Nieuws Belasting
Verhoging btw bezorgt winkels en horeca bergen extra werk
Horecaondernemers en winkeliers hebben handenvol werk aan de btw-verhoging die deze maand is ingegaan. ,,Niemand is er blij mee en de consument is de dupe.'' AD sprak een aantal ondernemers in Zoetermeer.

Wie uit eten gaat, boodschappen in de super doet of de kapper bezoekt, is sinds deze maand duurder uit omdat de btw van 6 naar 9 procent is verhoogd. Wat de Zoetermeerse horecaondernemers en winkeliers niet zint, is de bergen extra werk door de btw-verhoging.
Inkoopprijzen
Winkelier Benita van Wegen is al dagen in de weer met het omrekenen van prijzen. ,,Het is een hele klus. Ik heb ook nog niet alle inkoopprijzen van mijn leveranciers. Die hebben weer geen prijswijziging van hun grondstofleveranciers gehad. Iedereen is ermee bezig."
Hoop gedoe
Wim Blansjaar, voormalig voorzitter van de winkeliersvereniging Stadshart, beaamt dat de winkeliers alleen daarom al balen van de btw-verhoging: ,,Het is een hoop gedoe, je moet alle prijskaartjes aanpassen." Volgens Hans Reas, voorzitter van de winkeliersvereniging Rokkeveen, brengt dat werk ook 'extra kosten' met zich mee: ,,Daar is niemand bij gebaat."
Horeca
Bij de horeca is het niet anders, vertelt Kees Verhagen, mede-eigenaar van restaurant Happy Moose en plaatsvervangend voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland. ,,Ik heb nota bene op oudejaarsavond uren besteed aan het herprogrammeren van de kassa. Daar komt nog bij dat prijzen op de menukaart en websites aangepast moeten worden."
Alles duurder
Niemand wordt bovendien wijzer van de btw-verhoging vinden ze, want het geld gaat naar de staat. ,,Alles wordt duurder en de klant is de dupe", concludeert Blansjaar. Ook in de horeca klinken geen enthousiaste geluiden. ,,De btw-verhoging is nadelig voor het gastenbezoek en de werkgelegenheid. Maar je moet mee, want om drie procent zelf te betalen, is ondoenlijk", legt Verhagen uit.
Prijzen aanpassen
Horecaondernemer Rene Bogaart voelt zich ook gedwongen de prijzen aan te passen. ,,We zullen wel moeten. Onze marges zijn klein, want we houden de prijzen laag. Maar als je die drie procent niet doorvoert, betaal je het uit eigen zak." Dat geldt ook voor Van Wegen. ,,Als ondernemer moet je met de tijd meegaan. Maar ook met de prijs, helaas."