Nieuws Bedrijfsoverdracht

Vrouwelijke ondernemer actiever op overnamemarkt

Het aantal vrouwelijke ondernemers dat hun bedrijf online te koop aanbiedt is de afgelopen 5 jaar verviervoudigd. Van de 1.200 bedrijven die op dit moment te koop staan heeft 17 procent een vrouwelijke eigenaar. In 2019 was dat nog minder dan 4 procent.

Van onze redactie 12 juli 2023

Bedrijfsovername vrouw brookz

Beeld: Shutterstock

Dit blijkt uit een periodieke telling van overnameplatform Brookz. Van de ruim 1.200 bedrijven die op dit moment op Brookz te koop staan heeft 17 procent een vrouw als eigenaar. Vijf jaar geleden jaar geleden was het aantal verkopende vrouwelijke ondernemers nog marginaal: in heel 2019 had slechts 4 procent van alle aangeboden bedrijven een vrouw als eigenaar.

De bedrijven die door vrouwen worden aangeboden zijn met name actief in de sectoren E-Commerce & Webshops (food, cosmetica), Zakelijke dienstverlening (catering, kinderopvang, schoonheidssalon) en Detailhandel (mode, sieraden, gezondheid). De gemiddelde omzet van deze bedrijven is met 350.000 euro relatief klein. De gemiddelde omzet van alle bedrijven tezamen die op het Brookz-platform staan is 875.000 euro.

''Een op drie ondernemers is inmiddels een vrouw. Deze forse instroom zien we nu ook terug bij de uitstroom, het aantal vrouwelijke ondernemers dat besluit hun bedrijf te verkopen''

Peter Rikhof, oprichter Brookz

In de afgelopen tien jaar is het aantal vrouwelijke ondernemers gestegen met 60 procent

Volgens Peter Rikhof, oprichter van Brookz, is de toename van het aantal aangeboden bedrijven met een vrouwelijke eigenaar een logisch gevolg van een trend die al langer gaande is. ,,Vrouwen zijn duidelijk bezig met een inhaalslag. In de afgelopen tien jaar is het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland gestegen met 60 procent. Een op drie ondernemers is inmiddels een vrouw. Deze forse instroom zien we nu ook terug bij de uitstroom, het aantal vrouwelijke ondernemers dat besluit hun bedrijf te verkopen.''

Wat daarbij opvalt is dat vrouwen meer behoefte hebben aan hulp en advies dan mannen. Rikhof: ,,Ruim twee derde van de vrouwelijke ondernemers kiest voor een uitgebreid servicepakket, inclusief een bedrijfswaardering en hulp bij het opstellen van het verkoopprofiel. Bij mannen is dit juist andersom: daar kiest slechts een derde voor het uitgebreide pakket.''

Lees ook: Fuseren of overnemen? Dit gevaar ligt op de loer: 'Cultuurbotsing eerder regel dan uitzondering'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws