Nieuws Financiën

6 miljard euro aan openstaande facturen: mkb lang niet geholpen met nieuwe betaaltermijnwet

De wettelijke betaaltermijn van het grootbedrijf aan het mkb is inmiddels ingesteld op dertig dagen. Ondernemers uit deze doelgroep zijn logischerwijs blij met de ingevoerde wet, maar of het daadwerkelijk zoden aan de dijk zet, valt volgens sommigen nog te betwijfelen. ,,Als deze wet luid en duidelijk wordt gecommuniceerd, verandert er misschien iets. Dit is nu nog niet het geval.”

Robbert Daalder 15 april 2022

Betaaltermijn 30 dagen

Foto: Shutterstock

Hans Poulis is een mkb-ondernemer die als geen ander weet hoe laks multinationals met betaaltermijnen kunnen omspringen. De oprichter van IGC International, dat wereldwijde merken in staat stelt om kwalitatieve merkproducten te creëren, vertelt dat er op dit moment nog zo’n 6 miljard euro boven de markt tussen multinationals en mkb-ondernemingen hangt.

Onder indruk van enorm bedrag

,,Het is echt een enorm bedrag en ik ben er nogal van onder de indruk,” zegt Poulis, die tevens actief is binnen het EZK Ondernemerspanel. ,,Deze statistieken heb ik doorgekregen van Economische Zaken. 5,5 tot 6 miljard euro aan onbetaalde facturen… En het is allemaal ontstaan omdat die termijnen zo ontzettend zijn opgerekt. Het is goed dat Nederland nu een wet heeft ingesteld om dit te voorkomen.”

"Voor grootbedrijven is het in Frankrijk en Duitsland onmogelijk om langer dan 45 dagen te wachten met het betalen van een factuur. In Nederland was het geen wet, maar een aanbeveling"

,,Ik heb kantoren in Frankrijk en Duitsland en daar is het al veel langer bij wet geregeld,” vervolgt hij. ,,Voor grootbedrijven is het daar simpelweg onmogelijk om langer dan 45 dagen te wachten met het betalen van een factuur. In Nederland was het geen wet, maar een aanbeveling. Vraag me niet waarom het zo lang heeft geduurd voordat daar verandering in kwam.”

Hans Poulis, oprichter IGC International.

Lees ook: Wettelijke betaaltermijn grootbedrijf eindelijk 30 dagen: ‘Hard nodig voor cash in mkb’

Lengte betaaltermijn moet bespreekbaar zijn

Poulis heeft met grote klanten als L’Oréal, Henkel en Phillips te maken. Om er zeker van te zijn dat dit soort partijen binnen de afgesproken termijn betalen, heeft hij vooraf duidelijke afspraken gemaakt. ,,Het begint allemaal met de relatie tussen jou en de klant. Dit is gewoon een onderwerp dat bespreekbaar moet zijn.”

,,Helaas weet ik uit eigen ervaring ook dat dit niet altijd haalbaar is. Dan krijg je te horen dat dit nu eenmaal het beleid van het bedrijf is en jouw contact daar niets aan kan veranderen. Ik heb op dit moment zelfs te maken met een klant waar een betaaltermijn van 120 dagen aan hangt. Mijn bedrijf draait goed, deze klant betaalt wel in de termijnen en ik kan het mij permitteren. Toch heb ik mijn salesdirecteur de opdracht gegeven deze klant te confronteren met onze nieuwe wet. Verandert dat niets, dat nemen we per 1 januari afscheid van elkaar. We zijn geen bank,” aldus Poulis, die het belang van cashflow meermaals benadrukt.

"Waarom zou ik als ondernemer de kostbare commerciële relatie met mijn klant op het spel zetten door hem of haar aan te geven bij meldpunt ACM?"

Om er zeker van te zijn dat zoveel mogelijk mkb’ers profijt hebben van de verkorte betaaltermijn, heeft EZK het meldpunt Autoriteit Consument en Markt (ACM) laten oprichten. Houdt een opdrachtgever zich niet aan de nieuwe termijn, dan kan de ondernemer dat (anoniem) melden bij ACM.

Vraagtekens rond bestaansrecht meldpunt ACM

Het meldpunt geeft op haar eigen site echter aan dat zij geen verdere actie ondernemen op deze meldingen. ‘Wij gebruiken uw meldingen om in kaart te brengen of en hoe vaak grote bedrijven wettelijke betaaltermijnen overschrijden. En rapporteren dit aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.’

Het is een gegeven waar Poulis zijn vraagtekens bij zet. ,,Waarom zou ik als ondernemer de kostbare commerciële relatie met mijn klant op het spel zetten door hem of haar aan te geven bij ACM? Je kunt jezelf afvragen waarom zo’n meldpunt überhaupt nodig is terwijl er een wet is ingesteld die bepaald hoe lang betaaltermijnen maximaal mogen zijn. Het ACM moet helemaal niet nodig zijn. Als deze wet luid en duidelijk wordt gecommuniceerd, verandert er misschien iets. Dit is nu nog niet het geval. Er zal een beleid binnen de grote bedrijven moeten worden omgebogen om van dit probleem af te komen.”

Lees ook: Facturen van mkb-bedrijven worden sneller betaald

Op de vraag hoe lang het gaat duren voordat deze wet daadwerkelijk z’n vruchten afwerpt, heeft Poulis geen positief antwoord. ,,Ik denk lang. Je bent altijd met je opdrachtgever in gesprek en als zij een beleid hebben waarin staat dat de betaaltermijn langer is dan dertig dagen, kun je daar als leverancier niets aan veranderen. Er moet meer gedaan worden om ervoor te zorgen dat alle bedrijven zich aan deze wet houden. De grote vraag is wie dat gaat doen en wanneer het ook echt gebeurt.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws