Podcast

Robert de Boeck (Antea): '2019 recordjaar qua aantal investeringen'

Met zijn investeringsmaatschappij Antea richt Robert de Boeck zich samen met informal investors volledig op het mkb. Maar voor wie is zo'n 'participatiemaatschappij' van investeerders interessant, en wat is de visie van De Boeck op het huidige investeringsklimaat? In onze podcast is de oprichter van Antea aan het woord over zijn visie op investeren, de investeringen die dit jaar het nieuws haalden, en het beeld van investeerders als 'graaiers'.

Podcast investeringen antea

Robert de Boeck en Anna Neeltje de Boer (presentator De Ondernemer)

Van onze redactie 10 december 2019

Het idee voor Antea ontstond in een tijd dat participatiemaatschappijen steeds groter werden en zich ook op grotere bedrijven gingen richten. Als De Boeck in die tijd met ondernemers uit het mkb sprak hoorde hij als klacht over investeerders vaak: ,,Ze beweren dat ze meer dan geld alleen bieden, maar wij zien er niks van terug. We missen het klankbord of advies.''

Zo ontstond het idee om met informal investors, dus ondernemers en ex-ondernemers met veel vermogen, te gaan investeren in het mkb. Belangrijk aan die informal investors is ook dat ze meer kunnen bieden dan vermogen. De oprichter van Antea is dan ook kritisch op investeringsmaatschappijen die het beeld van 'graaiers' waarmaken. ,,Kijk naar een investeerder als Lion Capital die bij Hema hoge fees binnenhaalde en leningen verstrekte met een rente van 13 procent. Dat hangt Hema nu als een molensteen om de nek''

Adviezen

Voor mkb-ondernemers die zelf interesse hebben in de hulp van informal investors heeft De Boeck ook advies. ,,Niet overhaasten en niet alleen kijken naar wie de hoogste prijs betaalt, zeker bij een pre-exit. Je moet met die investeerder verder dus dan moet de klik er zijn. Soms doen wij een investering met een ondernemer waarmee we al twee, drie jaar bezig zijn.''

Ook is het volgens De Boeck raadzaam om een adviseur aan te nemen die je kan informeren over de reële waarde van (delen van) je bedrijf en iemand die de voorkomende taken in het bedrijf van je over kan nemen. Voor een kleinere onderneming is het overdragen van delen van het bedrijf namelijk best een intensief proces. De Boeck: ,,Organiseer het zo dat je bedrijf doordraait gedurende het proces. Dus maak iemand vrij terwijl jij daarmee bezig bent. Of laat zoveel mogelijk over aan een adviseur.''

Lees ook: Podcast Atilay Uslu: over Corendon, 30.000 hotelbedden en Lelystad

Ondernemers leerden van crisis

De Boeck merkt dat ondernemers meer bereid zijn om gebruik te maken van participatiemaatschappijen en investeerders. Het was dan ook een goed jaar voor Antea en voor de sector als geheel zelfs een recordjaar, aldus De Boeck. De bereidheid van mkb-ondernemers neemt volgens hem toe als een onzekere economische toestand nadert. Hij stelt dat veel ondernemers tijdens de crisis van 2008 te laat waren met de verkoop van hun bedrijf en toen vijf jaar moesten wachten tot het economisch weer wat beter ging. ,,Ik denk dat ondernemers daarvan geleerd hebben en nu vooruitlopend op een neergang een deel van de aandelen verkopen om die veilig te stellen.''

Luister de podcast voor de visie van De Boeck op bekende overnames in het nieuws, zoals die van Sanoma en WeTransfer, en zijn voorspelling voor 2020.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details