Toen in juni 2020 bekend werd dat HEMA verkocht zou worden, wilden fans van het Nederlandse bedrijf voorkomen dat het warenhuis opnieuw in buitenlandse handen zou komen. Stichting Het Enige Nederlandse Alternatief (HENA) wilde van HEMA een coöperatie maken met aandelen voor fans, werknemers en leveranciers.
Geen aandelen maar obligaties
In de biedingsstrijd die volgde, viel het particuliere initiatief af. Maar het feit dat er zoveel fans van HEMA zijn, heeft de nieuwe eigenaren (Parcom en Mississippi Ventures) gesteund. Samen met HENA is onderzocht of er nog een andere mogelijkheid was om de fans bij HEMA te betrekken.
,,Dus hebben we de mogelijkheid onderzocht om obligaties uit te geven. En hoe graag we ook willen, deze route sluit gewoon niet aan bij onze initiële doel om iedereen voor een klein stukje eigenaar te maken van HEMA. Daarnaast zouden de nieuwe eigenaren bij de beoogde constructie opnieuw te maken krijgen met administratieve verplichtingen zoals het publiceren van financiële resultaten. En dat is een verplichting waar HEMA nu juist vanaf was,” schrijven de initiatiefnemers achter HENA.
Lees ook: Burgerinitiatief Mei Li Vos komt met obligaties voor HEMA-fans
HEMA in veilige haven
Met de nieuwe eigenaren is de schuld gereduceerd en is de winkelketen volgens de initiatiefnemers in veilige haven beland. ,,Alle beschikbare tijd en energie wordt door HEMA gestoken in de uitvoering van de nieuwe strategie die is gericht op de klant. HEMA wil haar fans wel graag blijven betrekken bij het bedrijf. Daarom wordt nu gewerkt aan een manier waarop deze groep mee kan denken en praten over de verdere verduurzaming van HEMA.”
Lees ook: HEMA-topvrouw Egas Reparaz in nieuwe strategie: ook 'aan de slag met Jumbo-producten'
Fans krijgen geld terug
Het geld dat de fans via Nxchange hadden ingelegd voor een stukje HEMA, wordt teruggestort als de fans dat willen. Alternatief is dat het geld in het fonds blijft en wordt geïnvesteerd in andere duurzame investeringsmogelijkheden. Na 31 januari 2022 heft Stichting HENA zichzelf feestelijk op. ,,Ons doel is bereikt, HEMA is in goede handen en we zijn erg blij met nieuwe strategie.”