. Onder die bewonderaars kunnen potentiele kopers zitten. Waarom hebben zij interesse in jouw bedrijf?
Lees ook: Nederlands CRM Partners koopt bedrijven en verdubbelt omzet naar 50 miljoen
-
1. Winst
De potentiele overnemers denken dat jouw succesformule in de toekomst alleen maar succesvoller wordt, en dus winstgevender.
-
2. Concurrentie
Als je in andermans vaarwater zit, kopen ze je soms liever weg dan de concurrentie aan te gaan.
-
3. Kennis en innovatie
In het verlengde van de derde reden is een overname ook een relatief makkelijke manier om in één keer veel kennis en innovatiekracht in huis te halen; jij hebt immers al de mensen en/of technologie die zij nog missen.
Buy-in versus buy-out
Wat de reden ook is, een overnamepoging kan op diverse manieren op je af komen. Dit zijn twee verschillende scenario’s:
-
1. Management buy-out
Dit is een veelvoorkomend verschijnsel. Enkele managers besluiten om samen de activa te kopen van het bedrijf waarvoor ze werken en worden daarmee eigenaars in plaats van werknemers. Oftewel: ze kopen de eigenaar(s) uit. Zo verloopt de transitieperiode soepel, terwijl het bedrijf gewoon kan blijven draaien.
De vorige eigenaar weet ook dat zijn of haar bedrijf in handen komt van betrouwbare mensen die de organisatie goed kennen. Wel moet er eerst een eerlijke overnameprijs worden afgesproken. Bovendien is niet iedere manager ook een goede ondernemer.
-
2. Management buy-in
Dit lijkt erg op de management buy-out, met één groot verschil: ditmaal komt de groep managers vanuit een extern bedrijf. Bij zo’n overname is er meer disruptie, omdat zij de organisatie minder goed kennen.
Deze vorm van overname komt meestal voor als de kopers geloven dat het bedrijf ondergewaardeerd is en dat zij er meer waarde uit kunnen halen.
Vijandige overname
Overnamen kunnen netjes of minder netjes verlopen. Een koper klopt aan bij de directie om zijn intenties kenbaar te maken. Het bedrijf kan zelf bepalen of het een goed bod is. Als het beursgenoteerd is, deelt de directie het overnamebod met de aandeelhouders die vervolgens beslissen of ook zij willen verkopen.
Wanneer de directie het bod afwijst en de koper toch wil doorzetten, spreken we van een vijandige overname. Zulke agressieve kopers gaan bijvoorbeeld de beurs op en kopen voldoende aandelen om zich een meerderheidsbelang te verwerven. Ook kunnen zij zelf rechtstreeks jouw aandeelhouders benaderen en hen ervan overtuigen dat verkoop toch echt de beste keuze is.
Hoe voorkom je een vijandige overname?
-
1. Meerderheidsbelang
De makkelijkste manier om baas in eigen huis te blijven, is door altijd zelf een meerderheidsbelang te behouden. Hierbij is 51 procent genoeg.
-
2. Extra aandelen
Moedig je bestaande aandeelhouders aan om meer aandelen te kopen. Zo verminderen de aandelen van de agressieve koper in waarde en wordt een overname duurder.
-
3. Alternatieve koper
Ga zelf op zoek naar een koper die bij jou en jouw bedrijf past.
Lees ook: Waarom je volgens Richard Branson mensen met dyslexie aan moet nemen
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Of je nu van plan bent om helemaal zelfstandig te blijven of je jouw bedrijf uiteindelijk toch wilt verkopen, doe in ieder geval je research. Zo voer jíj straks de regie en niet de kapers op de kust.
Foto: Nguyen Hung Vu / Flickr