Nieuws Crowdfunding
Hotelboekingssite Moonback haalt 2 miljoen euro binnen voor groei
Hotelboekingssite Moonback haalt met crowdfunding 2 miljoen euro op. Hiermee kan het bedrijf de komende jaren verder groeien. Het geld is bestemd voor de uitbreiding naar meer hotels en de doorontwikkeling van de website. Het is de tweede keer dat Moonback met crowdfunding succesvol kapitaal ophaalt.

Het team van Moonback, met tweede van rechtsonder oprichter Niels Meijssen. Foto: Moonback
Ruim 1.700 mensen hebben die 2 miljoen euro bij elkaar gebracht. Om het geld daadwerkelijk te ontvangen, moest Moonback het doelbedrag voor het einde van de campagne aanstaande zondag ophalen. Dat is nu gelukt. Niels Meijssen, oprichter van Moonback: ,,Het is echt uitzonderlijk dat zó veel mensen meedoen aan deze crowdfunding en ons het vertrouwen geven er een succes van te maken.”
In de laatste drie dagen is er maar liefst 500.000 euro opgehaald. ,,Onze trouwe achterban was al snel aan boord, maar daarmee was het doelbedrag nog niet bereikt. Het leek er even op dat het niet zou gaan lukken en we zouden moeten stoppen. Toen hebben we nog een keer ons verhaal verteld in een aantal kranten. Sindsdien loopt het echt storm. Mensen kunnen nog tot en met zondag meedoen,” zegt Meijssen.
Missie van Moonback nog altijd actueel
Moonback wil tegenwicht bieden aan de grote boekingssites zoals Booking.com en Expedia. ,,Het succes van deze crowdfunding laat zien dat mensen het nog steeds belangrijk vinden dat er een alternatief is,” zegt Meijssen. ,,We kiezen voor crowdfunding zodat we niet afhankelijk zijn van grote investeringsmaatschappijen. Zij stappen doorgaans alleen in om snel zo veel mogelijk winst te maken. Onze crowdfunders doen vooral mee omdat ze achter onze missie staan om reizigers en hotels eerlijker te behandelen. De meeste mensen leggen 250 euro in. De groep die meedoet is heel divers. Uiteraard veel hotel- en B&B-eigenaren, maar ook ondernemers en particulieren die hart hebben voor sociaal ondernemerschap.”
Meijssen weet, 2 miljoen is ontzettend veel geld, maar de hotelmarkt is gigantisch. ,,Om een plek te veroveren hebben we dit bedrag echt nodig. Ter vergelijking: Booking.com en Expedia spendeerden dit bedrag in 2021 iedere vier uur aan marketing. We willen reizigers en hotels een eerlijk alternatief bieden, maar je kunt dat pas waarmaken als je hen ook gebruiksgemak geeft. Waar mensen in Europa ook naartoe willen reizen, je móét het via Moonback kunnen boeken.”
Lees ook: Crowdfunding niet alleen financiering: het is ook je ideale marketingkanaal