Podcast

Daarom is investeren in opkomende landen volgens Lendahand booming

Peter Heijen is de oprichter van het Nederlandse crowdfundingplatform Lendahand dat kredieten verstrekt aan mkb’ers in zo’n vijfentwintig opkomende landen in Afrika, Azië, Zuid-Amerika en Europa. In onze wekelijkse podcast vertelt hij waarom hij het platform gestart is, over de voor- en nadelen van investeren in bedrijven uit ontwikkelingslanden en hij deelt tips voor ondernemers die interesse hebben in deze vorm van investeringen. Kortom, direct lezen en luisteren is het devies.

Podcast Lendahand Peter Heijen studio

De Ondernemer 21 januari 2020

Het verhaal achter Lendahand is een succesverhaal. Sinds de oprichting in 2013 zijn via het platform 2.650 ondernemers door ruim 5.000 Europese investeerders van groeikapitaal voorzien. In 2019 alleen al werd er via het platform 25 miljoen euro in projecten geïnvesteerd in landen als Kenia, India en Mongolië.

Life changing reis

Terug naar de start. Heijen komt uit de bankensector, maar was naar eigen zeggen een 'idealistische jongen', zo vertelt hij in de podcast. Tijdens een backpackvakantie in Bangladesh kwam de ondernemer in aanraking met de enorme armoede, bijvoorbeeld vele volwassenen en kinderen die op straat leven. ,,Die reis was life changing. Terug in Nederland ben ik naast mijn dagelijkse baan in de bancaire wereld op vrijwillige basis gaan werken met dakloze jongeren. Daarnaast ben ik gaan onderzoeken hoe je mensen weer van de straat haalt. Dat doe je door ze te laten werken, te laten ondernemen. Vanuit dat idee is Lendahand ontstaan.''

Rente van nul procent

Met lef en de juiste financiering in de achterzak ruilde Heijen de bankenwereld in voor het investeringsplatform. Anno 2020 bestaat Lendahand uit drie founders en een twintigtal medewerkers. ,,We hebben momenteel de wind in onze rug. De rente is in ons land is nul procent. Mensen zoeken alternatieven en gaan bijvoorbeeld investeren in verschillende projecten. Een andere oorzaak van ons succes is de impactdoelstelling van Lendahand. Mensen zien dat en willen meedoen. Daardoor zijn we hard gegroeid, momenteel met vijftig procent groei per jaar.''

Heijen: ,,In de eerste maand van Lendahand kwam er 3.000 euro per maand binnen aan investeringen. Nu gaat het al om 3 miljoen per maand. Daar zijn we enorm trots op. In Nederland zijn we het enige platform dat investeert in opkomende landen. We zijn zeer transparant en dat is een belangrijke reden achter het succes. Beleggen in Afrika is niet altijd een fraai verhaal. Daar zijn we open over. Dat is belangrijk en dat wordt enorm gewaardeerd door investeerders.''

''Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man''

Peter Heijen, oprichter Lendahand

CO2-reductiekanonen

Volgens Heijen zijn projecten die bijdragen aan een beter milieu met een hoog rendement het meest populair. ,,Twee maanden terug was ik in Zambia. Je ziet daar de enorme hoeveelheden houtskool die gebruikt worden bij het koken. Ontzettend slecht voor het milieu. Gelukkig zijn er steeds meer lokale bedrijven die kooktoestellen - de clean cooking stoves - werkend op biomassa produceren. Dat zijn CO2-reductiekanonen. Daarom zijn investeerders zo enorm geïnteresseerd in dit soort projecten. Het werkt en dat zie je ook snel.''

Opmerkelijk veel vrouwelijke ondernemers (ongeveer 50 procent) worden gefinancierd door Lendahand. ,,Die vrouwen starten vaak gedwongen met een eigen bedrijf om zo hun gezin te onderhouden. Vrouwen zijn volgens mij minstens zulke goede ondernemers als mannen. Investeringen in deze bedrijven renderen in Afrika vaak beter dan ondernemingen gerund door een man.''

Lees ook: Alle duurzame investeringstrends voor 2020 op een rij

Tips en tricks

Speciaal voor ons heeft Heijen nog enkele tips en tricks gericht op het investeringen aantrekken voor groei. ,,Ten eerste: zorg dat je altijd in de lead bent richting financiers. Wees goed voorbereid. Weet met welke scenario's en kosten je te maken krijgt gedurende het proces en deel die kennis zo gedetailleerd mogelijk met de potentiele investeerders. En zorg ervoor dat je het goed kunt vinden met zo'n investeerder. Er moet een klik zijn wil je goed kunnen samenwerken. Dat is enorm belangrijk. Tot slot: zoek partners die van waarde kunnen zijn. Denk aan aandeelhouders en leveranciers met de juiste DNA-match. Zo'n samenwerking leidt vaak tot een veel efficiënter proces.''

,,Denk ook na over de juiste financieringsmix. Bijvoorbeeld: en beetje aandelen met veel vreemd vermogen. En hoe zit het met de subsidies en leningen in je mix? En wat kunnen crowdfunders voor je investering betekenen? Onderzoek dus goed welke mix het beste bij je past voordat je knopen doorhakt. Laatste tip: wees realistisch in je doelstellingen, ben conservatief. Zo is de kans op teleurstelling een stuk kleiner.''

Meer weten over investeren via Lendahand of crowdfunding in het algemeen? Beluister dan onderstaande podcast!

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details