Podcast

Robert de Boeck (Antea): '2019 recordjaar qua aantal investeringen'

Met zijn investeringsmaatschappij Antea richt Robert de Boeck zich samen met informal investors volledig op het mkb. Maar voor wie is zo'n 'participatiemaatschappij' van investeerders interessant, en wat is de visie van De Boeck op het huidige investeringsklimaat? In onze podcast is de oprichter van Antea aan het woord over zijn visie op investeren, de investeringen die dit jaar het nieuws haalden, en het beeld van investeerders als 'graaiers'.

Podcast investeringen antea

Robert de Boeck en Anna Neeltje de Boer (presentator De Ondernemer)

Van onze redactie 10 december 2019

Het idee voor Antea ontstond in een tijd dat participatiemaatschappijen steeds groter werden en zich ook op grotere bedrijven gingen richten. Als De Boeck in die tijd met ondernemers uit het mkb sprak hoorde hij als klacht over investeerders vaak: ,,Ze beweren dat ze meer dan geld alleen bieden, maar wij zien er niks van terug. We missen het klankbord of advies.''

Zo ontstond het idee om met informal investors, dus ondernemers en ex-ondernemers met veel vermogen, te gaan investeren in het mkb. Belangrijk aan die informal investors is ook dat ze meer kunnen bieden dan vermogen. De oprichter van Antea is dan ook kritisch op investeringsmaatschappijen die het beeld van 'graaiers' waarmaken. ,,Kijk naar een investeerder als Lion Capital die bij Hema hoge fees binnenhaalde en leningen verstrekte met een rente van 13 procent. Dat hangt Hema nu als een molensteen om de nek''

Adviezen

Voor mkb-ondernemers die zelf interesse hebben in de hulp van informal investors heeft De Boeck ook advies. ,,Niet overhaasten en niet alleen kijken naar wie de hoogste prijs betaalt, zeker bij een pre-exit. Je moet met die investeerder verder dus dan moet de klik er zijn. Soms doen wij een investering met een ondernemer waarmee we al twee, drie jaar bezig zijn.''

Ook is het volgens De Boeck raadzaam om een adviseur aan te nemen die je kan informeren over de reële waarde van (delen van) je bedrijf en iemand die de voorkomende taken in het bedrijf van je over kan nemen. Voor een kleinere onderneming is het overdragen van delen van het bedrijf namelijk best een intensief proces. De Boeck: ,,Organiseer het zo dat je bedrijf doordraait gedurende het proces. Dus maak iemand vrij terwijl jij daarmee bezig bent. Of laat zoveel mogelijk over aan een adviseur.''

Lees ook: Podcast Atilay Uslu: over Corendon, 30.000 hotelbedden en Lelystad

Ondernemers leerden van crisis

De Boeck merkt dat ondernemers meer bereid zijn om gebruik te maken van participatiemaatschappijen en investeerders. Het was dan ook een goed jaar voor Antea en voor de sector als geheel zelfs een recordjaar, aldus De Boeck. De bereidheid van mkb-ondernemers neemt volgens hem toe als een onzekere economische toestand nadert. Hij stelt dat veel ondernemers tijdens de crisis van 2008 te laat waren met de verkoop van hun bedrijf en toen vijf jaar moesten wachten tot het economisch weer wat beter ging. ,,Ik denk dat ondernemers daarvan geleerd hebben en nu vooruitlopend op een neergang een deel van de aandelen verkopen om die veilig te stellen.''

Luister de podcast voor de visie van De Boeck op bekende overnames in het nieuws, zoals die van Sanoma en WeTransfer, en zijn voorspelling voor 2020.

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details