Nieuws Financiën

'Blokker gaat het waarschijnlijk toch niet redden'

Blokker zal vandaag het grootste verlies presenteren uit zijn geschiedenis. Komt de reorganisatie, die het winkelconcern een maand geleden aankondigde, niet te laat? Vraagt het AD zich af. Deskundige Bas Vermond vreest van wel.

Annemieke van Dongen 18 mei 2016

Lees ook:Blokker leunt slim op imago Jessica Parker

Blokker zou volgens onbevestigde berichten 80 miljoen euro verlies hebben geleden in 2015, en dat zou vier keer zo veel zijn als het jaar ervoor, en dat werd toen al als een groot probleem ervaren. Blokker zelf doet er tot vanmiddag 15.00 uur het zwijgen toe, al zegt een woordvoerdster 'dat de 80 miljoen niet klopt'. ,,Het echte cijfer maken we vandaag pas bekend.'' Ze bevestigt wel dat het winkelconcern onder de streep in de min uitkomt.

OntslagrondesEen verrassing is dat niet. Sinds begin vorig jaar schrapte het bedrijf in verschillende ontslagrondes al meer dan 1100 banen bij zijn winkelformules; het merendeel bij de 600 filialen van Blokker. In april maakte het bekend dat de kookwinkels van Cook&Co worden gesloten.

ReddingsoperatieDe resultaten en de omzet van de Blokker Holding - waar ook Marskramer, Xenos, Leen Bakker, Intertoys, Bart Smit en Big Bazar onder vallen - hollen al jaren achteruit. De winkels hebben online de boot gemist en kampen offline met concurrentie van prijsvechters als Action en Flying Tiger. De Blokkerwinkels krijgen daarom een flinke make-over. Om de resultaten op te krikken, verbetert het bedrijf ook zijn webwinkels. In totaal wordt er 100 miljoen euro in de reddingsoperatie gepompt.

FinancieringDie investering zal niet in gevaar komen door de rode jaarcijfers. Blokker heeft diepe zakken, zegt retailadviseur Jan Kessels. ,,Voor de omzetten van de winkelformules begonnen te stagneren, heeft het familiebedrijf jarenlang heel veel geld verdiend. Bovendien is Blokker conservatief gefinancierd. Het is niet afhankelijk van banken of investeringsfondsen die de geldkraan plots kunnen dichtdraaien, zoals V&D. Daardoor heeft het bedrijf nog altijd de keuze om voor vernieuwing te gaan.''

TransformatieMaar het is de vraag of die vernieuwingen Blokker nog kunnen redden, zegt Bas Vermond, die bedrijven adviseert over de transformatie naar online ondernemen. Hij ziet weinig heil in Blokkers webwinkel. ,,Sponsjes koop je nou eenmaal niet online. Die zijn overal te koop.'' Als het om stofzuigers en blenders gaat, concurreert Blokker rechtstreeks met de grote onlinewarenhuizen als Bol.com, CoolBlue en Bobshop. ,,Op prijs en service verliezen ze die slag.''

Ook de restyling van Blokker gaat het concern volgens Vermond niet redden. ,,Met een nieuwe winkelinrichting en een ander logo dicht je het lek niet. Wat gaat het concern met formules als Marskramer en Leen Bakker doen? Daar hoor je weinig over. Als er elk jaar tientallen miljoenen verlies worden gemaakt, houdt het een keer op. Blokker is een sterfhuis. Het zal er niet aan ontkomen om meer formules te schrappen.''