Nieuws Crowdfunding

Duurzame bloemenbieb Reflower wil met crowdfunding verder groeien

Een duurzame bloemenbieb, dat is het in 2020 opgerichte Reflower in een notendop. Dit abonnement op kunstbloemen is volgens eigenaar Ellyne Bierman hét circulaire alternatief voor verse bloemen. Het bedrijf groeit 10 á 20 procent per maand, de ruim 250 huidige klanten zijn enthousiast, maar de Amsterdamse wil graag een volgende stap maken. Daarom zoekt ze via crowdfunding 500 mensen die 300 euro willen investeren. Haar doel: 10.000 leden in 2025.

Jeroen Kreule 29 december 2021

Reflower 2

Ellyne Bierman, oprichter van duurzame bloemenbieb Reflower. Foto: Reflower

Toegegeven, in een ver verleden kocht Bierman ook wel eens een bosje rozen voor 2,99 euro bij de supermarkt. Mooie rozen die ze – met een beetje mazzel – na een dag of tien in de prullenbak gooide. Spotgoedkoop, maar verre van duurzaam, zegt ze. ,,Grote kans dat die rozen uit Afrika komen. Veel Nederlandse kwekers zijn die kant op gegaan vanwege de grote hoeveelheid zon en goedkope arbeid. Ze mogen er bovendien pesticiden gebruiken die in de EU al dertig jaar verboden zijn.’’

Doorgeschoten industrie de sierteelt

Bierman vindt het moreel verwerpelijk, vervolgt ze. ,,In de Nederlandse sierteeltindustrie wordt jaarlijks voor zeven miljard euro aan bloemen en planten verhandeld. We importeren zelfs bloemen die we vervolgens ook weer exporteren. Het is een vervuilende industrie die te ver is doorgeschoten, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de vleesindustrie. Reflower is een circulair alternatief. Mijn doel is inderdaad om minder verse bloemen te laten invliegen, want het scheelt een hoop CO2-uitstoot. Het voelt misschien als David tegen Goliath, maar ik wil niet al te activistisch zijn, sta niet in de aanvalshouding. Met Reflower wil ik vooral het goede voorbeeld geven, in de hoop dat ik consumenten met bloemen aanzet tot een duurzamere levensstijl. En dat doe ik op een transparante, vrolijke en enthousiaste manier.’’

‘Blijvende bloemen samen delen’

Op dit moment staan ruim 350 vazen met boeketten op verschillende plekken in Amsterdam, Haarlem en dorpen in het Gooi, de regio waar Reflower levert. De natuurgetrouwe bloemen staan bij particulieren thuis, maar ook bij advocatenkantoren, horecabedrijven, musea, schoonheidssalons en wachtkamers van bijvoorbeeld huisartsen. Met de huidige aantallen realiseert Reflower een CO2-reductie van 2.500 kilo per maand en 500 kilo minder bloemenafval. ,,Het is nog maar een begin’’, aldus de oprichtster. Haar motto: ‘Blijvende bloemen samen delen’.

Lees ook: Bloemen, cadeaubonnen of chocolade sturen: kleine attenties dragen bij aan betrokkenheid personeel

Nederland heeft de beste kunstbloemenontwerpers ter wereld

Nederland staat wereldwijd bekend staan om haar sierbloementeelt, maar in ons land werken volgens Bierman ook de beste kunstbloemenontwerpers ter wereld. Een kunstbloem – die voornamelijk in China wordt geproduceerd - kost gemiddeld 12 euro, in een boeket gaan minimaal 15 takken. Reflower werkt veel samen met Marion van der Mast van Silkbloom, iemand met een goede reputatie op het gebied van zijden bloemen. ,,Een boeket van kunstbloemen samenstellen is echt een vak. De compositie van een boeket moet stevig in de oase worde gestoken, bovendien moet je de bloemen op zo’n manier vouwen dat ze zo natuurlijk mogelijk staan.’’

Veel vazen zijn afkomstig van Return to Sender van Katja Schuurman. Bierman: ,,Daardoor weet ik zeker de vazen op een eerlijke manier zijn gemaakt. Het zijn bovendien hele mooie vazen.’’

Kunstbloem versus Swapfiets

De gemiddelde waarde van een vaas met blijvende, handgemaakte bloemen is zo’n 350 euro. Dat is een fors bedrag, erkent Bierman. De combinatie levert na een jaar in de roulatie rendement op. Ze zegt dat een kunstbloem gedurende een periode van zeven jaar mooi genoeg blijft om te verhuren, sommige exemplaren zelfs vijftien jaar. ,,Kunstbloemen blijven zo lang mooi omdat de kwaliteit heel erg goed is, maar ook omdat leden er verder niks mee doen. Heel anders dan bijvoorbeeld een Swapfiets, die volgens hetzelfde principe in de markt is gezet. Een fiets slijt en heeft onderhoud nodig, maar kunstbloemen staan op een tafel of balie en blijven meestal onaangeroerd staan.’’

Ruim assortiment voor een betaalbare prijs

Een abonnement bij Reflower kost 20 euro per maand, voor een wissel betaal je 15 euro. Het assortiment bestaat intussen uit meer dan vijftig verschillende soorten boeketten met namen als Barbara, Milja, Simba, Els, Lise en Hanne. Je kiest op de website een vaas met bloemen uit, vervolgens wordt het boeket op een nader af te spreken tijdstip bezorgd. Bierman heeft op dit moment zelf een metalen vaas met witte en rode tulpen op de eettafel staan. Haar favoriet? Een donkergroene Return to Sender vaas met seizoensbloemen.

In Amsterdam vindt aflevering per bakfiets plaats

In Amsterdam worden alle bestellingen met een bakfiets bezorgd, daarbuiten met de auto. Bierman zit bijna dagelijks op de bakfiets. ,,Bezorgen is misschien wel het allerleukste aspect van mijn werk. Mensen worden blij van een mooi boeket. Ik kom op bijzondere plekken en praat graag met klanten. Maar ik wil groeien met Reflower, om nog meer impact te kunnen maken. Dan kan ik bezorgers inhuren, zodat ik me nog meer kan richten op strategie en sales.’’

Honderd nieuwe leden?

Bierman hoopt met de crowfundingsactie minstens 150.000 euro binnen te halen. Daarom zoekt ze vijfhonderd investeerders die 300 euro (meer mag ook) willen investeren. De leenperiode bedraagt 2,5 jaar: in 2024 wordt het bedrag in twee termijnen terugbetaald met een rentepercentage van 3 procent. ,,Er is nu een hele goede basis, met een omzet van 8000 euro per maand. Om te groeien, heb ik extra geld nodig. In eerste instantie om vijfhonderd nieuwe vazen en boeketten te kopen. Ik hoop op een vergroting van de naamsbekendheid, verder zou het prachtig zijn als deze actie minimaal honderd nieuwe leden oplevert.’’

Op naar zero waste

Bierman streeft uiteindelijk naar landelijke dekking, zonder dat de bloemen tussen de grote steden gaan ‘reizen’. Ze denkt aan het opzetten van logistieke hubs in zes grote steden. Met deze strategie hoopt Bierman in 2025 minimaal tienduizend particulieren en bedrijven te kunnen voorzien van leenboeketten. Verder is ze bezig met de ontwikkeling van een circulaire vaas uit reststromen. Op naar zero waste en structurele CO2-reductie. Want daar is het Bierman uiteindelijk om te doen.

Wie wil investeren of meer informatie over Reflower en de crowdfundingsactie wil, zie https://crowdaboutnow.nl/campagnes/reflower

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws