Podcast

Belastingzaken? Zo ga je er als startend zelfstandig ondernemer mee om

Heb ik als startend zelfstandig ondernemer recht op bepaalde aftrekposten? En zo ja, welke zijn dit dan en wat moet ik doen om ze te kunnen benutten? Het is zomaar een greep uit de belastinggerelateerde vragen die op je afkomen wanneer je voor jezelf bent begonnen. Om je wegwijs te maken, heeft de Belastingdienst samen met De Ondernemer een podcast gemaakt. Eentje waarin starters in gesprek gaan met een expert van de Belastingdienst. Doe er je voordeel mee. Om het je makkelijk te maken, hebben we in dit artikel alvast drie tips uit de podcast voor je uitgeschreven.

Podcast Belastingdienst

Foto: Ruud Voest.

Teun Ceelen 17 januari 2020

Drie tips om je als startend zelfstandig ondernemer te helpen met belastingzaken

  1. Check of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting
  2. Je administratie regelmatig bijhouden geeft inzicht in je bedrijf
  3. Een zakelijke rekening helpt kosten gescheiden te houden

Tip 1: check of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting

Wanneer je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, heb je mogelijk recht op diverse aftrekposten, waardoor je minder belasting betaalt. Ferry Hoogerheijde, startersvoorlichter bij de Belastingdienst, legt uit: ,,Iemand die naar de Kamer van Koophandel (KVK) gaat, voelt zich direct ondernemer. Voor de inkomstenbelasting ben je dat niet automatisch.”

Doe de OndernemersCheck als startend zelfstandig ondernemer

Om te checken of je dat als startend zelfstandig ondernemer bent, is er de OndernemersCheck. Die geeft je een indicatie of je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien of niet. De check let op continuïteit, ondernemersrisico, bedrijfsomvang en zelfstandigheid.

Hoogerheijde: ,,Als je start, vul je hem in op basis van je verwachtingen. Het is verstandig om de check nog eens te doen als je de aangifte inkomstenbelasting gaat invullen.” Dan weet je aan de hand van je actuele situatie of je recht hebt op bepaalde aftrekposten. De OndernemersCheck geeft starter Tjeerd Hoppenbrouwers houvast, hij is als online specialist aan de slag bij zijn bedrijf dat zijn eigen naam draagt. ,,Ik zie nu dat veel factoren bepalen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting: met een KVK-inschrijving alleen ben je er niet.”

Tip 2: je administratie regelmatig bijhouden geeft inzicht in je bedrijf

Volgens Hoogerheijde geeft het bijhouden van je administratie je inzicht in je bedrijfsvoering. De administratie is immers een weergave van de geld- en goederenstroom van het bedrijf. Zo weet een ondernemer hoe de zaken ervoor staan. De weergave vormt tevens de basis voor het regelen van je belastingzaken. Zo ben je in staat om je btw-aangifte tijdig en goed te doen en fouten te voorkomen.

De Bruin maakt zijn belastingzaken makkelijk

Guido de Bruin, eigenaar van duurzaam cateringbedrijf Krop en Kool, houdt zijn administratie consequent bij. ,,Dat doe ik iedere week een ochtend. Zo kan ik op elk moment kijken hoe het ervoor staat met de btw die ik moet betalen.” Handig om vooruit te plannen. Zo weet De Bruin hoeveel btw hij nog moet betalen én dus hoeveel er overblijft om bedrijfsinvesteringen mee te doen.

Lees ook: Vereenvoudig het doen van btw-aangifte met deze handige tips

Tip 3: een zakelijke rekening helpt kosten gescheiden te houden

Een ondernemer kan de zakelijke kosten die hij maakt aftrekken van zijn opbrengsten, waardoor hij minder belasting betaalt. Voor privékosten geldt dat niet. In de praktijk komt het voor dat privékosten als zakelijk worden gerekend. ,,Dat je tussen het ondernemen door bijvoorbeeld even snel een boodschap doet en per ongeluk de kosten op de zaak zet”, zegt Hoogerheijde. Starter De Bruin voorkomt dit als volgt: ,,Mijn zakelijke uitgaven doe ik met mijn zakelijke bankpas. Voor mijn dagelijkse boodschappen heb ik een andere pas.”

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details