Het faillissementsverzoek van CASA Nederland is het voorlopige eindpunt van een lange periode van onrust. Sinds het faillissement van CASA België in maart was het Nederlandse deel stuurloos, aldus vakbond AVV.
De salarissen over maart werden niet uitbetaald. Voor de 115 medewerkers van de achttien winkels rest nu vooral frustratie en onduidelijkheid.
Lees ook: Paul Moers over winkelstraat: ‘Ondernemers zijn in slaap gevallen’
500 miljard euro op de bank
CASA begon ooit als Belgische formule en belandde in 1988 bij de Nederlandse ondernemersfamilie Blokker, die het in 2021 verkocht aan investeerder Globitas en ondernemer Frank Pruijn. Dat bracht geen redding.
Volgens retaildeskundige Paul Moers zijn de oorzaken van de klappen in de sector niet moeilijk te vinden. ,,Je ziet dat het consumentenvertrouwen de afgelopen maanden op het laagste niveau in twintig jaar staat. Als dat onderuit gaat, lopen de uitgaven terug. Mensen zijn als een idioot gaan sparen, inmiddels hebben we dus ruim 500 miljard op de bank staan. Maar door inflatie wordt alles wat je later terugkoopt alleen maar duurder. In feite benadeel je jezelf.”
In elke sector zie je dat discount terrein wint
Paul Moers Retailexpert
CASA is volgens Moers slachtoffer van meerdere trends tegelijk. ,,Kijk wat er gebeurt: in elke sector zie je dat discounters terrein winnen. Je moet je verweren tegen spelers als Action en IKEA, die het zo briljant doen, waar zoveel inspiratie is en waar de kwaliteit steeds beter wordt. Ga er maar aanstaan.”
Goed concept
Tegelijkertijd stegen de kosten aan alle kanten. ,,Inkoop, huur, personeel, energie – alles werd duurder. Dan heb je een merk als CASA dat zich niet duidelijk genoeg onderscheidt. Geen scherpe prijs, geen unieke beleving. Dan red je het gewoon niet.”
Lees ook: Wat ging er mis bij failliet Bax Music? ‘Hoort bij top 3 slechtste werkgevers’
De overname in 2021 door investeringsmaatschappij Globitas heeft volgens Moers ook geen redding gebracht. ,,Het kan best werken, een investeerder aan boord. Maar dan moet er wel een goed concept liggen én er moet aansturing blijven.”
Perfect storm: Bax Music, Gerry Weber, Vanilia
Het faillissement van CASA staat niet op zichzelf. Ook modeketens Vanilia en Gerry Weber gingen recent kopje-onder. Net als Bax Music, ooit een van de grootste online verkopers van muziekinstrumenten in Europa. In alle gevallen dezelfde mix van oorzaken: hoge kosten, coronaschulden, teruglopende consumentenbestedingen. Moers: ,,Het is een perfect storm. De geopolitieke onrust, de inflatie, en dan heb je ook nog een idioot van een Donald Trump met zijn plannen. Dat maakt mensen zenuwachtig. Die houden hun hand op de knip.”
Toch ziet Moers wel kansen voor Nederlandse retailers. ,,Vraag jezelf af: waarom komt de klant nog naar een winkel? Nou, voor beleving en voor service. Dat is het. Kijk naar Rituals of Dille & Kamille, die doen dat waanzinnig goed. Daar komen mensen voor terug.”
Als je service en beleving goed weet neer te zetten, kun je nog steeds loyale klanten opbouwen
Paul Moers Retailexpert
Voor ondernemers betekent dat: scherp positioneren, onderscheidend zijn, en contact maken met je klant. ,,Ik was laatst in een winkel in Zutphen. Daar hingen de kledingrekken aan boomtakken en waren de pashokjes van sloophout. Het voelde alsof je op een strand stond, en het kost bijna niks”, zegt Moers. ,,Dat is creatief. Ik vind dat heel veel ondernemers echt ‘nul’ creatief zijn. Als je service en beleving goed weet neer te zetten, kun je nog steeds loyale klanten opbouwen. Maar zonder dat… wordt het heel ingewikkeld.”
Lees ook: Kledingwinkelketen Gerry Weber failliet verklaard: ‘Faillissement moet doorstart vergemakkelijken’