Podcast

Daarom is investeren in opkomende landen volgens Lendahand booming

Peter Heijen is de oprichter van het Nederlandse crowdfundingplatform Lendahand dat kredieten verstrekt aan mkb’ers in zo’n vijfentwintig opkomende landen in Afrika, Azië, Zuid-Amerika en Europa. In onze wekelijkse podcast vertelt hij waarom hij het platform gestart is, over de voor- en nadelen van investeren in bedrijven uit ontwikkelingslanden en hij deelt tips voor ondernemers die interesse hebben in deze vorm van investeringen. Kortom, direct lezen en luisteren is het devies.

Podcast Lendahand Peter Heijen studio

De Ondernemer 21 januari 2020

Het verhaal achter Lendahand is een succesverhaal. Sinds de oprichting in 2013 zijn via het platform 2.650 ondernemers door ruim 5.000 Europese investeerders van groeikapitaal voorzien. In 2019 alleen al werd er via het platform 25 miljoen euro in projecten geïnvesteerd in landen als Kenia, India en Mongolië.

Life changing reis

Terug naar de start. Heijen komt uit de bankensector, maar was naar eigen zeggen een 'idealistische jongen', zo vertelt hij in de podcast. Tijdens een backpackvakantie in Bangladesh kwam de ondernemer in aanraking met de enorme armoede, bijvoorbeeld vele volwassenen en kinderen die op straat leven. ,,Die reis was life changing. Terug in Nederland ben ik naast mijn dagelijkse baan in de bancaire wereld op vrijwillige basis gaan werken met dakloze jongeren. Daarnaast ben ik gaan onderzoeken hoe je mensen weer van de straat haalt. Dat doe je door ze te laten werken, te laten ondernemen. Vanuit dat idee is Lendahand ontstaan.''

Rente van nul procent

Met lef en de juiste financiering in de achterzak ruilde Heijen de bankenwereld in voor het investeringsplatform. Anno 2020 bestaat Lendahand uit drie founders en een twintigtal medewerkers. ,,We hebben momenteel de wind in onze rug. De rente is in ons land is nul procent. Mensen zoeken alternatieven en gaan bijvoorbeeld investeren in verschillende projecten. Een andere oorzaak van ons succes is de impactdoelstelling van Lendahand. Mensen zien dat en willen meedoen. Daardoor zijn we hard gegroeid, momenteel met vijftig procent groei per jaar.''

Heijen: ,,In de eerste maand van Lendahand kwam er 3.000 euro per maand binnen aan investeringen. Nu gaat het al om 3 miljoen per maand. Daar zijn we enorm trots op. In Nederland zijn we het enige platform dat investeert in opkomende landen. We zijn zeer transparant en dat is een belangrijke reden achter het succes. Beleggen in Afrika is niet altijd een fraai verhaal. Daar zijn we open over. Dat is belangrijk en dat wordt enorm gewaardeerd door investeerders.''

''Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man''

Peter Heijen, oprichter Lendahand

CO2-reductiekanonen

Volgens Heijen zijn projecten die bijdragen aan een beter milieu met een hoog rendement het meest populair. ,,Twee maanden terug was ik in Zambia. Je ziet daar de enorme hoeveelheden houtskool die gebruikt worden bij het koken. Ontzettend slecht voor het milieu. Gelukkig zijn er steeds meer lokale bedrijven die kooktoestellen - de clean cooking stoves - werkend op biomassa produceren. Dat zijn CO2-reductiekanonen. Daarom zijn investeerders zo enorm geïnteresseerd in dit soort projecten. Het werkt en dat zie je ook snel.''

Opmerkelijk veel vrouwelijke ondernemers (ongeveer 50 procent) worden gefinancierd door Lendahand. ,,Die vrouwen starten vaak gedwongen met een eigen bedrijf om zo hun gezin te onderhouden. Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man.''

Lees ook: Alle duurzame investeringstrends voor 2020 op een rij

Tips en tricks

Speciaal voor ons heeft Heijen nog enkele tips en tricks gericht op het investeringen aantrekken voor groei. ,,Ten eerste: zorg dat je altijd in de lead bent richting financiers. Wees goed voorbereid. Weet met welke scenario's en kosten je te maken krijgt gedurende het proces en deel die kennis zo gedetailleerd mogelijk met de potentiele investeerders. En zorg ervoor dat je het goed kunt vinden met zo'n investeerder. Er moet een klik zijn wil je goed kunnen samenwerken. Dat is enorm belangrijk. Tot slot: zoek partners die van waarde kunnen zijn. Denk aan aandeelhouders en leveranciers met de juiste DNA-match. Zo'n samenwerking leidt vaak tot een veel efficiënter proces.''

,,Denk ook na over de juiste financieringsmix. Bijvoorbeeld: en beetje aandelen met veel vreemd vermogen. En hoe zit het met de subsidies en leningen in je mix? En wat kunnen crowdfunders voor je investering betekenen? Onderzoek dus goed welke mix het beste bij je past voordat je knopen doorhakt. Laatste tip: wees realistisch in je doelstellingen, ben conservatief. Zo is de kans op teleurstelling een stuk kleiner.''

Meer weten over investeren via Lendahand of crowdfunding in het algemeen? Beluister dan onderstaande podcast!

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details