Podcast

Robert de Boeck (Antea): '2019 recordjaar qua aantal investeringen'

Met zijn investeringsmaatschappij Antea richt Robert de Boeck zich samen met informal investors volledig op het mkb. Maar voor wie is zo'n 'participatiemaatschappij' van investeerders interessant, en wat is de visie van De Boeck op het huidige investeringsklimaat? In onze podcast is de oprichter van Antea aan het woord over zijn visie op investeren, de investeringen die dit jaar het nieuws haalden, en het beeld van investeerders als 'graaiers'.

Podcast investeringen antea

Robert de Boeck en Anna Neeltje de Boer (presentator De Ondernemer)

Van onze redactie 10 december 2019

Het idee voor Antea ontstond in een tijd dat participatiemaatschappijen steeds groter werden en zich ook op grotere bedrijven gingen richten. Als De Boeck in die tijd met ondernemers uit het mkb sprak hoorde hij als klacht over investeerders vaak: ,,Ze beweren dat ze meer dan geld alleen bieden, maar wij zien er niks van terug. We missen het klankbord of advies.''

Zo ontstond het idee om met informal investors, dus ondernemers en ex-ondernemers met veel vermogen, te gaan investeren in het mkb. Belangrijk aan die informal investors is ook dat ze meer kunnen bieden dan vermogen. De oprichter van Antea is dan ook kritisch op investeringsmaatschappijen die het beeld van 'graaiers' waarmaken. ,,Kijk naar een investeerder als Lion Capital die bij Hema hoge fees binnenhaalde en leningen verstrekte met een rente van 13 procent. Dat hangt Hema nu als een molensteen om de nek''

Adviezen

Voor mkb-ondernemers die zelf interesse hebben in de hulp van informal investors heeft De Boeck ook advies. ,,Niet overhaasten en niet alleen kijken naar wie de hoogste prijs betaalt, zeker bij een pre-exit. Je moet met die investeerder verder dus dan moet de klik er zijn. Soms doen wij een investering met een ondernemer waarmee we al twee, drie jaar bezig zijn.''

Ook is het volgens De Boeck raadzaam om een adviseur aan te nemen die je kan informeren over de reële waarde van (delen van) je bedrijf en iemand die de voorkomende taken in het bedrijf van je over kan nemen. Voor een kleinere onderneming is het overdragen van delen van het bedrijf namelijk best een intensief proces. De Boeck: ,,Organiseer het zo dat je bedrijf doordraait gedurende het proces. Dus maak iemand vrij terwijl jij daarmee bezig bent. Of laat zoveel mogelijk over aan een adviseur.''

Lees ook: Podcast Atilay Uslu: over Corendon, 30.000 hotelbedden en Lelystad

Ondernemers leerden van crisis

De Boeck merkt dat ondernemers meer bereid zijn om gebruik te maken van participatiemaatschappijen en investeerders. Het was dan ook een goed jaar voor Antea en voor de sector als geheel zelfs een recordjaar, aldus De Boeck. De bereidheid van mkb-ondernemers neemt volgens hem toe als een onzekere economische toestand nadert. Hij stelt dat veel ondernemers tijdens de crisis van 2008 te laat waren met de verkoop van hun bedrijf en toen vijf jaar moesten wachten tot het economisch weer wat beter ging. ,,Ik denk dat ondernemers daarvan geleerd hebben en nu vooruitlopend op een neergang een deel van de aandelen verkopen om die veilig te stellen.''

Luister de podcast voor de visie van De Boeck op bekende overnames in het nieuws, zoals die van Sanoma en WeTransfer, en zijn voorspelling voor 2020.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details