Aangeboden door ING Nederland

Branded Content Financiën

Even sparren met… Won Yip: zo verleid je klanten

Met een uitgebreider assortiment bestaande klanten verleiden om meer te kopen én nieuwe klanten binnenhalen: voor die uitdaging staat Roy Kusters (45), eigenaar van Slagerij Kusters. De winkel wordt twee keer zo groot, er komt een nieuwe productieloods en de Limburger wil een tweede foodtruck. Tegelijkertijd denkt Kusters na over het toevoegen van een horeca-onderdeel. ING heeft hem uitgenodigd om over deze kwesties te sparren met topondernemer Won Yip. Met horecazaken in Amsterdam en Scheveningen kan hij hier als geen ander advies over geven.

Jeroen Kreule 23 september 2021

Alleen broodjes of ook warme maaltijden? Alleen afhalen of ook eten in de zaak? En hoe verleid ik mijn klanten? Wat Won Yip adviseert en hoe Roy Kusters reageert, zie je in de video hierboven.

Met een winkel, eigen dikbilrunderen en slachthuis, worstenmakerij, productieloods en foodtruck is Slagerij Kusters een begrip in Zuid-Limburg. Het bedrijf levert aan particulieren en daarnaast ook aan meer dan 200 restaurants en brasserieën in de regio: van vlees en complete maaltijden tot appelsap van fruittelers uit de streek. De ondernemende Limburger staat aan de vooravond van een flinke verbouwing. Lees: zijn horizon verbreden. Liefst zo duurzaam mogelijk.

Wanneer Roy Kusters over zijn ruim 100 Blanc Bleu Belge runderen vertelt, glinsteren zijn ogen. Dikbilrunderen, zo worden ze ook wel genoemd. Ze grazen op het Pasveld, een gebied tussen Margraten en Inger, op een meter of 500 van zijn huis. Doordeweeks worden ze verzorgd door vader Wiel Kusters, de grondlegger van het bedrijf. Maar op zaterdagen helpen Roy en zijn zoon altijd mee met voeren. ,,Drie generaties bij elkaar’’, zegt Kusters trots.

Puur, eerlijk en ambachtelijk

De koeien en het slachthuis vormen de basis van Slagerij Kusters. De gespierde runderen staan altijd in groepjes van vijf bij elkaar op stal en kunnen het hele jaar van binnen naar buiten lopen. Ze eten louter plantaardig voedsel van eigen grond. Elke donderdagochtend om 07.00 uur worden vijf koeien geslacht, dat is al jaren vaste prik. Het slachthuis bevindt zich op enkele meters van de weilanden, zodat stress vermeden wordt. Het is volgens Kusters diervriendelijk, bovendien levert deze manier uitzonderlijk mals vlees op. Van verzorgen, voeren, slachten, uitbenen en portioneren: Slagerij Kusters houdt het gehele proces in eigen hand. ,,Puur, eerlijk en ambachtelijk.’’

ING ondernemer won yip

Roy Kusters in gesprek met Won Yip (rechts). Foto: Ruud Voest

Schaalvergoting

Kusters noemt zichzelf een gepassioneerde ondernemer die weloverwogen risico’s durft te nemen. De beslissing om te kiezen voor schaalvergroting is niet op een achternamiddag genomen. ,,Ik barst van de ideeën, maar ben niet impulsief. Als ik een goed plan heb en wil investeren, overleg ik eerst met mijn partner, ouders, accountant en contactpersoon bij ING. Is het slim? Kan het financieel? Elk risico laat ik dubbel checken.’’

Foodtruck bij de winkel

De onderneming richtte zich aanvankelijk op particulieren, maar de laatste jaren levert het bedrijf – met in totaal circa zestig medewerkers – meer en meer aan Limburgse horeca. De coronacrisis heeft Kusters echter weer doen beseffen wat ‘een geweldig stabiele factor die particuliere markt is’, om zijn eigen woorden te gebruiken. Door de pandemie kon Kusters niet langer met zijn foodtruck naar feestjes en festivals om broodjes met zelfgemaakte hamburgers te verkopen. Ook de levering aan horeca viel grotendeels weg. Hij besloot de foodtruck vlak naast zijn winkel neer te zetten. Het moest leiden tot meer omzet, bovendien was het een manier om zijn personeel aan het werk te houden.

Deze keuze bleek een schot in de roos, aldus Kusters. Vanuit de foodtruck verkoopt hij allerlei soorten broodjes en complete maaltijden. Het bracht hem bovendien op een nieuw idee. ,,De plannen voor een grotere slagerij en een nieuwe productieloods had ik al, maar ik wil iets met het succes van de foodtruck naast de winkel. Ik wil met mijn huidige foodtruck graag weer naar festivals rijden, maar ga ook een nieuwe truck kopen. Ik wil die implementeren in de voorgevel van de nieuwe winkel, waarbij ik de achterkant er uit haal: daar komt een grote keuken.''

''Als ik een goed plan heb en wil investeren, overleg ik eerst met mijn partner, ouders, accountant en contactpersoon bij ING''

Roy Kusters, eigenaar Slagerij Kusters

Horeca

Vanuit de niet-rijdende truck wil Kusters zijn klanten nog beter bedienen. Hij gaat het assortiment flink uitbreiden: burgers, maar ook carpaccio, pasta met beef reepjes, pulled beef, kroketten, friet met zuurvlees, om een paar voorbeelden te noemen. Kusters: ,,Je kunt enorm veel uit een koe halen, de mogelijkheden zijn eindeloos.’’

De ondernemer wil dolgraag klanten die nu een onsje ham kopen in de slagerij, verleiden om ook een ontbijtje of warme maaltijd te kopen. Maar hij wil ook vegetariërs en veganisten bedienen met mooie groentegerechten, zoals een groentelasagne. ,,Ik worstel een beetje met de horeca-gedachte. Moet het allemaal to go zijn? Of moet ik juist een paar picknickbankjes voor de winkel neerzetten? Wel of geen bedienend personeel? Het is fijn om hier met een ondernemer als Won Yip over te praten: hij kent de horecabranche als geen ander.’’

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat bij Kusters hoog in het vaandel, en dit uit zich op meerdere fronten. De wereld een beetje mooier achterlaten voor de volgende generatie, daar staat hij helemaal achter. ,,Ik wil graag CO2-neutraal bouwen. Het dak van de nieuwe slagerij kan ik volleggen met zonnepanelen. Met de opgewekte energie kan ik koelingen in de winkel en loods laten draaien.’’

Ondernemer ING portret

Roy Kusters is eigenaar van Slagerij Kusters in het Limburgse Margraten. Foto: Ruud Voest

Investeren in eigen regio

Vanuit die duurzaamheidsgedachte vindt de Limburger het bovendien onvoorstelbaar dat wij Nederlanders rundvlees uit Argentinië en appels of lamsvlees uit Nieuw-Zeeland halen. ,,Waarom? Is het mooier verpakt? Ik snap het niet. We hebben hier in Limburg genoeg appelboeren. En in ons slachthuis verwerken we ook lammeren en wild uit de regio. Ik wil me daar graag nog harder voor maken, ik geloof in investeren in je eigen regio. Ik houd van Zuid-Limburg en onze streekproducten. De keten kort houden en laten zien dat je als regio zelfvoorzienend kunt zijn, dat zie ik als mijn missie.’’

Ben je ondernemer en op zoek naar een bank die er voor je is? Maak kennis met ING Zakelijk

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws