Podcast

Robert de Boeck (Antea): '2019 recordjaar qua aantal investeringen'

Met zijn investeringsmaatschappij Antea richt Robert de Boeck zich samen met informal investors volledig op het mkb. Maar voor wie is zo'n 'participatiemaatschappij' van investeerders interessant, en wat is de visie van De Boeck op het huidige investeringsklimaat? In onze podcast is de oprichter van Antea aan het woord over zijn visie op investeren, de investeringen die dit jaar het nieuws haalden, en het beeld van investeerders als 'graaiers'.

Robert de Boeck en Anna Neeltje de Boer (presentator De Ondernemer)

Van onze redactie 10 december 2019

Het idee voor Antea ontstond in een tijd dat participatiemaatschappijen steeds groter werden en zich ook op grotere bedrijven gingen richten. Als De Boeck in die tijd met ondernemers uit het mkb sprak hoorde hij als klacht over investeerders vaak: ,,Ze beweren dat ze meer dan geld alleen bieden, maar wij zien er niks van terug. We missen het klankbord of advies.''

Zo ontstond het idee om met informal investors, dus ondernemers en ex-ondernemers met veel vermogen, te gaan investeren in het mkb. Belangrijk aan die informal investors is ook dat ze meer kunnen bieden dan vermogen. De oprichter van Antea is dan ook kritisch op investeringsmaatschappijen die het beeld van 'graaiers' waarmaken. ,,Kijk naar een investeerder als Lion Capital die bij Hema hoge fees binnenhaalde en leningen verstrekte met een rente van 13 procent. Dat hangt Hema nu als een molensteen om de nek''

Adviezen

Voor mkb-ondernemers die zelf interesse hebben in de hulp van informal investors heeft De Boeck ook advies. ,,Niet overhaasten en niet alleen kijken naar wie de hoogste prijs betaalt, zeker bij een pre-exit. Je moet met die investeerder verder dus dan moet de klik er zijn. Soms doen wij een investering met een ondernemer waarmee we al twee, drie jaar bezig zijn.''

Ook is het volgens De Boeck raadzaam om een adviseur aan te nemen die je kan informeren over de reële waarde van (delen van) je bedrijf en iemand die de voorkomende taken in het bedrijf van je over kan nemen. Voor een kleinere onderneming is het overdragen van delen van het bedrijf namelijk best een intensief proces. De Boeck: ,,Organiseer het zo dat je bedrijf doordraait gedurende het proces. Dus maak iemand vrij terwijl jij daarmee bezig bent. Of laat zoveel mogelijk over aan een adviseur.''

Lees ook: Podcast Atilay Uslu: over Corendon, 30.000 hotelbedden en Lelystad

Ondernemers leerden van crisis

De Boeck merkt dat ondernemers meer bereid zijn om gebruik te maken van participatiemaatschappijen en investeerders. Het was dan ook een goed jaar voor Antea en voor de sector als geheel zelfs een recordjaar, aldus De Boeck. De bereidheid van mkb-ondernemers neemt volgens hem toe als een onzekere economische toestand nadert. Hij stelt dat veel ondernemers tijdens de crisis van 2008 te laat waren met de verkoop van hun bedrijf en toen vijf jaar moesten wachten tot het economisch weer wat beter ging. ,,Ik denk dat ondernemers daarvan geleerd hebben en nu vooruitlopend op een neergang een deel van de aandelen verkopen om die veilig te stellen.''

Luister de podcast voor de visie van De Boeck op bekende overnames in het nieuws, zoals die van Sanoma en WeTransfer, en zijn voorspelling voor 2020.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Ondernemer Onderweg

Deelvervoer als oplossing voor jouw bedrijf? Raymon Pouwels (Go Sharing) legt uit

Vergeet files, overvolle parkeerplaatsen en onnodige kosten, maar kies voor elektrisch deelvervoer waarmee je snel, makkelijk en leuk onderweg bent. Met die belofte wil deelvervoerdienst Go Sharing niet alleen de problemen van traditioneel vervoer oplossen, maar zelfs de wereld verbeteren. In deze De Ondernemer Onderweg vertelt ceo Raymon Pouwels hoe hij dat voor zich ziet.

Details