Podcast

Daarom is investeren in opkomende landen volgens Lendahand booming

Peter Heijen is de oprichter van het Nederlandse crowdfundingplatform Lendahand dat kredieten verstrekt aan mkb’ers in zo’n vijfentwintig opkomende landen in Afrika, Azië, Zuid-Amerika en Europa. In onze wekelijkse podcast vertelt hij waarom hij het platform gestart is, over de voor- en nadelen van investeren in bedrijven uit ontwikkelingslanden en hij deelt tips voor ondernemers die interesse hebben in deze vorm van investeringen. Kortom, direct lezen en luisteren is het devies.

Podcast Lendahand Peter Heijen studio

De Ondernemer 21 januari 2020

Het verhaal achter Lendahand is een succesverhaal. Sinds de oprichting in 2013 zijn via het platform 2.650 ondernemers door ruim 5.000 Europese investeerders van groeikapitaal voorzien. In 2019 alleen al werd er via het platform 25 miljoen euro in projecten geïnvesteerd in landen als Kenia, India en Mongolië.

Life changing reis

Terug naar de start. Heijen komt uit de bankensector, maar was naar eigen zeggen een 'idealistische jongen', zo vertelt hij in de podcast. Tijdens een backpackvakantie in Bangladesh kwam de ondernemer in aanraking met de enorme armoede, bijvoorbeeld vele volwassenen en kinderen die op straat leven. ,,Die reis was life changing. Terug in Nederland ben ik naast mijn dagelijkse baan in de bancaire wereld op vrijwillige basis gaan werken met dakloze jongeren. Daarnaast ben ik gaan onderzoeken hoe je mensen weer van de straat haalt. Dat doe je door ze te laten werken, te laten ondernemen. Vanuit dat idee is Lendahand ontstaan.''

Rente van nul procent

Met lef en de juiste financiering in de achterzak ruilde Heijen de bankenwereld in voor het investeringsplatform. Anno 2020 bestaat Lendahand uit drie founders en een twintigtal medewerkers. ,,We hebben momenteel de wind in onze rug. De rente is in ons land is nul procent. Mensen zoeken alternatieven en gaan bijvoorbeeld investeren in verschillende projecten. Een andere oorzaak van ons succes is de impactdoelstelling van Lendahand. Mensen zien dat en willen meedoen. Daardoor zijn we hard gegroeid, momenteel met vijftig procent groei per jaar.''

Heijen: ,,In de eerste maand van Lendahand kwam er 3.000 euro per maand binnen aan investeringen. Nu gaat het al om 3 miljoen per maand. Daar zijn we enorm trots op. In Nederland zijn we het enige platform dat investeert in opkomende landen. We zijn zeer transparant en dat is een belangrijke reden achter het succes. Beleggen in Afrika is niet altijd een fraai verhaal. Daar zijn we open over. Dat is belangrijk en dat wordt enorm gewaardeerd door investeerders.''

''Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man''

Peter Heijen, oprichter Lendahand

CO2-reductiekanonen

Volgens Heijen zijn projecten die bijdragen aan een beter milieu met een hoog rendement het meest populair. ,,Twee maanden terug was ik in Zambia. Je ziet daar de enorme hoeveelheden houtskool die gebruikt worden bij het koken. Ontzettend slecht voor het milieu. Gelukkig zijn er steeds meer lokale bedrijven die kooktoestellen - de clean cooking stoves - werkend op biomassa produceren. Dat zijn CO2-reductiekanonen. Daarom zijn investeerders zo enorm geïnteresseerd in dit soort projecten. Het werkt en dat zie je ook snel.''

Opmerkelijk veel vrouwelijke ondernemers (ongeveer 50 procent) worden gefinancierd door Lendahand. ,,Die vrouwen starten vaak gedwongen met een eigen bedrijf om zo hun gezin te onderhouden. Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man.''

Lees ook: Alle duurzame investeringstrends voor 2020 op een rij

Tips en tricks

Speciaal voor ons heeft Heijen nog enkele tips en tricks gericht op het investeringen aantrekken voor groei. ,,Ten eerste: zorg dat je altijd in de lead bent richting financiers. Wees goed voorbereid. Weet met welke scenario's en kosten je te maken krijgt gedurende het proces en deel die kennis zo gedetailleerd mogelijk met de potentiele investeerders. En zorg ervoor dat je het goed kunt vinden met zo'n investeerder. Er moet een klik zijn wil je goed kunnen samenwerken. Dat is enorm belangrijk. Tot slot: zoek partners die van waarde kunnen zijn. Denk aan aandeelhouders en leveranciers met de juiste DNA-match. Zo'n samenwerking leidt vaak tot een veel efficiënter proces.''

,,Denk ook na over de juiste financieringsmix. Bijvoorbeeld: en beetje aandelen met veel vreemd vermogen. En hoe zit het met de subsidies en leningen in je mix? En wat kunnen crowdfunders voor je investering betekenen? Onderzoek dus goed welke mix het beste bij je past voordat je knopen doorhakt. Laatste tip: wees realistisch in je doelstellingen, ben conservatief. Zo is de kans op teleurstelling een stuk kleiner.''

Meer weten over investeren via Lendahand of crowdfunding in het algemeen? Beluister dan onderstaande podcast!

De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details